حكاية عروسة من السوق

252 17 3
                                    

: اسكريبت عروسة من السوق
منى عبدالعزيز ومروة حمدى
يانرجس يختى مينفعش الكلام ده؟ ال قده عياله دخلوا المدارس، فى الاول كان عاملها حجه ويقول مش مزعل عماتى ولا خالاتي واهو كلهم اتجوزوا وخلفوا واولادهم دخلوا المدارس، ياترى حجته ايه؟ فى الاول كنت تقوليلى سيبيه على راحته يكون مستقبله وشغله هيجيبله عروسته واهو بدل العيادة مركز طبى وبيورد عليه دكاترة اشكال والوان غير الممرضات حتى المرضى انا راضية ده لسانى نشف معاه يختى.

نرجس: طب وانا بايدى ايه
بس؟
_كلميه، هو بيسمع منك انا غلبت معاه.
_
_خلاص يومين وهكلمه علشان ما يقولش انك انتى كنتى هنا وكلمتينى.
_انتى تكلميه ان لو متجوزش خلال الفترة دى او حتى خطب لهقعد عند واحده من البنات ومش هيشوف وشي، ماهو طول ما لاقى ال شايفه طلباته هيفكر يتجوز،.
_خلاص، اهدى انا هكلمه.
_انهاردة وعرفينى ال هيقوله على طول.
خلاص ماشى بس اهدى انتى
_شكلك بتخدينى على قد عقلى، كلميه دلوقت يالا.
مسكت التليفون وادتهولها اخدته ورنت عليه والتانية لاصقه جنبها
_خالتو حبيبتو وحشتينى
_يابكاش ماانا لو وحشتك كنت سألت
_مشغول وحياتك.
_طب وهتفضل مشغول لامتى، انا عايزة انزل السوق وانت عارف مش بعرف اشترى من غيرك
_انت كده هتكلفينى كم مشوار مع عماتي وخالاتى وهيقولوا اشمعنا نووجه.
_مش هقولهم.
_محدش هيعرف، انا راضى ذمتك نوجه انتى مقتنعه بكلامك ده على العموم اوك يا خالتو لما نشوف، الساعه ٥ هعدى عليكى
_٥ ايه دى ٥ كده يكون السوق فض.
_كمان السوق يا خالتى لا كده الموضوع فى انه، والفار لعب فى عبئ .
_دايما ظالمني.
_كده اتاكدت اصل انا عارفها مشاوير السوق دى .
_يبقى ما تتاخرش.
_ساعه واجيلك.

_بعد شويه وفى السوق شايل كياس كتير على ايده.
_مش كفاية كده يا خالتو انتى اشتريتى السوق كله.
_وكمان ليك عين تتكلم ده انت يدوب مالكش عشر دقايق واصل.
_ما انتى ال استعجلتى ونزلتى من غيرى وقضتها كعب داير وراكى من محل لمحل ادور عليكى.
_ما انت ال اتاخرت على العموم هانت فاضل كم حاجه بسيطه هنروح نجيبها من عند الحج عوض ونمشى على طول.
برفعه حاجب نظر لها: ايه يا خالتو مش عيب وانا دكتور طول بعرض تقطرسينى وواخدانى معاكى وانتى رايحه تقابلى الجو القديم.
بضحكه وضربة خفيفة على كتفه: ياواد اتلم عيب وهو انا بتاعه الكلام ده!
_اللاه، على ايدى يا نوجه ~ لو تاه عنك ما يتهوش عنى عنيه ال بتطلع قلوب اول ما بندخل عنده وكله الا ازيك يا دكتور اخبارك يا دكتور صحتك يادكتور وحشنى يادكتور بقالك كتير غايب عننا يا دكتور .
هههههههههههه، ياواد بيرحب بيك وبيحبك.
_ما انا بقول كده برضه.
_وبعدين الرجل مش بيرضى ياخد منك فلوس وبيعملنا تخفيض.
_طب وده ما بيلفتش نظرك لحاجه؟!
_اكيد طبعا.
_ايوه يا كده يا خالتو طلعتى مش ساهله.
_عنده كم عروسة كل وحده فيهم تحل من على حبل المشنقة وعايزك لوحده فيهم اومال.
_ياريتنى ما اتكلمتى يا خالتى .
_ليه هو احنا هنلاقى نسب احسن من كده ولا انت هتفضل طول عمرك بطولك كده.
_اااه ما انا بقول برضه طلعت السوق دى بتيجى على دماغى كل مرة بس المرة دى فى ريحه مش عجبانى قوليلى عفاف كلمتك فى حاجه ومن الآخر كده التهديد على ايه المرة دى؟
_يابنى انت على طول كده ظالمها.
_خالتو من الاخر الكلام على ايه؟
_ابدا زيها زى اى ام نفسها تفرح بولدها الوحيد
اتاكت على الكلمه وبتاكيد وهى بتبصله كملت ..
_والوحيد على ٩ بنات فى العيلة مابين عيال عمه وخالاته.
_انتى بتكبرى الحسبة اشحال عمامى متجوزين خالاتى، وبعدين بتتكى اوى على كلمه وحيد على اساس انى انا الديك الوحيد ال فى العيلة اومال محمد ابن عمى وضعه ايه؟
_ثانوية عامه.
_يوسف.
_حضانه
_يعنى من الاخر اتفقتوا عليا.
_يا حبيبى يابنى ال مخلفتوش الظروف هى ال اتفقت عليك بنات عمك وخالاتك غير بنات عمتك كله اتجوز وبعد ما كان سؤالهم ياسين هياخد مين بقا امتى هنلبس فساتين؟
_احسن اتيليه واختاروا ال يعجبكم واعتقونى لوجه الله
_يا بنى هو احنا بنعذبك.
_العن.
_احنا عايزين نفرح بيك.
_وانا كمان عايز افرح بنفسى بس مش بالطريقة دى.
_ما انت ال بارت معاك كل الطرق .
_والمطلوب ايه دلوقت.
_اسمع كلام امك وروح معاها العروسة ال مختارهالك.
_انا بس مش عاوز اتجوز بالطريقة دى.
_ما اهو يبنى مفضلش قدامنا غيرها، وهى ال كله اتجوز بيها.
_يا خالتو انتى الوحيدة ال المفروض تكونى فهمانى، انتى نفسك رفضتى تتجوزى بالطريقة دى.
_ وضعك غير وضعى، انا كان فى حد فى حياتى متمسكه بيه عمك مأمون الله يرحمه لكن انت مافيش حد فى حياتك والعمر بيجرى واقولك على حاجة لأول مرة هقولها
سكتت وبتنهيدة كملت: انا العمر لو يرجع بيا تانى كنت وافقت واتجوزت بعد المرحوم.
_بعد الحب ده كله يا خالتى.
_الحب عمره ما يروح بس الوحده هى ال بتموت بالبطيئ يمكن لو كان فى حته عيل اعيش ليه وعلشانه مكنتش حسيت ولا فكرت بكده.
ضمها بايده ليه وباس رأسها بحب: وانا روحت فين؟ هو انا مش ابنك.
_وعلشان انت ابنى حبيبى مش عايزة الدنيا تاخدك وتنسى نفسك وتدوق وحدتى، علشان خاطرى انا ال بطلبها منك المرة دى نفسى افرح بيك واشيل عيالك ال هيبقى أغلى منك فى قلبى وعلى ايدى
_صدقينى يا خالتى الموضوع انى مش رافض انا بس مش لاقى
_يعني في شغلك مفيش دكتورة لفتت نظرك ممرضه مريضة قريبة حد تعبان؟
__ياسين بتنهيده فى منهم كتير انا بس مش لاقى ال تخطفني.
طيب فهمني تخطفك يعني اي؟
يعني ياخالتو باختصار كده تخطفني كلي على بعضي قلبى عينى وعقلي كلهم يتشدوا ليها من اول نظرة و زى نسمه هواء بارده فى يوم حر كيانى كله يتزلزل لما اسمع صوتها .
نرجس: ودى هنلقيها فين دا انت ناقص تقول عاوزها تنور في الضلمة.
رفع عينه وهو بيضحك ليسكت وما يتكلمش وفاتح بقة ، نرجس وهي بتمشي وبتكلمه ملقتش اللي يرد عليها وقفت وبتبص جنبها ملقتهوش اديرت تبص عليه استغربت من شكلة ووقفته رجعت ليه لقته واقف مش بيتحرك وفاتح بقه ضيقت بين حواجبها.
_ اللاه واد يا ياسين واقف فاتح بقك كدا ليه ؟ ومش بيترد عليا؟!
رفعت اديها شاورت قدام وشه بس هو كان باصص فى حته مش مركز معاها، اتعدلت وبصت مكان ما هو بيبيص مالقتش حد.
هزته بايدها: ولاه يا ياسين مالك فيك ايه؟
ياسين وهو زي ماهو عينه على نفس المكان
شاورلها بايده ، بصت مكان ما بيشاور ومقلتش حاجه
_بتشاور على ايه يابنى؟ فى حاجه وقعت منك؟!
_ولاقيتها يا خالتو لاقيتها .
_ ايه هى طيب ال لاقيتها راسى لفت وانا ببص حواليا.
_ ال بحلم بيها يا خالتى.
_هى مين يا ولا؟
بصلها وبفرحه فى عنيه.
_ال خطفتني يا خالتى.
_هو انت لحقت اوع تكون بتاخدني على قد عقلى؟
بص قدامه وضيق بين عنيه ومش من قدامها وبيلف برأسه يدور حواليه : هى راحت فين بس؟
_ياواد استناني بدور على مين؟
رجع خطوة لورا وقف قدام محل وبهيام بص على ال واقفين جواه مع البياع ، جات خالته وقفت جنبه بتنهد بتاخد نفسها بالعافية.
_جريتنى وراك نص السوق لا مفهمنى ولا معرفنى حاجه؟
شاور بايده على جوه: اهى يا خالتو؟
بصت والصورة مغلوشة قدامها راحت طلعت النظارة من شنطتها لقت بنتين واقفين.
_دول اتنين يا بنى أنهى واحد فيهم؟
_ال لابسه اسود يا خالتى.
مدت راسها شويه قدام وبقت ترفع وتنزل فى النظارة وبعدين بصتله بحيرة: مش كبيرة يابنى فى السن دى على الخطف.
_كبيرة ايه يا خالتو دى كتكوت صغنن انتى باصه فيين يا خالتو ماهى قدامك اهى.
_انا على ال قدامى ال لابسه اسود.
_ياخالتى انا بقول على ال لابسه طرحه سودا مش عباية سودا.
بصت مكان ما شاور هزت راسها بتقييم : لا بتفهم يا واد ، استعنا على الشقا بالله هات كده الكيس
_خالتى انتى رايحه فين؟
_اصبر اشوف مايتها لتكون محبوسه او محجوزة او فاكه ولو حظك حلو وسنجله هجيب آخرها.
ياسين: الريلز كل دماغ خالتى.
شالت الكيس ودخلت المحل وبتمثيل بتتنهد وبتاخد نفسها بالعافية اتسندت على لوح باترينه العرض.
_ااه،، يالحر ده ما فيش كرسى زيادة يا حج.
_اتفضلى يا طنط اقعدى.
بابتسامه بصت على البنت وطبطبت على دراعها بالراحه وهى بتقعد على الكرسى: تسلمى يا حبيبتى انا بس مش عايزة اتعبك.
_تعبك راحه يا طنط.
نرجس ف سرها: ايه الصوت الحلو والرقة دى.
علت صوتها وهى بتمسد على ركبتها
_يقطع خشونه الركبة وسنينها، قومتك يا حبيبتى.
_الف سلامه عليكى يا طنط.
بصت لصاحب المحل: ها يا حج جبت ال قولتلك عليه؟
_موجود كل ال طلبتيه بس ثوانى اخلص مع الجماعه.
_لا براحتكم انا كنت بس بتطمن يا حج.
_الست ال مع البنت : احنا خلاص خلصنا يا حبيبتى الحاجة ال عايزينها بس بنتفرج على كام حاجه فى المحل و نمشى.
_المحل كله تحت امرك يا أم دعاء.
نرجس بصت على البنت وبابتسامه: انتى دعاء يا حبيبتى؟
_دعاء برقه : ايوه يا طنط.
نرجس: عاشت الاسامي ياروحي.
وقفت دعاء مع مامتها قدام ركن عند الزايوه بيتفرجوا على المعروض وبسرعه نرجس شاورت بايدها عليها لصاحب المحل وبلهفة سالته: مين دى؟ وبنت مين؟ خريجه ايه؟ ناسها كويسين؟ تعرفهم ؟ عندها كم سنه ؟ مخطوبة ولا لا؟
_هههههه،وحده وحده ايه ده كله.
_بسرعه جاوبنى.
قالتها وهى بتتحرك وبتنقل لكرسي الناحية التانية علشان تعرف تشوفهم.
قرب منها الحاج عوض وهو يهمس لها بود: دى بنت واحد حبيب المرحوم مأمون الروح بالروح ازاي متعرفهمش.
لفت ليه باستغراب: مين دى ياخويا اللي حبيب المرحوم وانا معرفهوش.
عوض: الحاج مصطفي النعماني صاحب مكتب سفريات النعماني حجيتي معه من كام سنه انتي والمرحوم وانا والمرحومه.
ابتسمت وبفرحه التفت تبص ناحية البنت وامها معقوله دى بنته بسم الله ماشاء الله.
عوض: دى بنته الكبيرة مهندسة وشغاله في شركة كبيرة اوي.
نرجس وهي عنيها على البنت: اخلص ياعوض البنت مخطوبه، حد مكلم عليها.
عوض: في اي ياحاجة نرجس عندك ليها عريس.
نرجس: زينه الشباب.
عوض: اللي اعرفه انها مش مخطوبة وابوها وامها نفسهم يفرحوا بيها كل اخوتها اللي اصغر منها اتجوزوا وهي رافضة نهائي لسه الحاج مصطفي شكيلي من كام يوم من زعله منها من كتر ما بترفض عرسان حتى انا جيبلها عريس وهنروح ليهم على بليل.
نرجس بقلق: امكن مشغوله بحد.
عوض: أبداً وكلام ليكى انتى بس علشان غلاوتك اقصد غلاوتكم عندى.
نرجس: اخلص يا عوض قبل ما تمشى.
_ابوها سالهاوقال لها لو في حد في حياتها تخليه يتقدم وهو هيوافق عليه اكدتله انها مش بتفكر في الجواز من اصله حتى قبل ما تدخلي علينا كنت بكلمها في الموضوع ده، وقالت انها مرتحتش ولا لواحد من اللي اتقدمولها.
التفت للبنت وديقت بين عنيها وهمست لنفسها: اللاه هو في اي مالها البنت عنيها منشلتش من على الباب كل عيني ماتجي عليها القيها بتبص ناحيه الباب وترجع تبص لامها
قامت وقفت تبص تتاكد هي بتبص على اي ابتسمت وهي شايفه البنت وياسين بيبصوا لبعض.
شهقت وضحكة عاليه خرجت منها: دا شكل السلك لمس ولا بيتهيقلي.
عوض: مضحكينا معاكي ياست الستات .
التفت ليه وهي بتكلمه: اششش بعدين بعدين هتفضحنا، ورجعت تبص ناحية البنت شهقت مرة تانيه اول ما لقتهم وقفين قريب من باب المحل وكلموا عوض وسلموا عليه وخرجوا
وقفت نرجس وهي بتكلم عوض بسرعة: خلي بالك من الحاجه شوية ورجعالك اخدها.
_فى عنيا ونوصلها لحد البيت كمان.
خرجت بسرعه من غير ماترد عليه وراهم.
عوض: قرب البعيد
فضلت نرجس تدور عليهم لقتهم بعدوا بمسافه عنها جات تجري وراهم ولسه هتنادى على ام البنت: يا ام.
قطعت كلامها على صوت ياسين من وراها.. خالتو في اي.
نرجس بلهفه وهي عنيها على اللي ماشين.
ـ بسر عة ياواد ياسين الحق اركب عربيتك ووراهم لحد البيت.
ياسين بيضرب كف بكف معقوله اللي بتقوليه ده ياخالتو
نرجس وعينها عليهم : بسرعة ياواد امك حالفه لتسيب البيت وتمشي.
ياسين: ومال دا ومال اني.
نرجس بعصبيه: هتروح وراهم ولاوالله انا وامك لنمشي ومتعرفش لينا طريق.
ياسين: لاحول الله.
ـ نرجس : من الصبح هوسني عاوزة قلبي يدق ليها اول ماعيني تجي عليها ومشيت في السوق زى الاهبل فاتح بقك وعمال تشاور عليها ودلوقتي واقف زى لوح التلج قدامي، بسرعه البنت هضيع منك يالا بينا على العربيه
.وهما في العربيه
نرجس: اوعى يبعدوا عن عينك.
_لا يا خالتى متقلقيش انا وراها ده انا مصدقت لقتها.
طلعت تليفونها واتصلت على اختها ام ياسين قالت ليها: ام ياسين البسي بسرعة هدومك وخلي التليفون جنبك عشان هنروح مشوار مهم.
ام ياسين: مشوار اي الساعة دى.
نرجس: لقينا عروسه هنروح نخطبها لابنك.
ام ياسين بشهقة: انتى بتهزرى يا نرجس عروسة اي دي طلبتيها دليفري ولا لقتيها في السوق.
نرجس: بالظبط كدا لقيناها في السوق.
ام ياسين: ها هو ايه اللي لقتيها في السوق هو عشان ملهوفه على جوزته اجوزه حياله جوازة دا ياسين يانرجس.
نرجس: لاحول الله يا ربي يابنت ابويا اخلصي واما تجي هفهمك كل حاجه سلام بقي الحاجه مرميه عند عوض ابعتى حد من عيال بناتك يجيبها.
ام ياسين بسرعة: استني يا نرجس مقلتليش هي حلوة؟ بنت مين؟ ياسين وافق ؟ طل ادهولي اكلمه.
نرجس: ياختي هو اللي شاور عليها وقال هي دى ياخالتي.
ام ياسين وهى مش مصدقه: ياسين اللي اختارها لولولي.
ياسين وهو واصله صوت مامته: هى لدرجه دى كانت فاقدة الأمل فيا؟!
نرجس وهي بتضحك: * خلي الزغريت بعدين وعلى رنات سلام.
ام ياسين فضلت تزرغت اتلمت العيله كلها سألوها في اي قالت ليهم.
"ياسين خطب من السوق."

سلسله حكايات جواز حيث تعيش القصص. اكتشف الآن