Jauh menungan Ifran melihat keadaan jalanraya di Bandar Sitiawan pada waktu malam dari tingkat atas Hotel Dragon Door. Kesejukan pendingin hawa yang menggigit kulit tubuhnya tidak berjaya menenangkan hati Irfan ketika ini. Macam-macam yang dia fikirkan. Entah apalah khabar Bakhtiar dan ibunya. Sejak mereka berpisah petang semalam hinggalah ke saat ini Bakhtiar masih
belum menghubunginya.
"Bosannya!" Irfan menarik langsir tebal. Ikatan jubah tidur diketatkan sambil melangkah ke katil. Untuk kesekian kalinya senyum terlakar di bibir tatkala melihat taburan duit di atas katil. Bagaikan atlit terjun dia mendepangkan tangan dan terus merebahkan diri.
"Aduhai seronoknya bermalas-malasan begini. Dah macam orang tengah honeymoon pula,kan?"
Terpejam matanya memeluk bantal empuk. Terbayangkan bantal leper dan nipis di Beehive Khans' Lovely Home. Spontan bibir tersenyum lebar. Masih tak percaya hari ni dia sedang berada di dalam hotel beralaskan tilam dan bantal yang empuk serta bilik yang berhawa dingin. Seharian dia berkurung di bilik. Memanjakan diri dengan berendam di kolam jakuzi. Bersenang-lenang di kerusi urut dan makan hidangan yang mahal-mahal. Semuanya menggunakan servis di bilik. Namun keseronokannya hanya seketika. Jiwa terasa kosong. Di saat ini dia hanya teringatkan Bakhtiar, rakan-rakan di Beehive Khans' Lovely Home dan yang paling utamanya, Afifah.
"Eh! Yalah.. Pipah."
Irfan melompat turun dari katil. Beg lusuh yang tersimpan di dalam almari diambil. Buku nota kecil yang terkandung nombor telefon Afifah dicari.
"Ha! Jumpa pun..." Beg lusuh dicampak ke lantai. Telefon dicapai dan jemari terus menekan nombor Afifah di skrin. Dia kembali berbaring di katil tatkala mendengar nada dering di hujung talian. Namun panggilannya tidak berjawab.
"Mesti dia fikir nombor scammer. Jawablah Pipah!" Irfan separuh menjerit.Berharap sangat Afifah tidak mengabaikan panggilannya.
Irfan mencuba lagi. Dari berbaring dia duduk bersila apabila mendengar nada dering. Namun tak semena-mena nada dering terus senyap. Irfan melihat skrin telefon. Durasi perbualan sudah bermula menandakan panggilannya sudah dijawab. Namun tidak terdengar pula sebarang suara di hujung sana.
"Helo. Pipah." Irfan memberanikan diri untuk memanggil.
"Abang Irfan?"
"Spontan Irfan terlompat-lompat di atas katil. Akhirnya! Berbunga-bunga rasa hati. Tak sangka Afifah masih mengenali suaranya.
"Alhamdulillah. Ingatkan dah tak kenal suara abang. Maklumlah. Sapalah kita ni untuk diingati,kan?" Acah-acah merajuk pula Irfan.
"Jangan mengada-adalah. Abang guna nombor telefon siapa ni? Abang ada kat mana sekarang? Puas Pipah tunggu abang call tahu tak?" Spontan Afifah hadiahkan Irfan dengan bebelan.
"Tunggu abang call? Kenapa? Rindu ke?" Irfan gigit hujung bibir. Terubat rindu mendengar suara lemak merdu anak Pak Omar itu.
"Banyaklah abang punya rindu. Orang tanya betul-betul dia main-main pulak! Abang kat mana ni?" Afifah menempelak kuat.
"Shh! Janganlah jerit-jerit. Nanti mak dan ayah bangun. Abang ada di Sitiawan."
"Perak?" Afifah meneka.
"Taklah. Zimbabwe."
"Abang!"
Irfan terkekeh-kekeh ketawa. Suka dapat menyakat Si Buah Hati.
"Ya, Pipah. Abang ada di Perak. Mak Bakhtiar tak sihat. Abang temankan dia ke sini. Sekarang mak dia ada di IJN untuk pembedahan jantung."
"Abang. IJN tu..Institut Jantung Negara. Mestilah berkaitan dengan jantung. Pernah dengar ke orang pergi IJN tapi buat pembedahan buah pinggang?"
YOU ARE READING
KeBANGKITan
General FictionNasib Irfan yang menolak permintaan ayahnya untuk dijodohkan demi mengekalkan persahabatan yang telah terjalin ditolak mentah-mentah. Natijahnya Irfah dihalau keluar dari rumah dan dibuang keluarga. Irfan pasrah. Walau sedih dengan apa yang berlaku...