Kebangkitan Part 3

2 0 0
                                    

"Irfan! Besen-besen di depan tu dah penuh. Pinggan dah nak habis ni."

Irfan hanya mengangguk dan tayang ibu jari. Dia tahu apa yang perlu dibuat. Tenang-tenang saja dia menyedut rokok yang dah tinggal separuh. Secawan besar Nescafe Tarik dan sepinggan Mi Goreng mamak yang masih berasap ditenung lama. Naik kembang tekak menelan menu sarapan pagi yang sama setiap hari. Apa boleh buat? Telan sajalah. Rezeki percuma jangan ditolak.

"Irfan. Aku dengar cerita Bakhtiar terpijak paku. Teruk sangat ke?" Jamilah, pembantu tukang masak menyertai Irfan bersama seguni bawang besar dan besen kosong.

"Boleh tahanlah. Paku tu tembus kaki dia. Memancut-mancut darah."

"Allahuakbar! Kasihannya dia. Apa rawatan yang doktor berikan?" Jamilah memanggung dada di meja. Ingin bertanya lebih lanjut perihal Bakhtiar. Pemuda itu sudah lama menghuni hatinya ketika hari pertama mereka sama-sama mencari kerja di sini. Namun sehingga sekarang dia tidak berani meluahkan isi hati. Sedar dengan status janda anak 4 yang disandang. Bimbang dituduh pencari kesempatan di atas kesempitan pula nanti.

"Malam tadi doktor dah nak potong kaki Bakhtiar. Sebab darah tak berhenti memancut-mancut. Doktor nak gantikan dengan kaki ayam." Serius muka Irfan menjawab soalan Jamilah yang sudah bergenang airmata.

"Kaki ayam? Kamu ni main-mainkan aku ya? Masak sih digantikan dengan kaki ayam? Aku lagi risaukan Bakhtiar, kamu enak-enak bercanda pula! Bajingan!" Spontan dibalingnya sebiji bawang besar pada Irfan. Terlambak dekahan tawa Irfan. Mudah sangat dia memperdayakan Jamilah yang dah mabuk kepayang dengan Bakhtiar. Dia yakin pasti hati Jamilah sedang libang-libung mengenangkan lelaki pujaan hati yang tiada di depan mata hari ini.

"Kalau nak tahu sangat pergilah tengok dia kat bawah jambatan tu. Kau bukan tak tahu kat mana 'banglo mewah' kita orang,kan?"

Irfan membuang puntung rokok dan beralih pula pada Nescafe Tarik. Pinggan Mi Goreng Mamak yang belum bersentuh ditarik rapat ke dada lalu memulakan suapan. Lebih baik dia cepat habiskan sarapan sebelum supervisor berbulu lebat tadi menjengah ke belakang dapur sekali lagi.

"Kamu memang overtime sepanjang hari ini?"

Irfan hanya mengangguk tanpa suara kepada pertanyaan Jamilah. Mulut sedang sibuk mengunyah Mi Goreng Mamak.

"Aku gantikan dia sampai pukul 12 malam karang. Kalau kau nak tengok dia tengahari nanti jangan lupa bawakan sekali makan tengahari. Bila lagi nak ambil hati kekasih tercinta,kan? Tapi hantar makanan aje tau. Jangan buat benda lain pulak!"

"Haish! Kamu ni." Jamilah sudah mengacu sebiji bawang besar lagi. Cepat-cepat Ifran menghadang muka sendiri dengan kedua-dua tangan.

"Hoi! Kau orang makan gaji buta ke? Customer dah ramai kat depan tu. Milah. Laju sikit buat kerja tu boleh tak? Banyak lagi lauk nak kena masak ni." Ketua tukang masak dah menjerit. Irfan buat pekak saja. Dia hanya pencuci pinggan. Maknanya jeritan itu bukan dituju padanya.

"Ya,ya. Aku lagi urusin bawang-bawang ini bos. Mentar.." Jamilah membawa besen-besen bawang besar ke sinki dapur kering. Malu diherdik begitu di depan Irfan.

Usai menghabiskan sarapan paginya Irfan capai pula suratkhabar. Nak ambil mood untuk memulakan kerja sebelum tamatnya waktu rehat di sebelah pagi. Laju setiap halaman diselak. Tiada berita yang menarik perhatian pembacaannya. Namun sorotan matanya terhenti di muka surat paling belakang surat khabar berbahasa tamil itu.

"Macam pernah tengoklah nombor-nombor ni..." Irfan bingkas bangun dan mengambil beg yang diletakkan di loker pekerja. Bungkusan plastik yang dijumpai semalam dia keluarkan. Kad-kad yang tertulis barisan nombor-nombor itu dikeluarkan dan terus diacu ke ruangan Agensi Nombor Ramalan di dada akhbar mukasurat paling akhir.

KeBANGKITanWhere stories live. Discover now