7.8.2024.g srijeda
Hrvatski jezik
13 2 - 35 Hrvatski jezik 2 r SŠ
34 od 35 2
Subjektivno i objektivno o samoći (Miro Gavran, Priče o samoći, tematski članak)
Tijekom čitanja kratke priče „Nije dobro lagati" zapišite na nacrtanoj lenti ključne događaje.
Tekst: http://bit.ly/kratkaprica.
• Zbirka priča: „Priče o samoći".
• Autor: Miro Gavran.
• Kratka priča prvi je put objavljena u Večernjemu listu 2015. godine.
Usporedite svoja razmišljanja.
" uvod: odlazak pripovjedačice u Rijeku
■ zaplet: susret s prijateljicom Ksenijom i odlazak na groblje
■vrhunac: pripovjedačica otkriva Kseniji da je u drugome stanju i da se udaje
■rasplet: pripovjedačica priznaje Kseniji da je lagala svomu mladiću o putu u Rijeku
-> poruka: valja biti iskren prema osobama do kojih nam je stalo
Citirajte ili parafrazirajte dijelove kratke priče koji dokazuju da se u pripovjedačici vodi unutarnja borba.
strah od neizvjesne budućnosti
neplanirana trudnoća
pripovjedačica
suočavanje s prošlošću
neprežaljen gubitak voljene osobe
Pročitajte neknjiževni tekst „Sociopedagoške poveznice koronavirusa i socijalne distance".
• Tekst je dostupan na: http://bit.ly/tekst-clanak.
Kojoj skupini neknjiževnih tekstova pripada (s obzirom na svrhu i stilska obilježja)? Odaberite svoj odgovor.
Navedite vrste izlagačkih tekstova s kojima ste se do sada susreli.
• opisni (deskriptivni)
• pismo, esej, članak, prikaz, sažetak, zapisnik, definicija
• pripovjedni (narativni)
⚫ izlagački (ekspozitorni)
• raspravljački (argumentativni) ili
• upućivački (instruktivni)
Koje vrste članaka razlikujemo?
⚫ znanstveno-popularni, tematski, stručni, znanstveni
Analizirajte stilska obilježja pročitanoga članka. Izdvojite obilježja znanstvenoga i publicističkoga stila.
znanstveni stil
pronalazi uporište u znanosti (Immanuel Kant, teze priznatih stručnjaka)
termini (transmisija bolesti)
argumentirano obrazlaže teze
publicistički stil
analogije s popularnom kulturom
(Big Brother) i književnošću (Khalil Gibran)
poznati citati slavnih osoba (Majka Tereza)
podnaslovi u obliku pitanja
U obliku grafičkoga prikaza izdvojite obilježja tematskoga članka.
Izlagački (ekspozitorni lakat)
aktualne teme
namijenjen äiro) pubfici
kombinacija znanstvenog i publicističkog stila
tematski članak (obilježja)
napisan u svrhu komentiranja aktualne teme
trodijelna kompozicija
čitanje u različite svrhe (privatne, Javne, obrazovne...)
26.9.2024.g četvrtak34 od 35
Sažetak
Što je sažetak?
Sažetak je skraćeni tekst koji poštuje autorove ideje. Sažetak ne uključuje osobne ideje ili komentare autorovih argumenata ili ideja. Sažetak nije kritika niti analiza teksta niti je osvrt na tekst.
Sažimanje je skraćivanje teksta, poštujući ton, stil i ideje autora.
Pažljivo pročitajte tekst, podcrtajte ključne riječi i sažmite tekst u jednu rečenicu
1. Podcrtane ključne riječi: newyorškom
muzeju Metropolitan, posjetiteljica, poderala, platno, Glumac, Picasso.
2. Rečenica od 10 riječi:
U newyorškom je muzeju Metropolitan posjetiteljica poderala Picassovu sliku Glumac. (10 riječi)
3. Objašnjenje zapisane rečenice:
Ova rečenica daje bit obavijesti: gdje i što se
dogodilo. Vrijeme događaja, veličina oštećenja, vrijeme nastanka Picassove slike pružaju samo pojedinosti o bitnim informacijama.
Budući da ste slijedili upute (sažetak u 10 riječi), odabrali ste samo riječi koje nose bit, srž vijesti.
NEZGODAN PAD
Neuobičajena nesreća dogodila se u petak u najvećem newyorškom
muzeju Metropolitan kada se posjetiteljica, studentica povijesti umjetnosti, slučajno spotaknula i pala upravo u trenutku dok su radnici Picassovu sliku Glumac nosili u radionicu gdje su je trebali pripremiti za izložbu Picassovih djela planiranu u tom muzeju za 27. travnja. Pri padu posjetiteljica je poderala Picassovo platno pa slici predstoji "kirurški zahvat". Vertikalno oštećenje na platnu dugo je 15 cm, dodaje Met u priopćenju. Oštećenje je u donjem desnom kutu slike veličine 196 x 115 cm, a središte je ostalo čitavo, navodi muzej.
Sliku koju je Pablo Picasso (1881.1973.) naslikao između 1904. i 1905., na vrhuncu ružičaste faze, Met je kupio 1952. godine. Slika španjolskog majstora prikazuje akrobata s leđa, lica okrenutog udesno. (hina/metro-portal).
(118 riječi)
Sažeta pravila Metoda rada
slijediti redoslijed
izvornoga teksta
zadržati autorov stil
⚫ preoblikovati tekst
⚫ poštovati zadani broj riječi
• Plan
1. korak analiza
a) prvo čitanje teksta
b) drugo čitanje teksta: - na razini ulomka
- na razini cijelog teksta
2. korak - sinteza
a) priprema obrisa sažetka
b) pisanje sažetka
c) ponovno pročitati tekst
Pažljivo pročitajte tekst dva puta, a zatim promotrite analizu strukture članka
Bob Dylan i plemenita vještina čitanja
Glavna ideja (ŠTO?):
Knjige i čitanje odolijevaju svim izazovima suvremenih medija.
Kad se internet razmahao i obasuo svijet informacijama svih vrsta... proroci su objavili da knjige idu u ropotarnicu prošlosti. A nisu. I napokon, kad je ove godine Nobelova nagrada za književnost dodijeljena rokeru Bobu Dylanu, proroci su najavili smrt čitanju. I opet krivo.
Objašnjenje glavne ideje:
lako su mnogi dodjelu Nobelove nagrade za književnost Bobu Dylanu smatrali krajem čitanja, dogodilo se upravo suprotno.
Otkako je iz Stockholma stigla vijest o nagradi Dylanu, i oni kojima rock nikad nije ležao počeli su googlati njegove tekstove... i čitati ih. Ovih se dana sedmerostruko više googla Bob Dylan lyrics nego Bob Dylan Youtube.... Mislim da nijedna Nobelova nagrada dosad nije toliko popularizirala čitanje kao ovogodišnja: Bob Dylan nas već šezdesetak godina uči da riječi pjesama nisu tek lako pamtljivi dodatak glazbi... Naučio nas je slušati riječi pjesama, a šezdesetih nas je godina u video clipu uz pjesmu Subterranean Homesick Blues čak natjerao da ih i čitamo s kartica...
Pažljivo pročitajte tekst dva puta, a zatim promotrite analizu strukture članka
Svjedočenje:
Knjiga mora biti sjekira za zaleđeno more u nama.
Zaključak:
Ne odriče se čovjek tako lako ljubavi prema čitanju, odnosno sjekira kojima razbija ledeno more u sebi.
Sjetite se Franza Kafke: „Sve u svemu, mislim da moramo čitati samo one knjige koje nas grizu i ubadaju. Ako nas knjiga koju čitamo ne potrese poput udarca u glavu, zašto se uopće mučimo pročitati je?... Knjiga mora biti sjekira za zaleđeno more u nama". Uspješno poticanje na čitanje je osluškivanje sebe dok čitamo neku knjigu. Čujemo li kapanje u sebi? To je znak da se tali komadić nečega smrznutoga u nama. Čime je to pisac prodro do nas, koja je vrata (za koja nismo ni znali da postoje) otškrinuo u nama? Koje je snove u nama potaknuo? Na koja nas razmišljanja naveo? Kakvo je to putovanje na koje nas je poveo? To su pitanja na koja Google i prepričane lektire nemaju odgovora. Na ta pitanja možemo jedino sami odgovoriti... ako čitamo. I u takvome je čitanju slast: obogaćuje naš unutarnji svijet, uzdiže nas nad banalnosti i rutine dnevnoga života. Od takvog čitanja rastemo i upoznajemo sebe. Onaj koga naučimo tako čitati, nikad se neće odreći knjige. (490 riječi)
Slijedite plan pisanja i sastavite sažetak
Drugo čitanje
Plan
• Knjige i čitanje odolijevaju svim izazovima suvremenih medija.
1. korak analiza
a) prvo čitanje teksta
b) drugo čitanje teksta:
na razini ulomka
- na razini cijeloga teksta
2. korak - sinteza
a) priprema obrisa sažetka
b) pisanje sažetka
c) ponovno pročitati tekst
d) ispraviti jezične pogreške
e) prebrojiti broj riječi
f) prepisati sažetak
• lako su mnogi dodjelu Nobelove nagrade za književnost Bobu Dylanu smatrali krajem čitanja, dogodilo se upravo suprotno.
• Dylanova poezija svojom aktualnošću i neposrednošću dodiruje duše mnogih i potiče nas na propitivanje sebe samih.
• Čini se da se najveći neprijatelj ljubavi prema čitanju skriva u školama i načinu poučavanja književnosti i lektire.
Ne odriče se čovjek tako lako ljubavi prema čitanju, odnosno sjekira kojima razbija ledeno more u sebi.
Sinteza
Sažetak je skraćeni tekst koji ističe ključne točke i poštuje autorove ideje.
Sažetak ne uključuje osobne ideje ili komentare autorovih argumenata ili ideja.
Sažimanje je skraćivanje teksta, poštujući ton, stil i ideje autora.
Sažimanje je složena jezična disciplina na razmeđu čitanja i pisanja. Zahtijeva analizu i sintezu te razvija rasuđivanje, intelektualnu strogost i kritičko mišljenje.
Zapamtite
ne prepisujte autorove rečenice iz teksta
napišite sažetak svojim riječima u kojem ćete iznijeti glavne ideje teksta
sažmite cjelovit tekst
analizirajte tekst (utvrdite glavne ideje)
⚫ napišite detaljan plan (koncept)
⚫napišite sažetak u kojem ćete povezati ideje iz detaljnoga plana
⚫ još jednom pročitajte sažetak i provjerite broj riječi i ispravite pravopisne i gramatičke pogreške
provjerite je li zaključak odjek uvoda, odnosno zatvara li tekst i kako.
Usporedite svoj sažetak s ponuđenim primjerom sažetka teksta Bob Dylan i plemenita vještina čitanja
Čitanje odolijeva svim izazovima suvremenih medija. Kada se svojevremeno pojavio Internet, mnogi su govorili da će knjige nestati s polica knjižara. Prevarili su se. Također, zanimljivo je dočekana i Nobelova nagrada za književnost dodijeljena Bobu Dylanu. Nekima je takav izbor bio nezamisliv i na sav su glas vikali da, eto, dolazi kraj čitanju. Nije se dogodilo, nego, dapače, tih se dana na Googleu puno više pretraživala Dylanova poezija, nego Dylanova glazba na YouTubeu. Jasno je da nisu svi ljubitelji Dylanove glazbe, ali u nekim njegovim stihovima može se prepoznati svatko medu nama.
Ni internet ni Dylanovi stihovi koji od čitatelja traže i intelektualni i emocionalni napor, ne ugrožavaju knjige i čitanje. Čini se da je najveći neprijatelj ljubavi prema čitanju, školska lektira i način poučavanja književnosti. U školama se previše inzistira na teoriji i povijesti književnosti. Stoga učenici izgube zanimanje za lektiru i pribjegnu mrežnim stranicama na kojima nađu sve potrebne odgovore koji im jamče dobru ocjenu. U školama nedostaje razgovora o dojmu, osjećajima i spoznajama koje pruža pročitano djelo.
Već je Kafka rekao da stranice knjiga moraju snažno dirnuti našu dušu. Ljudi, naime, čitaju jer osjećaju i razmišljaju. Ne odriče se čovjek tako lako sjekira kojima razbija ledena mora u sebi.
(202 riječi)
26.9.2024.g četvrtak