Het verhaal

7 1 0
                                    

Dit is een writer's comment. Oftwel: oepsie de schrijver kon haar mond niet houden... :>

'Ik mag beginnen want ik was nieuw.' zegt Grace. 'Ik mag beginnen omdat ik gewoon cool ben.' Zegt Amy. 'Amy je bent hartstikke cool, maar ik ben gewoon awesome dus ik begin.' Zegt Wren. Theo vouwt zijn armen over elkaar. 'Zal ik dan maar beginnen?' De andere drie zuchten in koor. 'Grace stroomde dit jaar bij onze klas in. Charmant meisje, niks bijzonders voor mij. Voor Wren was het een ander verhaal. Hij was VERLIEFD op het eerste gezicht. AU! NIET SLAAN!' Wren gaat rechtop zitten. 'Ik was niet op het eerste gezicht verliefd. Ik merkte gewoon op dat ze bijzonder was.' Theo duwt zijn broer naar achter. 'Anyways, ze was dus nieuw. En ze werd vriendinnen met Amy en...' Grace steekt haar handen in de lucht. 'Ho ho ho! Niet zo snel! We moeten het verhaal met zorg vertellen!' Theo rolt met zijn ogen. 'Doe jij het dan maar.'

'Mijn eerste schooldag... Geweldig. Ik was doodzenuwachtig. Ik kreeg mijn rooster en ik kon natuurlijk mijn lokaal niet vinden. Ik werd wanhopig en aangezien Jake Sinclair en z'n omringende aanbidders de enigen in de hele school waren die nog niet in het klaslokaal zaten was ik wel gedwongen om hun aan te spreken. "Hey! Hallo? Weet één van jullie waar lokaal 4.06 is?" Een paar meisjes die eruit zagen als modellen keken me met afgrijzen aan. Ik zag eentje iets in het oor van de andere fluisteren waardoor ze moesten lachen. De jongens keken me verveeld aan. Een slungelige jongen met een overhemd, leren tas en een bril stapte verlegen naar voren. Zo'n type zou je niet verwachten in zo'n groepje. "Je kan achter ons aan lopen. Wij hebben daar ook les." Ik voegde me bij het groepje en we liepen de gang uit. "Hey ik ben Jake." Als leider en knapste jongen van het groepje sprak hij expres met een extra lage stem. "Grace." Ik stak mijn hand uit. We waren inmiddels een trap aan het aflopen. In plaats van dat hij mijn hand schudde kuste hij hem. Ik schrok en ik viel bijna van de trap maar hij ving me nog net op. De knapste van de modellenmeisjes vond dit minder grappig dan de rest van het groepje. Waarschijnlijk z'n vriendin. We liepen wat ongemakkelijk verder naar het lokaal. Deze ontmoeting is twijfel achtig geschreven: verwacht beter.

"Ga zitten allemaal!" De leraar schreef zijn naam op het bord en ik koos een leeg plaatsje bij het raam. "Jake en Dylan! Het lijkt me niet verstandig als jullie naast elkaar zitten! Ik denk dat ik maar tweetallen ga maken. De tweeling naast elkaar. Alphonse Bellisario en Stacy Douglas. Dylan James en Vicky Laurens. Jackie McKane en Aria Hastings. Amy Miller en Spencer Hale. Jason Fitz en Lucy Fields. Maya Benson en Nate Ashton. Thomas Stone en Ian Mitchell. Shay Kingston en Michael Parc. Jake Sinclair en de nieuwe." Jake stak zijn hand op. "Ze heeft een naam. Grace Sutherland." De leraar negeerde Jake's opmerking en zijn vriendin of geheime aanbidder of modellenmeisje nummer één werd nog chagrijniger. Ik zocht een tafel bij het raam en de scheikunde les begon. Jake moest vaak dingen opvangen die ik bijna liet vallen en ik moest voorkomen dat zijn mengsels ontploften. Wowowow! In één zin? Doe maar rustig aan. En gast, het wordt ook hoog tijd voor alinea's. Kortom: het zou best een leuk high school verhaaltje kunnen worden, maar tot nu toe is het gewoon fucking slordig uitgewerkt. Oh, fucking staat niet in je woordenboek? Pech. En nu opschieten met die verbetering. De lezers verdienen beter. Comment "we want more" als je het hiermee eens bent.  Bij geschiedenis hadden we een lerares en vrije plaatsen. Ik kwam als derde aan, eigenlijk als tweede. Een tweeling hoort nou eenmaal bij elkaar. Opeens kwamen er allemaal mensen binnenstromen wat een enorm kabaal maakte. Niemand kwam naast mij zitten. Op het allerlaatst kwam er nog één meisje binnenstormen die waarschijnlijk dacht dat ze te laat was. Er was nog maar één plekje over. Naast mij. Ze plofte neer en haalde haar boeken uit haar tas. "Oh. Uh hoi, ik ben Amy Miller." Ik schudde haar hand en pakte mijn boeken. "Goedemorgen allemaal! Voor wie het nog niet gemerkt heeft we hebben een nieuwe in de klas. Grace Sutherland. Kan je alsjeblieft opstaan?" Ik stond op en zwaaide even kort "Hoi." De lerares knikte goedkeurend. "Grace vertel eens wat over jezelf."
"Ik ben Grace Sutherland, 17 jaar en houdt van zwemmen." Ik hoorde wat gemompel. "Dankjewel Grace, je mag weer gaan zitten." Toen ik wilde gaan zitten pakte Amy mijn arm beet om te voorkomen dat ik op een scheetkussen ging zitten. Ze gooiden het naar het hoofd van een jongen uit Jake's groepje. "Dylan is echt een klootzak." fluisterde Amy. "Amy Miller! Hier wordt niet met voorwerpen gegooid!" Amy rolde met haar ogen. "Oké klas. Sla je boek open op pagina 3 dan gaan we het schema van het komende semester doornemen. We zullen het uitgebreid hebben over alles voor Christus. Egyptenaren, Grieken, Romeinen. Jullie zijn ook verplicht mee te doen aan een voorstelling over één van de onderwerpen. Deze zal voor de Kerstvakantie worden op gevoerd. Nog vragen?" Niemand stak z'n hand op. "Oké, blader door naar pagina vijf. We gaan beginnen met aantekeningen." onder het krakende geluid van het omslaan van bladzijden tikte Amy me aan. "Ik heb gehoord dat Stacy het op Cleo gemunt heeft." Ik keek haar onbegrijpend aan. "Wie is Cleo?" Amy rolde met haar ogen. "Het schooltoneelstuk van Egypte? Cleopatra? Jake weigert Julius Caesar te spelen. Misschien verandert hij van gedachten als jij meedoet." Als het mogelijk was keek ik nog verbaasder.check dit dan! Ze kennen elkaar nauwelijks! Dit soort gesprekken zijn nog lang niet van toepassing! "Hij vind je leuk! Heb je dat niet door?! Komop hij zit je de hele tijd aan te staren!" Ik keek naar Jake. Hij keek snel weg. Wat nou als ze gelijk had? "Waar kan ik me inschrijven?" Amy klopte zelfvoldaan op haar borst. "Hier bij mij." Ze haalde één of ander formulier te voorschijn. "Ik ben co-regisseur." Ik pakte het formulier en een pen. "Wie is de andere regisseur?" Amy knikte in de richting van de tweeling vooraan. "Theo Cameron die met dat overhemd." Terwijl de lerares een heel verhaal over de Egyptische beschaving vertelde, vulde ik rustig mijn formulier in. "Handtekening ouder?" Amy haalde haar schouders op. "Sommige vaders vinden toneel voor mietjes. Van de directeur moesten we het er perse opzetten." Ik stopte het formulier in mijn tas. Toen ik net wilde beginnen om de tijdbalk van het bord over te nemen ging de bel. Ik begon snel wat lijnen en getallen te krabbelen. Amy tikte op m'n schouder. "Zie ik je bij de lunch?" Ik keek even haastig op. "Ja, tot dan." Het lokaal stroomde leeg, maar Jake bleef bij m'n tafel staan. "Je kan het na school wel van me overschrijven. Met een film en een pizza? Ik ben vanavond alleen thuis." Was dit zijn manier om mij uit te vragen? "Als je het leuk vind natuurlijk." Jake keek me hoopvol aan. "Ja, leuk! Hoe laat kan ik komen?" Jake haalde een hand door z'n haar. "Zeven uur goed?" Ik knikte. "Ja, perfect."

Tijdens de lunch liep ik naar de kantine waar Amy me al zat op te wachten met de tweeling. "Ah, daar ben je! Theo, Wren, dit is Grace. Grace, Theo en Wren." Ze zagen er precies hetzelfde uit, maar door hun totaal verschillende kledingstijlen waren ze makkelijk uit elkaar te halen. "Ik hoop dat je het niet erg vind, maar ik had Theo uitgenodigd om even te praten over Cleo." Ik keek even schuin naar Jake. "Waarom vind jij dat we jou zouden moeten kiezen?" Shit... Hier had ik me niet op voorbereid. "Uhh, ik heb veel acteerervaring... Ik zing niet vals... Ik heb de juiste haarkleur?" Amy en Theo keken elkaar aan. "Ik ben blij voor je dat dit niet het officiële gesprek is. Je mag jezelf wat meer prijzen en niet naar de grond kijken." Zei Theo. Hij was minder verlegen dan ik had verwacht. "Wat dacht je van dit: Mijn haar en oogkleur zijn uiterst geschikt voor Cleopatra en ik heb al veel zang en acteerervaring opgedaan op mijn vorige school." Wren leunde achterover. "Volgens mij had Grace hier niet echt op gerekend. Misschien kan je haar alvast het script meegeven zoals je bij mij hebt gedaan dan hebben we een voorsprong." Amy en Theo knikten instemmend. Amy haalde een mapje uit haar tas te voorschijn. "We kunnen vanavond alvast oefenen. Vraagt het arme kind zich niet af waarom ze zo aardig voor haar zijn? Bij jou of bij mij. Wat jou het beste uitkomt." Amy leek heel enthousiast. "Sorry, ik heb vanavond al met Jake afgesproken." Ze keken me alle drie gapend aan. "Jake Sinclair? De Jake?" Amy's ogen werden zo groot als schoteltjes. "Uhm, denk het." Wren fronste hoofdschuddend. "En Stacy dan? Ik had niets gehoord over dat het uit was tussen die twee." Amy's gezicht betrok. "Ik had wel de indruk dat het niet zo goed ging met hun relatie." Die blondine was dus toch Jake's vriendin. "Misschien moet ik dan maar afzeggen." Amy schudde wild haar hoofd. "Je gaat niets afzeggen voor Stacy. Wat jij gewoon op je eerste dag bereikt hebt bereiken andere meisjes met heel veel moeite op de hele middelbare school niet! Ga nou maar gewoon. We oefenen morgen wel. En moet jij niet wat gaan eten?" Ik rende naar de kantine dame en griste een bakje yoghurt met muesli en wat appelsap uit de koeling. "Haast?" Ik knikte. "Best wel ja." Ze rolde met haar ogen en mompelde nog iets wat ik niet kon verstaan. Ik plofte terug op m'n plek naast Wren en begon mijn kleine lunch naar binnen te werken. Ze moesten alle drie lachen en uiteindelijk deed ik zelf ook mee. "Relax je hebt nog 5 minuten." Zei Wren. "Je had me bijna van m'n stoel geschoven!" Alsof ik wat had aan vijf minuten. Toen ik m'n yoghurt ophad begon ik m'n melk achterover te gieten. Precies op dat moment kwam Stacy aanlopen. 'Dorst? Ik dacht dat ik het al zag aan de manier waarop je naar m'n vriendje keek.' Ik bevroor. 'Ach... Ze heeft geen woorden meer. Spaar ze maar voor Jake.' Ze zwaaide d'r haar naar achter en liep omringd door 4 andere arrogante meisjes de kantine uit. Amy draaide zich voorzichtig naar me toe. 'Misschien toch afzeggen?'

Newsflash!Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu