مصيبه

851 79 13
                                    

الفصل السادس:
في الفرح انسحبت ودخلت لمكان الفرقه اللي رحبت بيها وقدرت تقنعهم ان خالها عارف باللي هتعمله..كالعاده ملكة الحوارات وقال وقولنا..
_ أنتِ متاكده يا حوريه؟
_ عيب يا زُمل يالا بقي خالي بدأ..
_ ربنا يستر وميطلعش مقلب من مقالبك كالعاده ..ونتنفخ وتقطعي عيشنا ..
قالها كده واحد في فرقه المزمار اللي شغال مع خالها..اللي متربي مع حوريه ..
عدلت من بدلة رقصها واتاكدت انها   ساتره كل جسمها على قد ما تقدر مش كفايه انها تهز وسطها لك"لاب السكك ..كان نفسها تبطل وترجع عن اللي في دماغها  بس شيء كان بيجبرها تكمل.. فاتاكدت أنه مش بايدها ابدا دا بايد القدر.. وعجبي..
_ حوريه يالا يا حورية الشادر اتملي والعريس والعروسه وصلوا والمزمار اشتغل..
غمضت عينيها بتحاول تمنع دمع قلبها وتبلع غصة حلقها وهي بتفكر هتخرج ازاي تواجه حب عمرها ..
خدت نفس وقالت لست بتشتغل معاهم
_ العريس شكله حلو وهو عريس يا خاله رابحه.
_ كيف البدر ، عريس بقا عقبال ليلتك يا حوريه

بعد شويه انطفأ الضوء وهدي المزمار وعنين العريس زاغت في كل ناحية مع أول رنة خلخال من حوريه..
كانت قاصده كل خطوه عارفه هتضرب ازاي وفين هي أبدا عمرها ما كانت جاهلة هي عارفه خصمها كويس وعارفه هتضرب بأي ناحيه..

جسمه ارتعش، الخوف ملاه بيحبها وبيعشقها ووصل لدرجه الجنون بس مقدرش يقف قدامهم ويطالبها جبان وهو عارف دا كويس..
رجع لورا اول ما شافها روحه كأنها بتطلع وهو بيغرق في شبر مايه.. شفايفه بتهمس اسمها مع كل رنه من خلخالها في أقصي أحلامه متخيلش أن يكون فرحه على غيرها هي كل أحلامه واللي اتمني يكمل معاها اللي بقيله في الدنيا، كان دايما يحلم بيها وهو شايلها وطاير في فرحهم مد ايده يفك الكرفاته اللي خنقته مره واحده ، بياخد نفسه بالعافيه كل أحلامه اتدمرت في لحظه واحده
بس كانت كفيله تهد الدنيا..
اول ما عين خالها وقعت علي حوريه
وهي بتتمني الأرض بتتشق وتبلعها..
لسه خالها هيرمي المزمار كانت الشباب وخناقهم على حوريه بوظ الدنيا وفي لحظه انقلب الفرح
وقفت تبص حواليها بصدمه وكله بيضرب في كله والستات بتصوت..
خالها بيحاول يوصلها وبيصرخ عليها بس مفيش فايده مش عارف يوصلها..
لحد ما صرخت بقوه وايد بتحاوط خصرها وتقفل بوقها …
_ اااع…
_ اخرسي يا وجه النصايب خلينا نخلع ..
______

مزمار بلدي حيث تعيش القصص. اكتشف الآن