4. Want jij blijft in me

446 22 7
                                    

POV Matthy

Heel de week heeft Mees niks anders gedaan dan praten over zaterdag. Hij heeft zelfs een aftelkalender gemaakt die op de koelkast hangt. Ik had nooit gedacht dat hij zo enthousiast zou zijn om te gaan logeren bij iemand. Het verbaasd me dan ook niet dat hij op zaterdag om half 7 naast mijn bed staat. "Papa! Wakker worden!" Roept Mees in mijn oor. "Mees." Mompel ik zachtjes terwijl ik het nachtlampje aan doe. "Het is nog hartstikke vroeg jongen. Misschien kunnen we nog even slapen?" Ik open mijn ogen en zie hoe Mees me sip aankijkt. Zijn ogen zijn half open, waarschijnlijk omdat hij stiekem nog wel moe is. "Kom, dan mag je bij mij in bed slapen." Zeg ik en ik hou de deken open. Zijn gezicht licht op en hij rent de deur uit. "Even Woef halen." Roept hij en voor ik het weet, komt hij met Woef in zijn armen terug de kamer in. Woef is zijn knuffel. Een wit met grijze hond, die hij bij zijn geboorte van mijn ouders heeft gekregen en waar hij nu niet meer zonder kan. "Mag Woef ook mee naar Julia?" Vraagt Mees terwijl hij onder de dekens kruipt. Ik lach zachtjes en knik. "Natuurlijk mag Woef mee." Hij kijkt me tevreden aan terwijl hij zijn hoofd op het kussen legt. Woef klemt hij tussen zijn armen en zijn duim steekt hij in zijn mond. "Mees, je weet wat ik heb gezegd over duimzuigen." Zucht ik zachtjes. Ook Mees hoor ik zuchten maar hij haalt zijn duim toch weer uit zijn mond. "Sorry." Zegt hij zachtjes. Ik wrijf even over zijn hoofd. "Het is niet erg. Maar anders gaan je tanden straks net zo staan als die van Oom Koen vroeger." Zeg ik, wat Mees doet lachen. "Dat wil ik niet." Ik grinnik en doe het nachtlampje weer uit. "Ga nog maar even slapen jongen." Zeg ik tegen hem terwijl ik de dekens hoger trek. Mees antwoordt niet meer. Het verbaasd me hoe snel hij soms in slaap kan vallen. Ook ik sluit mijn ogen nog even. Hopend op nog een uurtje slaap.

Het geluid van de wekker zorgt ervoor dat ik wakker word. Als ik mijn ogen open, zie ik dat Mees nog diep in slaap is naast me. Ik grijp mijn telefoon van mijn nachtkastje en zet de wekker uit. Het is 9 uur, iets wat me verbaasd want normaal was Mees alweer wakker geworden. "Mees." Fluister ik zachtjes. Ik duw zachtjes tegen zijn schouder, wat ervoor zorgt dat hij wakker wordt. Hij knippert een paar keer en kijkt me wazig aan. "Goedemorgen jongen. We gaan vandaag naar Julia en Robbie, weet je nog?" Zeg ik en direct komt hij overeind. "Ja!" Roept hij blij en hij springt overeind. "Zullen we ons klaar gaan maken dan maar?" Mees knikt blij en stapt uit bed. Hoeveel energie hij in de ochtend heeft, is bizar. Hij rent naar zijn eigen kamer en direct hoor ik zijn kastdeur open gaan. Ik loop naar mijn eigen kast en haal er een spijkerbroek met een hoodie uit. Het is koud vandaag, erg koud. Er is zelfs sneeuw voorspeld. Als ik me heb aangekleed, pak ik ook de kleding voor vanavond en morgen. Een joggingbroek, shirt, trui en extra spijkerbroek. Ook een schone boxer en een paar sokken leg ik op het stapeltje. De stapel leg ik in mijn weekendtas. Als ik deze wil dichtritsen, hoor ik mijn telefoon een geluidje maken. De tas laat ik even voor wat het is, mijn aandacht gaat volledig naar het kleine toestel op mijn nachtkastje. Als ik deze oppak, zie ik dat ik een berichtje van Robbie heb.

Robbie van de Graaf:

Goedemorgen!
Julia vroeg me hoe laat jullie hier gaan zijn en toen besefte ik me dat we dat nooit hebben kortgesloten. Wij hebben verder niks op de planning vandaag dus misschien is het leuk om nog iets te gaan doen met Julia en Mees? Ik hoor het wel! x

U:

Hey Klinkt leuk! Had je een idee? x

Robbie leest de berichtjes wel maar reageert niet. In plaats daarvan hoor ik de telefoon overgaan. "Met Matthy." Neem ik op uit automatisme. "Dat weet ik." Grapt Robbie. "Maar even over vandaag. Wat zijn dingen die Mees graag doet?" Gaat hij verder. Ik denk even na. Mees komt niet heel graag buiten de deur, maar als we iets doen, heeft hij een favoriete activiteit. "Eh, hij is dol op zwemmen, maar een indoor speeltuin vindt hij ook echt geweldig." Zeg ik tegen Robbie. "Zullen we dat doen dan? De indoor speeltuin?" Stelt Robbie voor. Aan zijn stem kan ik horen dat hij op dit moment met een glimlach op zijn gezicht de woorden uitspreekt. "Ja, is goed. Zal ik met een uurtje bij jullie zijn? Dan kunnen we met één auto heen." Ik hoor Robbie een instemmend geluidje maken. "Tot straks." Zegt hij voor hij ophangt. Een abrupt einde aan het gesprek. Mijn telefoon steek ik in mijn zak, waarna ik mijn oplader pak en deze in mijn tas stop. "Mees?" Vraag ik als ik richting zijn kamer loop. Hij staat voor zijn kast, met zijn vingers tegen zijn kin. "Ja papa?" Antwoord hij. "Hoever ben jij?" Hij staat nog altijd in zijn pyjama. "Bijna klaar!" Hij trekt een broek uit de kast met een blouse. "Oh, de blouse is misschien niet zo handig. We gaan straks nog iets leuks doen." Zeg ik tegen hem. Nieuwsgierig kijkt hij me aan. "Wat dan?" Ik schud mijn hoofd, als teken dat het nog een geheim is. "Trek deze maar aan." Zeg ik en ik trek een rode trui uit zijn kast. Hij zucht even maar neemt de trui toch van mij aan. Zijn pyjama verruilt hij voor de kleding terwijl ik kleding voor morgen pak. "Welke pyjama wil je mee?" Vraag ik hem. "Mijn dino pyjama, en mijn onesie!" Roept hij. Zijn trui heeft hij verkeerd om aangetrokken. Lachend kijk ik hem aan. "Je trui zit verkeerd om, grapjas." Zeg ik tegen hem, wijzend naar zijn trui. Hij kijkt naar zijn trui en begint zelf ook te lachen. "Oepsie." Zegt hij en hij draait zijn trui om. "Mag ik mijn onesie mee papa?" Vraagt Mees. Ik knik lachend. "Natuurlijk jongen. Nog meer wensen?" Vraag ik en hij knikt. "Ik wil ook mijn superman mee! Dan kan die samen met de Barbie van Julia wonen." Zegt hij blij. Ik pak de pyjama die hij mee wil samen met ondergoed uit de kast en neem dit mee om het in de tas te doen. Als ook Mees zijn kleding in de tas zit, rits ik deze dicht. Mees is nog druk bezig om zijn superman uit te kiezen.

GewoonWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu