"Kenapa Pipah asingkan kuih-kuih tu? Dah ada orang tempah ke?"
"Taklah. Pipah asingkan untuk Abang Irfan dan Abang Bakhtiar."
Omar menoleh pada isterinya yang sedang melayan pelanggan. Menyedari sedang ditenung, Siti Khadijah berpaling pada suaminya. Masing-masing mengulum senyum. Dapat merasakan sesuatu yang pelik pada anak gadis mereka.
"Antara Irfan dan Bakhtiar yang mana satu pilihan hati Pipah?" Siti Khadijah menyoal spontan.
"Soalan apa ni mak? Pipah tak ada apa-apa dengan dia orang tu. Kawan ajelah." Afifah ketawa perlahan. Ekor matanya mengerling Omar yang menjadi pemerhati perbualan di antara dua wanita kesayangannya itu.
"Kalau betul nak berkawan, suruhlah dia jumpa ayah dan mak. Jangan jumpa sorok-sorok. Tak elok."
"Lah! Mengarutlah ayah ni tau. Pipah memang tak ada apa-apalah dengan dia orang berdua tu. Salah ke Pipah nak berikan kuih sebagai tanda terima kasih? Dia orang pernah tolong Pipah dulu. Sudahlah. Pipah nak ke bawah jambatan sekejap. Nak hantarkan kuih-kuih ni."
Afifah melangkah laju meninggalkan khemah jualan menuju ke bawah jambatan. Omar menuruti anak daranya dari jauh. Walau mengenali hampir kesemua gelandangan yang menumpang teduh di bawah jambatan di tengah-tengah bandaraya itu Omar tak boleh lepas tangan. Lebih-lebih lagi dengan insiden yang berlaku baru-baru ini. Dia tidak akan memaafkan dirinya andai berlaku sesuatu yang buruk kepada Afifah.
"Eh! Cepatnya dia patah balik. Kenapa pula tu?" Mata terpandangkan plastik kuih di tangan Afifah. Melihatkan riak risau di wajah gadis itu Omar yakin pasti ada sesuatu yang berlaku.
"Kenapa tak bagi kuih tu pada kawan-kawan Pipah? Dia orang dah keluar pergi kerja ke?" Omar terus menyoal Afifah.
"Tempat dia orang dah bersihlah ayah. Pak Aziz yang jual air tebu di sebelah bus stop tu kata malam tadi dia orang kena angkut ke pusat gelandangan. Tapi dia tak tahu pula di nama pusat gelandangan tu."
"Allahuakbar! Siapa yang tangkap dia orang? Polis atau imigresen?"
Afifah hanya angkat bahu. Plastik kuih yang masih belum beralih tuan disua pada Omar dan terus menonong ke bawah khemah.
"Dah kenapa muncung kau macam cencorot tu Pipah?" Siti Khadijah yang tak tahu hujung pangkal terus menyoal.
"Shh! Jangan ditanya. Langit tengah mendung tu. Susah nanti kalau hujan. Takut tak habis pula jualan kita hari ni."
Omar ala-ala berbisik. Namun suaranya cukup jelas untuk didengari Afifah. Walaupun sedang tunduk ekor matanya tajam melihat Omar yang sedang menekup mulut. Seronok pula dapat menyakat Si Anak Dara yang kerinduan.
"Apa halnya tu bang?" Siti Khadijah tidak faham. Hairan dia melihat wajah keruh Afifah.
"Kawan-kawan yang tolong Pipah hari tu dah kena angkut dan dibawa ke pusat gelandangan. Sedihlah dia sebab tak sempat jumpa buat kali terakhir."
"Lah! Call sajalah kawan-kawan dia tu? Apa yang sedih sangat?" Suara Siti Khadijah separuh melaung.
"Dia orang tu gelandangan mak. Mana ada duit nak beli telefon?" Afifah berdecit kuat.
Mujurlah ada pelanggan datang untuk membeli makanan. Untuk seketika berjaya jugalah Afifah menghindarkan dirinya dari memikirkan tentang Bakhtiar dan Irfan. Dia kembali termenung semula apabila khemah jualan mereka lengang dan tiada pelanggan.
"Ha! Baru Pipah ingat." Afifah menghentak kuat meja jualan.
"Astaghfirullah budak bertuah ni! Terkejut mak." Spontan bahu Afifah dilepuk kuat. Sepantas itu juga gadis itu menyeringai malu.
YOU ARE READING
KeBANGKITan
General FictionNasib Irfan yang menolak permintaan ayahnya untuk dijodohkan demi mengekalkan persahabatan yang telah terjalin ditolak mentah-mentah. Natijahnya Irfah dihalau keluar dari rumah dan dibuang keluarga. Irfan pasrah. Walau sedih dengan apa yang berlaku...