Episode 3

566 38 0
                                    

Jam telah menunjukkan pukul 9 pagi.
Bayang bayang freen masih lagi tidak kelihatan di meja makan. Chamnaka hanya dapat menggelengkan kepalanya. Dia menyangka anak daranya itu masih lagi dibuai mimpi. Dia pun mengambil langkah untuk mengerakkan freen. Sampai sahaja di depan pintu, dia mengetuk bilik anaknya namun tiada sahutan. Dia terus membuka pintu bilik anaknya itu dan terkejut kerana freen tiada didalam biliknya.

Dah ke mana pulak budak ni pergi. Tak kan la dah pergi kerja kot."_ ucap Chamnaka yang hairan dengan sikap anaknya itu"

Chamnaka dengan pantas menelefon freen. Freen yang tengah memandu keretanya berhenti sebentar untuk mengangkat panggilan dari ayahnya.

Ye pa ada ape?"_ ucap freen"

Kamu dah pergi kerja ke freen?"_ Tanya Chamnaka "

Ye freen dalam perjalanan ke tempat kerja ni"_ jawab freen "

Bertuah punya budak, kenapa tak bagitahu papa dulu"_ ucap Chamnaka yang sedikit kecewa dengan freen"

Maaf papa freen lupa nak bagitahu papa tadi"_ jawab freen berhati hati kerana dia dapat merasakan yang ayahnya kecewa"

Papa ni punya la masak banyak tau harini sebab ingat freen nak sarapan pagi sekali"_ ucap Chamnaka "

Ye ke, maafkan freen papa"_ jawab freen yang merasa bersalah"

Tak pe la kalau macam ni, papa bekalkan untuk pelajar papa je "_ ucap Chamnaka "

Okay papa, maafkan freen ye. Nanti makan malam freen masakkan untuk papa"_ ucap freen untuk memujuk ayahnya itu"

Okay, ikut kamu la freen "_ jawab Chamnaka yang pasrah"

______________________________________________________

Di sisi lain.

Becky sudah berada di universitinya bersama sama dengan Irin.

Kau ada masalah ke becky? Aku tengok muka kau masam saja dari tadi"_ ucap Irin"

Kau tahu tak semalam ada orang datang rumah aku"_ jawab Becky"

Ha lepastu apa?"_ Tanya Irin"

Muka perempuan tu sebijik dengan muka Ellen la"_ jawab Becky dengan nada marah"

Ellen? Ex kau ke?"_ Tanya Irin"

Ye la, aku benci betul tau, dalam banyak ² orang muka Ellen la dia nak serupa "_ jawab Becky

Ehh kau ni tak payah la nak benci sangat"_ ucap Irin"

Kenapa aku tak boleh nak benci dia pulak"_ jawab Becky"

Tak de la, mak aku cakap jangan benci sangat dengan seseorang nanti lama lama jadi sayang"_ ucap Irin dalam nada mengusik"

Tak de maknanya aku nak sayang kat dia"_ ucap Becky dengan nada marah"

Kita tengok la nanti cik Becky Armstrong. Kalau kau betul betul dah suka baru tahu. Jangan nak menyesal pulak"_ ucap Irin dalam nada sindiran"

Kau ni kan!!"_ balas Becky"

Skip di pejabat freen...

Weh kau Cuba tengok freen tu"_ ucap Heng"

Kenapa dengan freen?"_ Tanya Noey"

Kau tak nampak ke dia dah macam orang gila tersenyum sorang sorang?"_ ucap Nam"

Ehh betul la dah kenapa dia tu tersenyum sorang sorang"_ ucap Noey"

Jom kita pergi tengok dia, kot ² dia kena rasuk dengan hantu pontianak ke"_ ucap Nam"

Wei perempuan, kan sekarang ni siang hari mana ada hantu"_ ucap Heng sambil mengetuk perlahan kepala Nam"

Dah la tu Korang ni sibuk pasal hantu pulak. Baik kita Tanya dia sendiri"_ ucap Noey"

Mereka bertiga yang takut dengan gelagat freen, perlahan lahan mendekati freen yang masih lagi tersenyum sorang sorang.

Hello Mrs freen are you there?"_ Tanya Heng"

Dah kenapa cakap bahasa ingeris pula ni. Dia kan melayu"_ ucap Nam sambil menepuk dahinya.

Ala mana tahu yang rasuk kawan kita ni hantu ingeris."_ ucap Heng"

Dah la Korang ni"_ ucap Noey yang bosan melihat gelagat kawannya itu"

Freen yang mengelamun tersentak mendengar suara kawan kawannya itu.

Dah kenapa ramai ² berkumpul kat sini? Dah siap ke kerja Korang?"_ Tanya freen"

Kerja tu tak siap lagi"_ ucap Nam"

Lepastu ada apa?"_ Tanya freen"

Kitorang ni dari jauh tengok kau tersenyum sorang sorang."_ ucap Noey"

Aku senyum sorang sorang?"_ Tanya freen"

Ye la dah macam kene rasuk pun ada "_ ucap Heng"

Ohh ye ke, maaf ² aku tak perasan yang aku tersenyum sorang sorang "_ ucap freen yang malu"

Cuba cerita kat kitorang kenapa kau senyum sorang sorang"_ ucap Noey"

Aku rasa aku dah jumpa jodoh aku"_ ucap freen sambil tersenyum"

Nam yang mendengar terus ketawa.

Kau dah kenapa Nam? Ketawa sorang sorang ni. Ke kau dah kena rasuk pula"_ Tanya Heng"

Tak de la aku rasa lawak sebab dah 79 Kali freen cakap yang dia dah jumpa jodoh dia"_ ucap Nam yang Masih ketawa"

Ni aku malas cakap dengan kau Nam, tak habis habis nak mengusik aku"_ balas freen dengan nada merajuk"

Abaikkan je dia tu freen"_ ucap Noey"

Haah freen, kau bukan tak tahu yang kawan kita ni gila sikit "_ ucap Heng"

Nam hanya menjeling ke arah Heng.

Ha freen sambung cerita lagi"_ ucap Noey"

Freen pun menceritakan kejadian semalam.

Jadi kau nak buat apa freen?"_ Tanya Nam"

Aku akan buat dia jatuh cinta dengan aku"_ jawab freen "

Ikut kau la freen, aku sokong je. Asalkan kau bahagian"_ ucap Heng."

Kalau kau perlukan pertolongan Dari kitorang, cakap je nanti kami semua bantu"_ sambung Noey"

Terima kasih semua,"_ ucap freen"




BERSAMBUNG...

Cinta pandang pertamaWhere stories live. Discover now