الحلقه الثمانيه عشر

271 54 239
                                    

بسم الله الرحمن الرحيم

روايه حب بعد عذاب ولكن
        الحلقه «الثمانية عشر»
بقلم تأليف الكتابه «مروة صلاح زعيفان»
          ممنوع نقل الروايه دون الأذن
#جميع_الحقوق_محفوظة_لدي_واتباد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وقفت ندا بصدمه و بأعين متسعه و قالت بصدمه وهي تهز رأسها  :  انا هقتلك  !! 
تبرد جسد ميرا بصدمه و زهول و وقفت بصدمه كبيرة وهي تنظر لها  .
امسكتها ندا بغضب و بقوة من زراعيها و قالت  : هقتلك لو مسبتيش القصر دا حالاً  ،  اوعي تسمحي لفادي يستغلك لمصلحته و بعدين يرميكي  ،  انتي ساامعه.
ادمعت عيون ميرا و قالت بطفوله شديدة  : حرام عليكي خضتيني و خوفتيني  .
ندا بحنان  : مقصدش يا حبيبتي بس اوعي تتنازلي يا حبيبتي  .
ميرا بهدوء و عدم فهم  : طب فهميني بالله عليكي في اي والله العظيم ما فاهمه حاجه و ولا اعرف اي السر او اي اللغظ واي العداوة ال بنهم و اي دخلي انا  ولي اتجوزني بطريقه دي  ،  دا حتي مبيحبنيش عشان يتجوزني  .
تنهدت ندا و قالت  : كذبه واهم نفسه بيها ان نبيل اخوكي و انتي السبب في مرض سما بنتي  .
ميرا بإستيعاب  : ثواني ثواني ازاي دا مش فاهمه  .
ندا  : هو انتي تعرفي ان فادي ابني عنده مرض الايدز  .
ميرا  :  اه عارفه  ،  ريتال حكتلي.
ندا  :  و سما برضو عندها نفس المرض  .
ميرا بشهقه  : حضرتك بتهزري  ، لا إله إلا الله  .
ندا ببسمه  : قضاء ربنا  ،  تحمحمت ندا و قالت قائله  : هي دي بقا يستي سبب عداوة فادي ابني مع نبيل اخوكي.
ميرا بعدم فهم  : ازاي او تقصدي اي مش فاهمه  .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*الحكايه هتكون من وحي الخيال👇 وليس بها اي علاقه في الحقيقه' بقلمي مروةصلاح زعيفان*
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ندا  : نبيل اخوكي طبعا عبقري جداً و عنده شركه للاختراعات الكيماويه و شركه لذكاء الصناعي.
ميرا ببسمه  : مين ميعرفش البشمهندس نبيل الالفي علي مستوي العالم كله.
ندا  : وهنا المشكله  ،  وانتي صغيرة جالك برضو مرض الايدز و نبيل اخوكي محبش يعرفك انك مريضه بالمرض دا عشان حالتك النفسيه  ، و بتالي مرض الايدز ملهوش علاج  ،  هو ابتلاء ومش وراثه و بيتنقل عن طريق العلاقه الزوجيه وغير كدا مفيش ،  نبيل اخوكي مستسلمش وحاول كتير و تجارب كتيرة لعلاج مرض الايدز  ،  زمان قالو ان في جبال آورال في انثي عنكبوت  ، كبيرة اوي و جداً و صعب ان حد يصطادها ، وكان كل ما حد يروح هناك عشان يصطادها  كانت تقتلو او تاكلو  او تسمو  او الشخص يموت من التعب عبل ما يوصلها او يقع من علي الجبل  ،  بس اخوكي كان غيرهم اخوكي قدر علي انثي العنكبوت و تغلب عليها و اصطادها ومن وقتها التاريخ ضرب بإسمه  .
كانت ميرا تنظر لها بصدمه مميته و زهول و انبهار و ضياع  و تقول : اول مره اعرف اني مريضه بالمرض دا او كنت مريضه  ،  ثم تكمل بلهفه  : طب لي الكل حاول يصطادها اشمعنا ولي نبيل اصطادها  .
ندا  : عشان في فرجلها دواء للمرض دا.
ميرا  : ثواني ثواني افهم فرجلها ازاي يعني  .
ندا ببسمه و تراقب ردة انفاعالها  : في رجلها الشمال في دواء لمرض الايدز  ،  ونبيل اخوكي لما اصطادها عمل تجارب في دمها ال موجود في رجلها الشمال و تجربته نجحت و قدر يقضي علي مرض الايدز ال عندك و بكدا الحمض كله متركز في جسمك انتي  .
ميرا  بصدمه  : في جسمي انا  .
ندا  : ولحد دلوقتي كمان  ، و دا كان سبب العداوة بين نبيل و فادي  ،  فادي عرض علي نبيل كل ثروته و املاكه قبل و بعد مقابل يبيع ليه الحمض عشان يعالج سما  ،  بس نبيل رفض عشان ينقذك انتي  ،  سيف عرض عليه املاكه و كل الثروة العيله بنات و شباب،  ونبيل برضو رفض  .
ميرا بتركيز  : انا اخته و لـــــــ  .
ندا تقاطعها سريعاً  : قبل اي كلمه  ،  انا اول حاجه قولتهالك كذبه و اقنع و صدق نفسه بيها فادي ابني  ،  ان برفض نبيل العرض و رفضه لعلاج سما  ،  ايقن انه السبب لسوء حاله سما.
ميرا بحزن  : انا اسفه يطنط  ، انا حتي مش قادرة و مش عارفه استوعب ال حكتيه بس ال متأكده منه اني يبختي واني محظوظه جداً اني عندي اخ زي نبيل اخويا  ،  ثم تكمل بود  : و فادي اخ عظيم بجد يماثل نبيل اخويا  .
تنهدت ندا و قالت  : اوعك تخلي فادي يستغلك و ياخد منك الحمض اوعي.
ميرا  : طب لي انا كدا اتعالجت و الحمض مزروع فيا فكدا يقدر يعملي العمليه و ياخد الحمض ويعالج سما منه  .
ندا وهي تمسكها من زراعها بقوة و بغضب مريب و تقول  : عشان يرميكي بعد كدا و يروح ليارا هاااه  .
ميرا ببراءه  : سما اهم من كل دا  .
ندا  : لا  ، سما هتكسب عافيه من بعد ربنا سبحانه وتعالي  و فادي هيرتاح و هيعيش حياته مع يارا  ،  تقدري تقولي انتي كدا هتكسبي اي  .
ميرا  : طب اعمل اي مش فاهمه  .
ندا بترقيب  : انا ههربك و هخليكي بين ايدين اهلك و هخليه يطلقك و سيبي فادي و ولا كأنك تعرفيه  .
ميرا بصدمه و اعين متسعه وتردد شديد  : اسيب فادي  لي.
ندا  : عشان مصلحتك و ترجعي حرا  .
ميرا بخنقه مكتومه  : بس انا مش عايزة كدا  .
ندا بأنتصار  : يبقي حاربي.
ميرا  : احارب لي.
ندا  : اه حاربي يارا و رجعي جوزك لحضنك و اجبري فادي يعشق طيفك  .
ميرا بحسرة  : تؤ صعب  .
ندا عاقده حاجبيها  : اي ال صعبو.
ميرا ببسمه سخريه  : واحده جات بعد سنين طلعتني زي الهبلة من اوضتي و قدام شخص اسمه جوزي وكمان جه و قالي معلش دي اوضتها يا ميرا.
ندا بصدمه و زهول وتمسكها من زراعها  : امتي الكلام  .
ميرا  : من ثلاثه اربعه ايام  .
ندا بغضب  : و ازاي تسيبي اوضتك انتي اجننتي  .
ميرا بدموع  : هو بيحبها هي و قالي كدا في وشي و قالي اطلعي برا استني اي تاني لكرامتي  و حب اي ال فادي يحبهولي  ، هي سابته  8 سنين و فضل يحبها و عايش مع صورها و ذكرياتهم مع بعض و اول م رجعت نسي انها سابته بطريقه بشعه و أستقبلها في حضنه من تاني  .
ندا  : دا ميمنعش تستردي كرامتك ال انتي بهدلتيها لما سبتي اوضتك  ،  هو مش عاجبو يسيب الاوضه مش انتي ال تسبيها  ،  ميمنعش انك تفضلي في اوضتك حتي لو ناويه تطلقي  .
ميرا ببسمه و شجاعه  : لي حاسه بقوة شديدة و اراده بعد كلامك ليا  ،  انا هقرفها في عشتها و مش هخلي لوشها ملامح  ،  بس ممكن سؤال  .
ندا وهي تعرف السؤال وتجيب قبل ان تسأل ميرا و تقول  : عشان شيفاكي مكان واحده من بناتي  .
اتسعت اعين ميرا و قالت بزهول  : اي دا عرفتي ازاي اني هسألك كدا  .
ندا  بحنان  : مش مهم  ،  المهم دلوقتي تروحي تاخدي دش دفائ و تنامي و تتقلي ع نفسك كويس  .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في مكان اخر

حب بعد عذاب ولكن حيث تعيش القصص. اكتشف الآن