Kebangkitan Part 5

5 0 0
                                    

"Oit! Jauhnya berangan. Teringatkan Milah ke?"

Bahu Bakhtiar dipukul mesra dengan suratkhabar. Irfan menarik kerusi dan duduk di hadapan Bakhtiar. Hairan dia melihat raut wajah sahabat segelandangannya yang keruh itu.

"Adik tiri aku call petang tadi. Mak aku masuk hospital." Perlahan suara Bakhtiar memulakan cerita.

"Habis tu kau tak pergi tengok ke?"

Irfan menghamparkan surat khabar yang masih belum sempat dibaca sejak pagi tadi di atas meja. Setiap tajuk utama dibaca sambil lalu. Sesekali dia mengerling Bakhtiar yang membungkam sejak tadi.

"Masih marahkan mak kau?"

"Aku tak pernah marahkan dia Fan. Aku yakin dia sendiri pun rasa bersalah sebab terpaksa halau aku dulu." Bakhtiar menjawab lemah.

"Masih berdendam dengan adik-adik tiri kau?" Ifran menyoal lagi.

"Entahlah Fan. Aku dah tawar hati dengan dia orang. Entah-entah ada udang di sebalik batu."

"Tapi sekurang-kurangnya adik-eradik tiri kau tu masih sudi call kau. Bayangkan kalau dia orang diamkan saja? Tahu-tahu nanti dapat jumpa atu nisan aje."

"Wuish! Kasarnya gurauan tu..." Bakhtiar melibas-libas tangan di depan muka Irfan. Irfan hadiahkan senyum senget.

"Aku cakap benda yang betul Tia. Yang sedang terlantar tu mak kau. Kalau bapa tiri atau nenek tiri sekalipun lantaklah,kan? Aku takut kau menyesal seumur hidup nanti. Hari tu masa kena halau sempat minta maaf tak?"

Bakhtiar senyum kelat. Terkena batang hidung. Muka makin berbahang apabila Irfan tergeleng-geleng.

"Kaki aku ni belum betul-betul baik lagi Fan. Kalau dah okey sikit nanti aku pergilah jenguk mak aku. Selagi kaki aku ni belum elok memang payahlah aku nak ke mana-mana."

Tersungging senyum Irfan. Dia tahu kata-kata Bakhtiar sekadar penyedap hati. Suka hati dialah. Irfan dah nasihatkan apa-apa yang patut. Selebihnya terpulanglah kepada bakhtiar sendiri.

"Siang tadi Pipah datang ke kedai dengan orang tua dia."

"Pipah datang kedai? Mak bapak dia nak berkenalan dengan kau ke?" Rapat dada Bakhtiar ke meja tatkala mendengar kata-kata Irfan.

"Amboi kau! Dah macam sesumpah pula. Tadi beria-ia sugul. Dengar nama Pipah bukan main menyeringai lagi kau, ya?" Buntang mata Irfan melihat perubahan reaksi Bakhtiar.

"Tak payahlah nak menggaru kepala yang tak gatal. Kau memang dah syok kat dia,kan?" Lurus telunjuk Irfan serkap jarang tatkala melihat Bakhtiar tergaru-garu.

"Sumpah! Demi Allah. Aku tak simpan apa-apa perasaan pun pada Pipah walau sebesar kuman." Bakhtiar siap angkat tangan gaya nak angkat sumpah.

"Sudahlah kau!Habis tu yang tersengih-sengih ni apa?" Irfan menempelak kuat. Namun bibir yang berkumis nipis itu masih terkulum senyum.

"Huish! Mana ada. Aku tumpang teruja untuk kau. Aku dah agak. Mesti Pipah akan cari kau dekat sana sebab dia yang beria-ia tanya tempat kerja kau. Kau orang sembang apa tadi?" Bakhtiar cuba mengorek rahsia. Namun yang dia dapat hanyalah renungan tajam Ifran.

"Lah. Kenapa tenung aku macam tu? Aku cakap benda yang betul. Okey apa Pipah tu?Sudahlah lawa, pandai masak pula tu. Beruntunglah siapa dapat dia."

"Merepeklah kau ni Tia. Jangan ubah topik,ya. Sekarang ni apa keputusan kau? Tak nak tengok mak kau kat hospital ke?"

Terus hilang senyum Bakhtiar. Hanya dengusan kasar yang keluar dari mulut lelaki berkulit sawo matang itu.

"Aku dah cakap tadi,kan? Macam mana aku nak berjalan dengan kaki yang terhencot-hencot ni? Tunggulah sehari dua lagi. Jangan risau. Aku pasti akan jenguk mak aku nanti."

KeBANGKITanWhere stories live. Discover now