Bab 4

69 5 0
                                    

MENDATANGI gerbang pintu Allah, pada awal dinihari adalah sesuatu yang sukar bagi sesetengah orang. Namun bagi yang ingin melucutkan pakaian batinnya dengan sehabis baik, melupakan dunia buat sementara itulah yang harus dijadikan amalan. Dan perhatian sepenuhnya hanya tertumpu pada akhirat. Dunia ini bukan tempat manusia bersenang-senang. Di sini tempat mengumpul bekalan. Manusia berasal dari syurga, kenapa harus menempah neraka?

Nawfal Husaini teringat kata-kata; tuntunlah manusia dengan ilmu dan perkataanmu, wahai orang-orang yang memberikan tuntunan. Tuntunlah manusia dengan batin yang bersih dan hati yang bertakwa.

Untuk mendapatkan hati yang bersih lagi bertakwa, cara terbaik adalah dengan mendampingi al-Quran. Alunan ayat-ayat suci memecah pada sepertiga malam yang sunyi. Waktu bagaikan terlalu cemburu hingga bergerak terlalu cepat. Nawfal Husaini tidak sedar jam sudah hampir lima pagi. Namun dia terus jua menyambung bacaan Surah Ar-Rahman. Apabila dia tiba di ayat yang bermaksud: Daripada keduanya keluar mutiara dan marjan.

Marjaan... Dia tersentak. Bacaannya terhenti. Bayangan gadis itu muncul di hadapannya. Matanya yang besar, bulat dan hitam seakan-akan tertayang di hadapannya seperti wayang gambar. Nawfal Husaini memejamkan mata, ingin melupakan bayangan wajah Marjaan.

Marjaan! Hatinya berbisik. Dia menepuk dadanya beberapa kali. Tuhan, kenapa nama itu harus menyentuh hati ini? Dia permata suci, milik maulana Ustaz Hanafi yang sangat dihormatinya. Dia tidak boleh mengingati ataupun berfikir tentang Marjaan. Sedikit pun tidak boleh! Tidak! Hatinya membentak. Namun entah mengapa peristiwa petang semalam ketika Marjaan bersimpuh begitu dekat di sisinya, dia merasakan sesuatu yang aneh. Cukup aneh...

Ya Allah... Ampunkan aku!

Nawfal Husaini meneruskan pembacaannya. Namun bacaannya sudah tidak sekhusyuk tadi lagi. Beberapa kali dia mengulangi bacaannya lantaran tajwidnya tersasar. Apabila sekali lagi dia bertemu dengan perkataan marjan di ayat yang ke-58, sekali lagi bacaannya terhenti. Aduhai... Marjaan! Apa sudah jadi dengan diriku? Aku lelaki yang memburu hanya cinta Ilahi. Kenapa aku mulai berangan-angan untuk memiliki cinta manusia?

Debar bagai gemuruh angin

di jendela

tatkala aku menerima isyarat

sanubari disunting pertanyaan

cinta bagaikan tumbuh

putiknya perlahan-lahan mekar di hati.

Ya Habibi.

Penulis – Fatinilam Sari Ahmad

Apakah ini fitrah? Fitrah manusia yang ingin memiliki cinta dan kasih sayang.

Ketika sedang menikmati kopi dan roti canai, di kedai makan kecil berdekatan dengan sekolah, Ustaz Hanafi datang lalu duduk di hadapannya. Nawfal Husaini tersentak, sedikit terkejut hingga berona merah wajahnya yang putih bersih. Dia hairan melihat Ustaz Hanafi makan pagi di situ lantaran lelaki itu lebih suka minum di rumahnya sendiri.

"Lama tak makan roti canai. Lagipun pagi ni Marjaan tak masak apa-apa. Hendak cepat ke kelas," kata Ustaz Hanafi sambil tersenyum kecil.

Nawfal Husaini mengangguk dan memaksa bibir mengukir senyum. Dia jadi cuak. Tidak boleh lagi mendengar nama Marjaan disebut, tubuhnya akan bergoncang. Jantungnya seperti hendak melompat keluar dari kulit dada.

"Kenapa anta seperti ada masalah?" tanya Ustaz Hanafi sambil merenung wajah Nawfal Husaini sejenak.

Lelaki itu membalas pandangan Ustaz Hanafi dengan wajah terkejut. Begitu ketarakah wajahnya hingga dapat dibaca oleh Ustaz Hanafi dengan mudah? Apakah wajahnya sekarang bagaikan sebuah buku yang terbentang, bersedia untuk dibaca dan ditafsir? Memang dia sedang memikirkan suatu masalah, yang berpunca daripada puteri lelaki itu sendiri. Entah mengapa perasaan aneh itu muncul lalu mengucar-ngacirkan hatinya yang dahulu begitu damai, umpama tasik yang tidak beriak.

Marjaan PermatakuWhere stories live. Discover now