Zes jaar later.
'Mama, is dat echt³⁶?'
Ik moest glimlachen toen ik zag waar mijn vierjarige dochter Bibi haar oog op had laten vallen. Ze was niet voor niks in de prinsessenfase. De sprookjesachtige wereld van de feeën⁵⁷ paste daar perfect bij.
Ze hield mijn hand stevig vast, want hoewel de omgeving een paradijs was voor kinderen van haar leeftijd; het was ook best eng. Bibi had mijn verlegenheid geërfd, dus ik was niet verbaasd.
Elias had daar geen last van en hij waggelde op zijn dikke babybenen naar de eerste de beste fee die hem aandacht gaf. Omdat hij de schattigste dreumes was op aarde, koste dat hem niet heel veel moeite of tijd.
Bibi trok vragend aan mijn jasje en ik hurkte zodat ik op haar beter kon aankijken. Ik zei: 'Het is allemaal echt, lieverd. Maar het is tegelijkertijd ook een sprookje. Alles wat je ziet is door mensen gemaakt. Je kan het aanraken en bekijken, maar je mag het niet mee naar huis nemen.'
Zelf zat ik niet te wachten op een levensgrote fee op de achterbank, hoe mooi ze er ook uitzag.
'We hebben natuurlijk al een koningin en een prinses thuis,' vulde Dave aan. 'Meer past niet.' Zoals gewoonlijk had hij precies door waar mijn gedachten heen dwaalden en bracht hij tegelijkertijd onder woorden wat hij van zijn vrouw en zijn dochter vond. Na al die jaren met hem, was ik mijn blos nog niet verloren en hij keek verliefd naar mijn rode wangen.
Bibi giechelde en keerde zich weer naar de feeënwereld, om zich er meteen volledig in te verliezen. De muziek in de hal deed me denken aan de klassieke tonen uit de Efteling en ik was meer dan tevreden met de sfeer die deze omgeving uitstraalde.
Het was natuurlijk ook een prachtig kunstwerk, al zei ik het zelf. Toen ik met vlag en wimpel voor mijn opleiding was geslaagd, had Dave mij aangemoedigd om meer te doen met mijn meesterproef. Ik had een interactieve gang gecreëerd, waarin de sprookjeswereld van feeën tot leven kwam. Het verhaal erbij was dat een duistere kracht die wereld wilde vernietigen en elke bezoeker kon zichzelf tot held bombarderen, om die arme feeën te helpen. Bibi en Elias waren nu allebei nog te klein, maar we waren van plan om Faerie – zoals de klant het speelparadijs had genoemd – jaarlijks aan te doen. We hadden het ontworpen en geproduceerd, het minste wat we konden doen (behalve de vette check opstrijken) was het vaak bezoeken.
Met behulp van Rayan hadden we een ruïne gerestaureerd tot wat het nu was en o boy wat een fascinerende pracht was er nu onthuld¹⁰⁰.
'Zie je dat,' zei Dave en hij wees naar de uitbreiding, waarvan het idee ook uit mijn vingers kwam. Een pamflet dichtbij gaf meer informatie en hij las hardop voor: 'Een draak, een elf en een dwerg gaan op zoek naar de verloren erfgenaam van het koninkrijk²¹.'
Hij sloeg zijn arm om me heen en fluisterde: 'Is dit hoe je het in je hoofd had?'
Ik antwoordde niet meteen. In plaats daarvan voelde ik het warme handje van mijn dochter aan de ene kant en had ik mijn betrouwbare man aan de andere kant. Elias was verderop volledig in zijn element, waar hij een stuk of dertien feeën om zijn vingertje wond. We werden omringd door een prachtige wereld die ík ontworpen had.
Nee, ik had dit in geen miljoen jaar kunnen dromen, maar deze toekomst was toch echt mijn werkelijkheid. Ik leunde met mijn hoofd tegen Daves schouder en zei: 'Het is nog beter.'
Mijn man voelde in wat voor stemming ik was en klemde me nog steviger tegen zich aan. 'Mijn liefste, ik had voor de rest van mijn leven op je willen wachten¹⁴,' verklaarde hij. 'Maar nu horen we bij elkaar en daarmee heb je me de gelukkigste man van de wereld gemaakt.'
Af en toe zei hij zulke dingen. Deels om me te laten blozen, maar ook omdat hij ze natuurlijk meende. Mijn reactie stelde hem nooit teleur en hij wreef zijn vingers tevreden over mijn warme wangen.
'Soms snap ik nog steeds niet waarom je niet voor een extraverter persoon bent gegaan,' fluisterde ik tegen wil en dank. Zo nu en dan móest mijn onzekerheid er gewoon uit. Ook daar had hij alle geduld voor.
'Dat ziet er misschien goed uit op papier,' zei hij mysterieus. 'In het echte leven zie ik er goed uit bij jou, geloof me maar⁴³.'
En dat deed ik, voor zolang ik mijn twijfels kon onderdrukken.
EINDE
***
³⁶Prompt 36. "Sprookjes zijn echt", en niets kan erger zijn.
⁵⁷Prompt 57. Een jong meisje ontdekt een geheime wereld van feeën en moet hen helpen hun wereld te redden van een duistere kracht die deze dreigt te vernietigen.
¹⁰⁰Prompt 100. De oude verlaten tempel krijgt eindelijk een restauratie en onthult in ruil daarvoor fascinerende geheimen.
²¹Prompt 21. Een draak, een elf en een dwerg gaan op zoek naar de verloren erfgenaam van het koninkrijk.
¹⁴Prompt 14. 'Mijn liefste, geloof me. Op jou wachten is altijd een vorm van vrijheid geweest.' – Alexandra Vasiliu
⁴³Prompt 43. "Ze zien er goed uit op papier, ik zie er goed uit bij jou."
JE LEEST
De beste vriend van mijn broer [onc2024]
RomanceAls Rim haar jeugdliefde Dave na zes jaar weer tegenkomt, merkt ze dat de oude verliefdheid verre van voorbij is en ze heeft geen idee hoe hij precies over haar denkt. Ze wordt gedwongen zich in zijn aanwezigheid te bevinden doordat ze stage loopt b...