2 Tahun Kemudian...
Di dalam kafe yang biasa kami kunjungi, aroma kopi dan bunyi mesin espresso bergema di sekeliling. Aku duduk di meja sudut, menunggu Anis. Dia muncul dengan senyuman, namun ada sesuatu yang tidak kena.
"Adi, you nampak serius aje hari ini," Anis berkata sambil meletakkan begnya di atas meja.
"Sebab I memang serius. You tahu kan, I tidak suka you bergaul dengan lelaki lain?" balasku, nada suara sedikit meninggi.
Dia mengerutkan dahi. "Cemburu lagi? Ini bukan tahun 90-an, Adi! I berhak berkawan dengan sesiapa pun."
"Ya, tetapi you tahu I tak suka! You terlalu peramah sangat Anis," jawabku, menekankan setiap kata.
"Eh, kenapa you tak percayakan I?!" Anis memandangku dengan tajam. "I tak buat apa-apa salah."
"Bukan tentang kepercayaan, Anis. Ini tentang rasa hormat!" aku menjerit, membuat beberapa pelanggan lain memandang kami.
Anis menggeleng. "Rasa hormat? Atau rasa cemburu? You patut belajar untuk percayakan I. I rimas tau Adi." Dia mengalihkan pandangannya, dan aku merasakan hati ini bergetar. "You tak faham," bisikku, lebih kepada diri sendiri. Sekali lagi, suasana kafe yang riuh menjadi saksi pertengkaran kami.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Sesampai sahaja dirumah, aku duduk di tepi jendela, mataku terpaku pada hujan yang membasahi jalan. Kenangan bersama Anis seperti filem yang berulang tayang di fikiran. Dari saat pertama kita bertemu di pejabat, gelak tawa kita mengisi ruang kosong di antara tugas yang membosankan.
"Adi, kau nak pergi lunch tak?" Anis pernah bertanya dengan senyuman manis.
"Boleh jugak, tapi hanya jika kau belanja," jawabku sambil tertawa. Kini, tawa itu sudah pudar. Sebaliknya, suara kami hanya dipenuhi dengan jeritan dan ketidakpuasan.
"Kenapa you selalu lambat?!" Anis memecah kesunyian, suaranya penuh amarah.
"Kenapa you tak pernah memahami? I sibuk!" balasku dengan nada yang sama.
Setiap pertengkaran kecil kini menjadi bom waktu yang menunggu untuk meletup. Rasa cinta yang pernah ada terasa menjauh, digantikan dengan rasa benci yang membara. Aku teringat saat-saat manis kita, saat Anis memegang tanganku dan berbisik, "Kita akan sentiasa bersama."
Tapi kini, semua itu hanya kenangan pahit. Hujan di luar semakin lebat, seolah-olah mencerminkan perasaanku. Dan di dalam hatiku, aku bertanya, adakah kita masih punya peluang untuk memperbaiki keadaan?
Sejak pertengkaran siang tadi, Anis memutuskan untuk menjauh daripadaku. Aku dapat rasakan bahawa aku dan Anis merasai kesedihan dan kerinduan, tetapi ego masing-masing menghalang kami untuk saling menghubungi. Ini memberi petunjuk bahawa meskipun kami berdua tidak bersetuju, ada perasaan yang lebih dalam yang mengikat kami.
Anis berusaha untuk meneruskan hidupnya. Dia bergaul dengan kawan-kawan lain dan merasakan kebebasan, tetapi dalam hatinya, aku dapat rasakan bahawa dia merindui kehadiran ku. Sementara itu, aku juga mengalami kesedihan yang sama. Aku berusaha untuk mengalihkan perhatian dengan bekerja lebih keras dan menghabiskan waktu dengan teman-temanku, tetapi fikiran ku sentiasa kembali kepada Anis. Aku rasa sangat kosong tanpa kehadiran Anis.
~~~~~~~~~~~~~~~~~ Bersambung ~~~~~~~~~~~~~~~
YOU ARE READING
Cinta Trepassing
Romance"Kau fikir kau siapa huh? Kau tak ada hak nak larang aku kahwin dengan sesiapa pun! I HATE YOU!!" ~Adi hanya mahukan cinta sejati... Bukan cinta trepassing (menceroboh cinta seseorang)...~ *Ini adalah karya fiksyen. Sebarang persamaan dengan orang s...