Bab 5

52 6 0
                                    

"BABAH! Jangan rotan Jaan. Jaan tak salah. Ini semua fitnah," rayu Marjaan dalam tangisan yang semakin panjang. Hatinya amat sakit kerana difitnah dengan sesuatu yang tidak dilakukannya.

"Jaan minta ampun, babah."

"Hulurkan tangan kau, Marjaan!" Tegas suara Ustaz Hanafi. Kepalanya tepu dimomokkan dengan kata-kata ibu Raikal yang menuduh dia gagal menjaga puterinya yang seorang itu. Namun Ustaz Hanafi terus melibas rotan ke permukaan tangan Marjaan yang terngadah.

"Sakit, babah. Sakit!" rayu Marjaan dalam tangisan yang semakin panjang.

Namun dia masih menadah tangannya ke udara, menanti libasan demi libasan dari rotan di tangan Ustaz Hanafi. Rasa amarah yang cuba dibendung akhirnya meledak juga. Ustaz Hanafi tidak percaya langsung pada cerita Marjaan. Baginya Marjaan berbohong untuk membela diri dan meletakkan kesalahan pada Raikal.

Ustaz Hanafi mengangkat rotannya lagi untuk membuat libasan terakhir tetapi terhenti apabila dia mendengar orang memberi salam. Dia memandang Marjaan yang tertunduk, dengan telapak yang masih terngadah. Telapak tangan putih dan gebu puterinya itu kelihatan birat dan merah. Bagaikan ada lelehan darah dari kulitnya yang tipis.

Ustaz Hanafi menjawab salam. Dia beredar menghala ke pintu yang bertutup rapat. Sebelum membuka pintu dia berpesan. "Kau duduk kat situ, jangan ke mana-mana. Babah belum selesai lagi."

Pintu dibuka. Di luar Nawfal Husaini tercegat dengan lampu picit di tangannya.

"Ustaz balik awal dari surau tadi," kata Nawfal Husaini.

"Ada hal di rumah," jawab Ustaz Hanafi ringkas.

"Ana nak bercakap sikit dengan ustaz, tentang Marjaan," kata Nawfal Husaini.

Wajah Ustaz Hanafi tegang sekali. Dia teringat Marjaan yang duduk di tengah-tengah rumah sedang menunggu libasan terakhir dari rotannya.

"Marjaan tak bersalah," kata Nawfal Husaini.

"Shafiq dan Rahim mengesahkan dengan ana lepas isyak tadi. Memang Raikal yang mengganggu Marjaan. Dia merentap niqab Marjaan, cuba menyentuh dagunya. Itu yang buat Marjaan marah lalu melepaskan penumbuk. Ana desak mereka berdua cerita hal yang sebenar. Mulanya mereka takut hendak masuk campur. Raikal pula merasuah mereka dengan sedikit duit poket."

Ustaz Hanafi menelan air liur pahit. Dia diam. Rotan yang disembunyikan di belakang terlepas dari pegangan. Nawfal Husaini nampak rotan itu tergeletak di tepi kaki. Dia segera mengerti. Matanya sempat melihat melalui pintu yang terbuka luas, Marjaan duduk diam di tengah rumah dengan kepala tertunduk.

Ya habibi, kasihannya kau. Aku terlewat datang menjernihkan keadaan, bisik Nawfal Husaini hanya dalam hatinya sahaja.

"Baik, ustaz. Syukran. Ustaz baliklah dulu," pinta Ustaz Hanafi.

Dadanya terasa sebak. Dia terlalu ikutkan perasaan. Hilang kepercayaan pada puteri yang sangat disayangi. Dia menyesali perbuatannya terlalu cepat menjatuhkan hukuman. Suara ibu Raikal yang mengata dan menghina masih melekat di ruang pendengaran. Malah ibu Raikal turut mengungkit segala sumbangan yang pernah suaminya berikan sejak sekolah itu didirikan.

Ustaz Hanafi kembali menghadapi Marjaan yang duduk kaku di tengah-tengah rumah. Semua perbualan antara bapanya dengan Nawfal Husaini didengari Marjaan.

"Pergilah masuk bilik." Ustaz Hanafi bersuara perlahan, bagaikan tidak termuntah keluar suaranya kerana terlalu kesal.

Marjaan masuk ke dalam bilik tanpa sepatah kata.

Malam itu dia tidak boleh tidur. Rasa sakit di telapak tangannya berdenyut-denyut. Telapak tangannya sedikit bengkak. Jalur-jalur rotan membekas jelas bersimpang-siur. Telapak tangan kecilnya itu bagaikan hancur dilibas rotan Ustaz Hanafi. Marjaan tidak tertangiskan dirinya lagi. Dia hanya diam, berbaring mengiring mengadap ke dinding.

Marjaan PermatakuWhere stories live. Discover now