HAMPIR sebulan Jiyad berada di London. Syukur adiknya dapat menyesuaikan diri dengan cepat di sana. Beberapa hari ini dia agak sibuk sehingga jarang mereka dapat berbual.
Baru-baru ini ibu saudaranya ada datang ke sini. Tujuan kedatangan wanita itu masih berkaitan hal perkahwinannya. Serabut kepala Jabbar dibuatnya.
Bagi Jabbar, dia tak perlukan sesiapa sebagai teman hidup. Dia lebih suka hidup bersendiri dan membesarkan Jiyad.
Bunyi ketukan pintu menganggu tumpuan lelaki itu. Arahan masuk diberikan kepada pembantu peribadinya. Nazrul masuk ke bilik itu dan segera mendekati Jabbar.
"Ungku..."
"Ehmm..."
"Ada seseorang nak jumpa Ungku."
Berdecit lidah lelaki itu. Pen di tangannya dicampak ke atas meja.
"Aku tak nak jumpa sesiapa hari ni. Rasanya kau dah dengar arahan dari aku pagi tadi."
"Ya, saya faham tapi..."
Serba salah Nazrul untuk menjelaskan.
"Siapa yang datang?"
"Err... kawan adik Ungku."
"Kenapa dia datang ke sini?" Pelik Jabbar. Jiyad sudah lebih sebulan berada di luar negara. Tiba-tiba hari ini muncul pula rakan adiknya di sini.
"Dia kata ada hal penting untuk bercakap dengan Ungku."
"Aku tak berminat. Suruh dia datang lain kali."
Komputer riba dihidupkan kembali. Lebih baik dia selesaikan kerjanya dari melayan perkara yang tak berfaedah.
"Tapi katanya... ini melibatkan maruah adik Ungku."
Terhenti pergerakkan jari lelaki itu. Kepalanya diangkat sedikit. Riak wajah Jabbar kelihatan tegang.
"Suruh dia masuk."
Lelaki itu mengangguk dan segera beredar. Jabbar merengus kasar. Dia berdiri tegak dan berjalan ke arah tingkap pejabat. Kedua tangannya berada di pinggang.
Tak lama kemudian, terdengar bunyi pintu dibuka. Tahulah dia tetamu itu sudah ada di sini. Tanpa berpaling ke belakang, Jabbar menyoal dengan nada yang tegang.
"Apa nama kau?"
"Nilam."
Tegak kepala Jabbar. Perlahan-lahan dia menoleh ke belakang. Atas bawah dia pandang penampilan Nilam. Nampak biasa dengan hanya mengenakan baju t-shirt berlengan panjang bersaiz besar bersama seluar jeans lusuh. Malah rambut gadis itu diikat satu.
"Duduk."
Nilam duduk di sofa yang ada di situ. Wajahnya masih kekal tenang. Hanya Tuhan yang tahu hatinya sedang berperang dengan perasaan gugup.
Jabbar berjalan mendekati ke arah sofa. Dia duduk di hadapan gadis itu sambil bersilang kaki.
"Nak cakap apa?"
Nilam keluarkan sesuatu dari beg galasnya. Sekeping gambar diletak di atas meja. Mengecil anak mata Jabbar. Perlahan-lahan dia mencapai gambar itu. Jantungnya berdegup laju saat gambar itu menjadi santapan matanya.
"Ini..."
"Anak Ungku Jiyad."
Jabbar kelu seketika.
"Tapi anak tu dah tak ada. Jiyad suruh saya buang kandungan tu dan berjanji untuk bertanggungjawab."
Anak mata Jabbar masih tak lepas merenung wajah gadis itu.
"Dia mungkir janji dan tinggalkan saya."
"Kau ingat aku akan percaya semua ni?" Jabbar pantas mencelah. Gambar ultra sound di tangannya dikoyak dan dicampak ke lantai. Dia terus berdiri tegak.
"Aku kenal Jiyad. Dia bukan lelaki yang tidur dengan mana-mana perempuan sesuka hati."
"Jangan terlalu yakin Ungku. Lelaki tetap lelaki. Yang akan tetap tewas dengan godaan seorang perempuan."
Jabbar tergelak sinis.
"Jadi betullah kau yang goda dia. Bila masalah ni timbul, kau cuba ugut dia."
"Cukup Ungku tahu kami berdua dah terlanjur. Dan saya nak keluarga Ungku bertangggungjawab."
Terlepas ketawa Jabbar. Kepalanya digeleng berkali-kali.
"Senang betul orang miskin macam kau ni nak ugut aku. Kau nak berapa? 10 ribu? 20 ribu?"
Nilam tersenyum nipis. Dia sudah agak lelaki ini akan menghinanya. Tapi dia tak akan mudah melatah.
"Saya tak nak wang. Duit yang Ungku tawarkan tu, tak mampu untuk beli harga diri saya."
Senyuman lelaki itu mati. Nilam turut berdiri tegak. Selangkah dia mendekati Jabbar sehingga jarak di antara mereka begitu dekat. Keduanya saling berpandangan.
"Saya masih simpan semua bukti apa yang Jiyad lakukan ke atas saya. Dengan bukti tu, saya boleh buat nama baik keluarga Ungku musnah. Lebih-lebih lagi Jiyad."
"Kau..." Terketap-ketap rahang lelaki itu.
Telefon bimbit dikeluarkan dari poket seluar. Satu gambar disua ke arah lelaki itu. Bulat mata Jabbar. Memang jelas dalam gambar itu Jiyad dan Nilam dalam keadaan mengaibkan.
"Apa yang kau nak?"
"Kahwin dengan saya. Dan saya akan tutup mulut."
Tergamam lelaki itu.
"Saya nak Ungku kahwin dengan saya."
Dek terlalu marah, rahang gadis itu dicengkam kuat sehingga kepala Nilam terdongak ke atas. Urat di tangan lelaki itu timbul gara-gara terlalu berang.
"Dasar perempuan murah. Kau dah bersedap dengan jantan lain. Sekarang kau muncul nak aku bertanggungjawab."
"Jantan yang bersedap dengan saya, darah daging Ungku juga."
"Aku tak bodoh untuk terima kesalahan orang lain. Kau tanggunglah sendiri!" Jerkah Jabbar.
Terpejam rapat mata Nilam. Sakit di rahangnya, tak sesakit perasaan dihina oleh dua beradik itu. Dia beranikan diri dengan membalas renungan lelaki itu.
"Bukan ke selama ni Ungku sanggup lakukan apa saja untuk Jiyad? Tak salah kali ni Ungku yang bertanggungjawab ke atas saya."
"Shut up!"
Nilam ketawa halus. Telefonnya di angkat ke atas.
"Dalam ni, ada semua perbualan saya dan Jiyad. Termasuklah... aksi panas kami."
Jabbar merampas telefon itu dari tangan gadis itu. Belum sempat dia membaling telefon itu suara Nilam mematikan perbuatannya.
"Saya masih ada simpanan yang lain. Sekarang pun kalau Ungku apa-apakan saya, dah ada seseorang yang akan sebarkan hal ni. Saya tak ke sini tanpa buat persediaan."
Cengkamam di leher gadis itu semakin kuat. Spontan Nilam memegang pergelangan tangan Jabbar. Dahinya berkerut menahan sakit. Dia hampir sukar untuk bernafas.
"Kau memang dah salah memilih lawan."
Merah wajah Jabbar. Ikutkan hati yang panas, patah leher gadis itu dikerjakan dia. Pada masa yang sama, dia marahkan Jiyad yang mudah masuk ke perangkap gadis licik ini.
"Baik. Kau nak kahwin dengan aku? Fine. Kita kahwin."
Tubuh gadis itu ditolak kasar sehingga jatuh ke lantai. Terbatuk-batuk Nilam sambil membetulkan nafasnya.
"Tapi ingat..."
Lelaki itu duduk mencangkung di hadapan gadis itu. Dagu Nilam dipagut kasar agar gadis itu memandang ke arahnya.
"Sekali kau dah masuk dalam hidup aku, aku akan buat kau menyesal seumur hidup. Dan kau tak boleh pergi melainkan aku yang halau kau pergi!"
Riak wajah Nilam masih kekal tenang. Hanya senyuman yang diberi kepada lelaki itu untuk menyakitkan lagi hati Jabbar.
"Dan saya tak sabar nak masuk dalam hidup Ungku. Pasti menarik bergelar isteri kepada lelaki paling sempurna seperti Ungku Jabbar."
Renungan Jabbar semakin tajam. Berani gadis itu cuba melawan. Tak semudah itu dia akan biarkan Nilam berasa bahagia hidup di sampingnya. Dia sendiri akan pastikan Nilam yang berundur dari perkahwinan mereka kelak.
YOU ARE READING
BADASS WIFE UNGKU JABBAR
FantasyPROLOG BUNGKUSAN makanan diletak di atas lantai. Dia duduk bersila sambil bersandar di dinding bilik. Nafas dihela lemah. Hampir semput dia dibuatnya gara-gara menaiki tangga. Hari ini seharian dia perlu bekerja. Dia tak boleh merungut walaupun ter...