Kebangkitan Part 1

8 1 0
                                    

"Kita cutilah hari ini mak, ayah. Tak senang hati Pipah nak tinggalkan mak dan ayah sorang-sorang." Afifah meletakkan tuala basah ke dahi ibunya. Kunci kereta dia letakkan ke meja kecil bersebelahan katil.

"Mana boleh macam tu Pipah. Takkan nak buang semua makanan yang kita dah masak tadi? Lagi pun bukannya lama. Selalunya sebelum pukul sepuluh setengah dah habis,kan? Jangan risau. Ayah ada ni untuk tengok-tengokkan mak." Siti Khadijah memaksa diri mempamerkan senyum.

Afifah berdecit. Tangan mengurut perlahan kaki ibunya. Sumpah, dia rasa tak sedap hati. Wajah Omar ditenung lama. Melihatkan keadaan ibunya yang terbatuk-batuk sudah cukup membuatkan Afifah tidak keruan.

"Pergi sajalah Pipah. Nanti lari pula pelanggan tetap kita kalau tak berniaga hari ini. Jangan risau. Apa-apa hal nanti ayah telefon kau,ya?"

Omar bingkas bangun untuk membantu Afifah memasukkan barang-barang jualan ke dalam kereta. Mujurlah ada Iswara Aeroback buruk hasil penat lelah Omar bekerja sebagai posmen. Kereta itulah yang mereka gunakan untuk berniaga sarapan pagi selama hampir 8 tahun.

"Hati-hati memandu Pipah. Beg tangan tu jaga elok-elok. Semoga jualan habis semuanya nanti."

Aamiin." Afifah meraup wajah dan mengaminkan doa ayahnya. Sebelum bersalam dengan Omar dia masuk semula ke dalam rumah mendapatkan ibunya.

"Pipah pergi dulu mak. Rehat tau." Tangan Siti Khadijah dikucup agak lama sebelum beralih kepada kedua-dua pipi. Entah kenapa sayu pula rasa hati Afifah tatkala tapak tangan ibunya melekap di ubun-ubun. Perlahan suara Siti Khadijah membacakan 4 ayat-ayat dari Surah Ar Rahman. Satu kelaziman yang tidak pernah ditinggalkan sejak Afifah lahir ke dunia sehinggalah sekarang.

"Pipah gerak dulu ayah. Kalau mak masih belum okey nanti kita hantar mak ke hospital,ya?"

"Inshaa Allah. Kejap-kejap lagi baiklah mak kau tu. Jangan memandu laju sangat. Takut tumpah pula makanan-makanan yang berkuah tu nanti."

Afifah mengangguk akur dan terus masuk ke dalam perut kereta. Sempat lagi matanya melihat kelibat ayahnya melalui crmin sisi dan cermin pandang belakang. Bibir tersungging senyum bersama kepala yang tergeleng-geleng.

"Masuk sajalah ayah. Takkan nak tunggu bayang kereta hilang dari pandangan baru ayah nak masuk ke rumah?" Afifah mengomel sendiri.

Sebaik tiba di lokasi dia terus menurunkan khemah pacak yang terikat kemas di bumbung kereta. Sepenuh kudrat dikerah untuk membuka khemah yang berat itu. But dan semua pintu kereta dibuka untuk memudahkan dia mengeluarkan semua barang-barang jualan ke bawah khemah. Sebelum itu lampu simbah yang menggunakan kuasa bateri kereta dibuka untuk menerangi ruang bawah khemah yang masih gelap. Sedang Afifah sibuk menyusun meja jualan telefon di dalam beg selepangnya berbunyi. Spontan dahi sendiri ditepuk kuat. Yakin pasti sebentar nanti dia bakal menadah bebelan ayahnya.

"Helo ayah. Pipah tengah susun barang-barang ni."

"Bertuah punya budak! Ayah pesan apa tadi?"

Terjelir lidah Afifah. Kepala yang tidak gatal digaru perlahan. Padan muka! Salah sendiri,kan?

"Maaf ayah. Pipah nak cepat tadi. Okeylah. Nak sambung kerja ni. Mak okey?"


"Dia tengah tidur tu. Pergilah sambung kerja. Ayah nak kemaskan dapur sekejap. Habis berniaga terus balik. Jangan melencong ke tempat lain pula. Bye." Perbualan tamat.

"Pipah nak melencong ke mana pula ayah oi! Boyfriend pun tak ada tau. Hai lah ayah aku ni..."

Afifah memasukkkan telefon ke dalam beg selepang sambil menceceh sendirian dan menyambung kerja-kerja yang tergendala tadi.

KeBANGKITanWhere stories live. Discover now