الفصل الثاني

424 16 0
                                    

لطم  آدم علي وجنتيه وهو يولول كالنساء..

_احيه احيه احيه

عقد يزن حاجبيه بشك وهو يقول لآدم..

_هببت ايه يا آدم..

أشار آدم علي نفسه ببراءه..

_انا يا عمو انا محملتش حاجه خالص ده ان..

قطع حديث آدم زين وهو يهبط اللي الأسفل وعينيه لا تنذر بالخير بتاتًا..ذهب اليه هو يمسكه من قميصه من الخلف ويرفعه من علي الأرض..

_ايه اللي انت هببته ده يا أخرت صبري..

نظر له بعين قطه..

_انا يا ولدي..

_ويمين بالله لو انت انتحرت قدامي كده ما هحلك يا آدم الكلب..

ذهب اليه ريان وهو يحاول ان يبعد يد زين عن آدم قائلًا..

_ايه يا زين المعامله اللي بتعاملها للولد ده نزله وقول هو عمل ايه..

رفض زين رفض قاطع وهو يقول..

_بالله ما يحصل غير لما يقول هو عمل كده ليه..

وقف يزن هذه المره قائلًا..

_طيب فهمنا عمل ايه؟!

نظر زين الي يزن ثم نظر اللي ابنه بشر قائلًا..

_الأستاذ دخل الحمام بتاعي وفضل ساعه فيه وقولت ماشي عادي انما يعملي الحمام بسين لييه؟!

عقد باسم حاجبيه بعدم فهم..

_الحمام بسين مش فاهم؟!

نظر له آدم بعنجهيه قائلًا..

_انا هقولك يا ابو البواسم وانا قاعد في اوضتي كده نفسي هفتني اني انزل مايه قولت ليه ما روحش لحمام بابا حبيب قلبي اعمل حمامه بسين..

تسأل معاذ بضحكه مكبوته..

_طيب وماله بسين القصر يا آدم..

اشار له آدم بغرور قائلًا..

_شوف بقا انت كده مش صنايعي.. انا لو نزلت بسين القصر العين هتبقي عليا ومش بعيد حد من البنات يتغرغر بيا وانا بصراحه خوفت علي نفسي..

عض زين علي شفتيه بغيظ من ذلك الطفل انزله زين ووضعه علي الأرض ثم ضرب رقبته من الخلف قائلًا..

_لو اتكررت تاني وحياة امك اللي واقفه هناك دي لهعلقك علي باب القصر..

هز آدم رأسه بطاعه بينما نظر له زين بشك ثواني حتي اتت جميع النساء من المطبخ وهم يضعون الطعام علي الطاوله رغم ان هناك خدم لكن النساء اصرت ان تكون له دور في هذه الأشياء كما العادات... جلسوا جميعًا علي طاولة الطعام في وسط مشاكسات آدم وتميم حنق زين ويزن مما يفعلوه ابنائهم انتهوا جميعًا من الطعام وذهب كلًا منهم اللي عمله والأطفال اللي مدارسهم وتبقوا النساء في المنزل...

إنتقام الجبابره"احفاد المنشاوي 2"حيث تعيش القصص. اكتشف الآن