"Hang tak ok kan? Habaq betui-betui dekat aku, Nala."
Sejurus saja mereka checked-in hotel dan meletakkan beg diatas katil, terus Surinala diterjah dengan soalan tersebut.
Mana tidaknya muka macam ayam berak kapur itu dipasang sejak turun daripada tren sampailah masuk ke hotel. Pastilah Danira perasan. Jangan cakap Danira saja, budak kecil pun boleh perasan air muka yang berubah kelam itu.
Surinala yang sedikit tersentak pantas menjernihkan air muka dan tersenyum nipis. "Aku okey aje la, Dani. Betul..." Leretnya mengharap tidak lagi digasak soalan yang sama.
"Hang kan, kalau kita kenai sehari dua hang boleh la kona lipat dengan aku. Ni dah nak masuk 5 tahun Nala. Muka hang tu lain sikit ja aku tau aih ada yang tak kena." Danira memerli. Dia faham sangat sikap Surinala yang suka berahsia. Perlu dipaksa betul-betul barulah nak bercerita.
"Mesti pasal Hana kan?" Pap! Tebakan mengena. Air muka Surinala yang gagal disembunyikan lagi mensahihkan tebakan tersebut.
Suasana jeda seketika. Danira hanya memerhatikan Surinala yang bermain dengan jari-jemari. Entah apa yang difikirkan sahabatnya itu.
"Doa Nala. Doa ibu ni tak ada hijab. Walau bukan dari rahim hang sekalipun, hang yang bela dia. Ada keberkatan dalam doa hang untuk dia dari kasih sayang hang tu." Surinala mula bergenang air mata mendengarkan nasihat Danira. Namun, dia masih membatu tidak bersuara dek emosi melayan perasaan.
Danira yang merasakan Surinala perlu ruang bersendirian sementara itu mula bangun untuk ketandas.
"Dani," Terhenti langkah Danira yang sudah dibingkai pintu tandas bila Surinala bersuara lirih. "Betul ke?"
"Betui apa? Apa yang betui?" Soalnya buat-buat tidak faham.
"Betul ke kalau aku doa untuk Hana, Allah dengar dan terima?"
"Haih... Hang doa tengok, jadi ka dak. Kalau jadi belanja aku kopi o sat lagi. Aku nak pi berak sat. Hujung-hujung dah ni."
Pap!
Pintu tandas ditutup tergesa-gesa. Surinala ketawa halus dengan gelagat Danira yang tidak pernah tak mencuit hatinya. Namun begitu, Danira jugalah sahabat yang paling rasional dan menjadi penasihatnya sepanjang belajar di London... Walaupun, kadang-kadang perempuan itu pun macam ada suis sangkut juga.
Usai solat maghrib, kedua-dua orang gadis cantik tersebut bersiap-siap untuk berjalan disekitar Notre Dame yang berdekatan dengan hotel mereka.
"Nala, kita pi makan roti gulung dekat satu warung Turki ni nak?" Berkerut dahi Nala yang sedang melilit selendang diatas kepala. Roti gulung?
"Roti gulung mana pula... shawarma la. Suka hati kau aje melayu kan makanan orang."
"Sama la kot mana pun. Dia dok bergulung tu aku panggil roti gulung ja. Shawarma lidah tergeliat hang tau!" Rengus Danira sambil membetulkan tudung dikepala.
Surinala sudah tekekeh ketawa. Bukan dia tidak faham tetapi sengaja menyakat. Suka tengok Danira membebel. Hehe
Danira pula bukanlah kekampungan sangat. Dia macam sesumpah boleh berubah-ubah gaya. Cumanya, dia lebih selesa menjadi diri sendiri sebagai anak jati Kedah.
"Hahaha okey okey. Jom kita makan roti gulung kau." Surinala sengaja menekan perkataan roti gulung tersebut. Terus dijelingnya tajam oleh Danira sambil mulutnya terkumat-kamit menyumpah.
"Dekat mana tempatnya?" Soal Surinala.
"Tak jauh. Area Notre Dame ja. Aku dok tengok review depa kata sedap. Boleh kot noh? Tak sedap, balik kita rendam maggie. Aku bawa dua karton buat spare."
YOU ARE READING
S U R I N A L A [SUPER SU]
Roman d'amourGarapan ke- 3 𝒮𝓊𝓇𝒾𝓃𝒶𝓁𝒶 & 𝒰𝓂𝒶𝓎𝓇 𝐸𝓁𝒾𝒶𝓈 Att: Slow Update Doakan yang terbaik❤️