PENING kepala Jabbar sebaik saja mendapat berita dari guru sekolah Jiyad. Kali ini salah seorang rakan sekelas Jiyad menerima rawatan di hospital. Menurut pihak sekolah, Jiyad bergaduh teruk sehingga pelajar itu perlu mendapatkan rawatan di hospital.
Keluarga pelajar tersebut ingin mendakwa Jiyad. Mujurlah perkara itu sudah diselesaikan dengan cara membayar sejumlah wang yang banyak kepada keluarga tersebut.
"Esok along akan pindahkan Jiyad ke sekolah lain."
"Jiyad tak nak. Bukan salah Jiyad. Budak tu yang mulakan dulu."
"Budak tu dah terima tujuh jahitan di kepala. Jiyad masih tak nak mengaku salah!" Bergema suara Jabbar."
Kecut perut Jiyad. Wajahnya tunduk ke bawah.
"Sampai bila Jiyad nak bergaduh dan jadi pembuli di sekolah?"Bengang Jabbar. Semua dia sudah sediakan untuk Jiyad. Apa yang diminta oleh adik lelakinya, dia tunaikan.
"Jiyad dah 17 tahun. Boleh berfikir dengan matang. Jangan sampai along tarik semua kemudahan yang along berikan selama ni."
Amaran Jabbar menakutkan Jiyad. Habislah dia kalau semua kemudahan itu ditarik balik. Lebih-lebih lagi, motorsikal kesayangannya."Ini kali terakhir along dengar Jiyad buat masalah di sekolah. Kalau perkara yang sama berlaku, along tak akan bagi muka lagi."
Jabbar terus keluar dari bilik Jiyad. Dia turun ke dapur untuk membasahkan tekak. Di dapur, dia bertemu dengan Mak Iti. Satu-satunya orang gaji yang masih bekerja dengan keluarganya sejak arwah mama dan papa masih hidup.
"Bergaduh lagi budak Jiyad tu?"
"Macam biasalah. Saya dah tak tahu macam mana nak nasihatkan dia."
Jabbar duduk di kerusi dapur. Mak Iti menuang air sejuk ke gelas. Minuman itu diserahkan kepada Jabbar.
"Mak Iti nak cakap pun serba salah."
"Cakaplah. Saya dengar."
Mak Iti tarik nafas panjang.
"Baru-baru ni, Mak Iti nampak dia hisap rokok."
Tegak kepala Jabbar.
"Mak Iti cuba bagi nasihat tapi dia tengkingnya Mak Iti."
Mengucap panjang Jabbar di dalam hati. Perasaannya bercampur baur sekarang.
"Saya dah gagal ke mendidik adik sendiri?"
Mak Iti menggeleng sambil hadiahkan senyuman.
"Jabbar dah lakukan yang terbaik untuk Jiyad. Apa yang dilakukan oleh Jiyad sekarang, adalah pilihan sendiri. Sekarang ni, jiwa dia masih muda. Banyakkan bersabar."
Jabbar pejamkan mata. Sudah terlalu lama dia bersabar. Selama ini, dia korbankan semuanya untuk Jiyad. Dia sanggup lakukan apa saja untuk memastikan Jiyad tidak pernah berasa kekurangan kasih sayang seorang ibu dan ayah.
Jujur dia takut. Takut kasih sayang yang dia berikan kepada lelaki itu dibalas dengan kesakitan.
JABBAR masing menunggu seseorang. Jam tangan dikerling sekilas. Lambat pula pemandunya sampai.
"Biadap! Kau yang raba dia tadi kan?"
Suara jerkahan itu mengejutkan Jabbar. Dari jauh dia nampak ada dua orang gadis sedang memarahi seorang lelaki.
"Kau jangan nak buat fitnah. Aku mana ada buat apa-apa dekat dia?"
"Kau..." Nilam yang bengang, tanggalkan kasut di kakinya. Tanpa rasa bersalah, dia memukul kepala lelaki itu dengan kasut.
"Woii! Sakitlah!"
"Dasar lelaki tak malu."
Yati segera menarik tangan Nilam. Tak sangka sampai begini sekali reaksi Nilam. Tiba-tiba tubuhnya ditolak kasar oleh seseorang. Seorang wanita bertubuh gempal mencerlung ke arah Nilam.
"Kau buat apa ha?"
"Kak ni siapa dengan dia?" soal Nilam sambil membetulkan baju di tubuhnya.
"Ini suami aku. Tiba-tiba serang laki aku dah kenapa?"
Tercengang Nilam. Dia dan Yati saling berpandangan.
"OOo... dah kahwin. Kalau dah kahwin, kenapa masih nak menggatal lagi?"
Pucat lelaki itu. Wanita bertubuh gempal itu tayang wajah bingung.
"Suami kesayangan akak ni, dah raba kawan saya. Tadi dekat dalam, kemain lagi dia menggesel tangan dia dekat tempat tak sepatutnya." Kuat suara Nilam.
Beberapa orang yang ada di situ sudah berkumpul. Malu lelaki itu apabila menjadi tumpuan.
"Kau dah salah orang. Laki aku tak pernahlah buat kerja gila tu."
"Mungkin hari ni dia dah jadi gila. Tak percaya, kita boleh ke dalam. Tengok rakaman cctv." Nilam berani berikan cadangan.
"Err... tak payahlah nak panjangkan. Saya... saya tak sengaja..."
"Tipu. Kau memang sengaja nak sentuh aku tadi." Yati berang. Ke mana dia pergi, lelaki itu akan mengekorinya. Itu yang buat Yati mengamuk apabila tangan lelaki itu menyentuh di bahagian tak sepatutnya.
"Abang! Betul ke?"
"Errr... tak. Abang... abang..."
Nilam julingkan biji mata.
"Tak payah nak bagi penjelasan. Tu polis dah sampai. Biar mereka yang siasat." Puas hati Nilam.
Dek terlalu panik, lelaki itu terus melarikan diri. Nilan pantas mengejar lelaki itu. Namun lelaki itu terjatuh tersandung apabila ada seseorang menghalang laluannya dengan menggunakan kaki.
Pihak polis yang ada di situ terus menangkap lelaki itu. Nilam sempat mengetuk kepala lelaki itu dengan kasut gara-gara melarikan diri.
"Awak berdua ikut kami ke balai."
"Baik." Serentak gadis itu menjawab.
Jabbar betulkan kot di tubuhnya. Nak tergelak pun ada. Nasib baik dia yang menhadang kakinya agar lelaki itu tidak dapat larikan diri.
"Ungku. Maaf saya lambat." Tiba-tiba muncul pemandu Jabbar.
"Tak apa. Bagus juga awak ambil saya lambat. Dapat juga saya tengok drama tadi."
"Ha?" Bingung lelaki itu.
Jabbar masih dengan sisa ketawanya. Dia terus berjalan masuk ke dalam kereta. Teringatkan telatah gadis itu, mengingatkan dia kepada arwah mama.
Dadanya sebak. Walaupun sudah 13 tahun mama pergi meninggalkan dia, rasa rindu itu masih tebal.
YOU ARE READING
BADASS WIFE UNGKU JABBAR
FantasyPROLOG BUNGKUSAN makanan diletak di atas lantai. Dia duduk bersila sambil bersandar di dinding bilik. Nafas dihela lemah. Hampir semput dia dibuatnya gara-gara menaiki tangga. Hari ini seharian dia perlu bekerja. Dia tak boleh merungut walaupun ter...