PART 1

534 6 3
                                    

SURAT tawaran yang diterima beberapa hari yang lepas, dibaca sekali lagi. Senyuman tak lekang dari bibirnya. Akhirnya impian Jabbar tercapai.

​"Lebar betul senyuman tu. Ada berita gembira ke?"

​Jabbar ketawa kecil. Hampir saja dia terlupa di sebelahnya ada Pak Cik Taha. Pemandu keluarga mereka.

​"Saya lupa nak beritahu Pak Cik Taha. Ini..." Surat yang ada di tangannya sudah bertukar tangan. Mujurlah ketika ini kereta mereka berhenti di hadapan lampu isyarat.

​"Saya dapat tawaran belajar luar negara."

​"Alhamdulillah. Rezeki untuk kamu. Bila nak ke sana?"

​"Insya-Allah, lagi sebulan. Hari ni saya nak selesaikan dokumen ke sana." Ceria wajah Jabbar.

​Pak Cik Taha mengangguk faham. Patutlah awal pagi lagi anak majikannya ingin keluar ke bandar.

​"Berapa lama Jabbar ke sana?"

​"Lima tahun."

​"Lama juga tu. Dato dan Datin izinkan ke?"
​Jabbar tersenyum kelat. Teringatkan apa yang berlaku beberapa hari yang lepas, buat dia serba salah.

​"Mama awalnya tak setuju. Mungkin papa yang pujuk. Barulah mama izinkan."

​"Pak cik faham perasaan Datin tu. Kamu berdua aje anak yang dia ada. Dah tentu dia risau kalau Jabbar tinggal jauh."

​"Pak Cik Taha ada anak?" Baru hari ini dia tergerak hati untuk bertanya. Selama empat tahun lelaki ini bekerja bersama keluarganya, belum pernah lagi dia mengenali ahli keluarga orang tua itu.

​Pak Cik Taha mengangguk sambil tersenyum lebar. Kereta bergerak ke arah jalan sebaik saja lampu bertukar hijau.

​"Anak pak cik sebaya Jiyad."

​Ternaik kening Jabbar.

​"Wahh... lelaki juga ke?"

​"Tak. Perempuan. Dialah racun, dialah penawar."

​"Maksud Pak Cik, dia anak tunggal ke?"
​Laju lelaki itu mengangguk.

​"Isteri dan anak pak cik tinggal di kampung. Hujung minggu baru pak cik balik ke sana."

​"Mesti anak Pak Cik Taha comel kan?"

Terbayang wajah anak orang tua itu yang berusia lapan tahun.

​Tergelak orang tua itu. Mereka akhirnya sampai ke tempat yang dituju. Lelaki itu keluarkan sesuatu dari dompet.

​"Ini anak pak cik."

​Jabbar melihat gambar itu. Tak sedar bibirnya tersenyum lebar.

​"Comel."

​"Pak cik bukan nak memuji anak sendiri. Tapi dia memang comel dan pandai. Sebab tu pak cik nak cari duit untuk hantar dia belajar."
​Jabbar pulangkan kembali gambar itu. Dia nampak selama ini Pak Cik Taha rajin bekerja. Tak pernah berkira dengan keluarga mereka.

​"Saya doakan Pak Cik Taha dimurahkan rezeki. Ada rezeki, bolehlah saya jumpa anak Pak Cik Taha."

​"Dah tentu."

​Serentak mereka ketawa. Jabbar terus keluar dari kereta. Sempat dia menitipkan pesanan kepada orang tua itu untuk datang mengambilnya pada waktu petang.

SUASANA di meja sunyi sepi tanpa perbualan. Esok Jabbar akan pergi ke luar negara untuk menyambung pelajaran.

​"Along..."

​"Ya, mama."

​"Along tak boleh ke batalkan rancangan ke sana?"

BADASS WIFE UNGKU JABBARWhere stories live. Discover now