Bab 2.1

0 0 0
                                    

Rina

Hari itu, suasana di pejabat agak tegang. Bunyi ketukan papan kekunci dan deruan mesin fotokopi bergema di sudut bilik. Aku duduk di meja berusaha menumpukan perhatian pada kerja. Namun, mataku selalu melirik ke arah Adi. Dia sedang berbual dengan Anis, senyuman di wajahnya membuatkan jantungku berdegup kencang.

“Rina, boleh tolong I sekejap?” Adi tiba-tiba muncul di hadapan meja aku, suaranya lembut namun tegas. Dia tidak sedar bahawa setiap kali dia menghampiriku, aku merasa seperti terperangkap dalam labirin kenangan.

“Eh, yah. Apa yang boleh I bantu?” aku menjawab, cuba mengekalkan nada tenang.
Boleh tolong I semakkan laporan ini? I rasa ada beberapa kesilapan,” katanya sambil menyerahkan kertas itu. Jari-jarinya menyentuh tanganku seketika, dan aku terkejut.

“Hmm, okay,” aku balas, berasa hangat di wajah. Aku meneliti kertas itu, tetapi fikiranku melayang jauh. Kenangan indah bersama Adi, saat-saat kami ketawa bersama, dan kebahagiaan yang pernah ada.

“Rina, are you okay?” tanya Adi, suara lembutnya mengganggu lamunanku.

“Ya, I okay,” aku tersenyum, tetapi dalam hati aku bergelut dengan perasaan. Dia mengangguk, tetapi aku dapat melihat keraguan di wajahnya. “I minta maaf tentang apa yang berlaku antara kita…,” suara Adi perlahan, seolah-olah takut untuk mengeluarkan kata-kata itu.

“Tak perlu, Adi. Kita semua sudah move on, kan?” aku cuba berlagak tenang, walaupun hakikatnya hati aku tidak setuju.

“Ya, tapi…” Dia terdiam, matanya mengelak. “I rasa bersalah keranakerana masih mengambil berat tentang you.”

Kata-kata itu seperti petir menyambar. “Adi, you dengan Anis sekarang. Kita tidak boleh kembali ke masa lalu,” aku berkata, suara aku sedikit bergetar.

“Ya, I tahu…” Dia mengeluh, dan aku dapat merasakan kesedihan dalam suaranya.
Tiba-tiba, Anis muncul dan menarik tangan Adi. Jom, kita pergi makan lunch!” Dia tersenyum, tetapi ada rasa cemburu dalam pandanganku.

Jangan lama-lama,” Adi berkata kepadaku, sebelum dia mengikuti Anis. Aku hanya mampu mengangguk, menahan rasa yang menggelora di dalam hati.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Aku masih ingat saat-saat itu, waktu pertama kali aku meluahkan perasaanku terhadap Adi. Aku duduk di meja kerja, memandang skrin komputer, tetapi fikiranku melayang jauh ke belakang. Ingatan tentang Adi, sahabat yang telah menyentuh hidupku dengan cara yang tak terduga.

“Rina, kau okay ke?” suara lembut Adi memecahkan lamunanku. Dia berdiri di sebelah mejaku, dengan senyuman yang selalu mampu menghilangkan segala kesedihan.

"Adi," aku memulakan, suaraku sedikit bergetar. "Aku... aku admire kau, tahu?" Dia menoleh, wajahnya terkejut tetapi ada senyuman di bibirnya. "Serius ke ni, Rina? Aku ingat kau hanya anggap aku kawan biasa je." Aku menggeleng, "Tak, aku memang serius."

Kau ingat lagi tak masa kita mula-mula kenal? Lepas kau putus dengan Razif?”  katanya sambil melabuhkan punggung di kerusi sebelah. Mendengar nama Razif membuatkan hatiku sedikit bergetar. Aku mengangguk. Ketika itu, hidupku terasa kosong dan suram. Razif, lelaki yang aku cintai, telah mengkhianati kepercayaanku dan menghilang tanpa jejak.

Dia memang tak layak untuk kau. Kau deserve lebih baik,” seloroh Adi. Aku mengangguk, berterima kasih dalam hati kerana ada Adi di sisiku. Dia menjadi cahaya dalam kegelapan yang ditinggalkan oleh Razif. Setiap kali kami bersama, gelak tawanya mengisi kekosongan yang ditinggalkan.

"Masa tu, aku rasa dunia ni gelap,” aku mengaku, suaraku bergetar. Tapi kaukau datang dan bawa cahaya dalam hidup aku.”

“Haha, aku tak pernah rasa aku seistimewa itu,” Adi ketawa, tetapi ada sesuatu dalam matanya yang menunjukkan dia memahami. “Aku hanya buat apa yang perlu.”

Tapi itu bermakna bagi aku. Kau sentiasa ada untuk aku, Adi. Kau sokong aku, beri kata-kata semangat,” aku berkata, mengenang kembali saat-saat ketika dia memeluk aku selepas aku menangis tentang Razif. Lama-lama, aku... aku jatuh cinta kat kau.”

“Rina…” Dia terdiam seketika, dan aku boleh lihat keraguan di wajahnya. Kau tahu kita sahabat, kan? Aku tak mahu merosakkan hubungan ini.”

"Kalau kita tak cuba, macam mana kita tahu?” aku membantah, rasa berani semakin membara dalam hati. “Aku tak nak kehilangan kau, tetapi aku juga tak boleh terus memendam perasaan ini.” Dia menghela nafas, seolah-olah memikirkan sesuatu yang berat. “

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Bersambung ~~~~~~~~~~~~~~~~~~

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 13 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Cinta TrepassingWhere stories live. Discover now