'Bagaikan bintang yang hilang muncul kembali dengan lebih banyak'
TUAN ISA dan Puan Sahara memandang antara satu sama lain,mereka berdua menatap wajah anak kesayangan mereka dan seorang lelaki asing yang ia sendiri tidak ia kenali . Noah Qidran meletakkan beberapa barang yang Erdiana beri untuk di bawa ke rumah agam milik bakal isteri nya yang nombor tiga "terima kasih aunty dan uncle bagi saya keizinan untuk datang ke sini. Saya berharap dapat mengeratkan silaturahim antara kita."
"Tak apa saya memang nak kenal dengan kamu ,lelaki yang sudah menikah dengan dua orang perempuan dan datang ke sini untuk jadikan anak saya isteri ketiga ." Walaupun nampak lembut namun ada dingin nya disitu.
Noah Qidran diam sahaja mendengar akan kedua ibu bapa kepada Eileen berkata.
"Noah kan, Eileen satu-satunya anak yang kami miliki dan ada dalam dunia ni dan ia juga antara harta yang paling berharga untuk kami berdua. Saya mahukan seorang lelaki yang mampu didik,lindung dan jaga dia sewaktu kami tiada di dunia bukan dengan lelaki yang hanya menggunakan dalil Allah untuk buat dia terdiam sampaikan kesalahan sendiri tutup dengan mata dan dibawa angin . "Kata akan Puan Sahara dia sangat -sangat risau jikalau anaknya jatuh ke tangan orang yang tidak reti menjaga perasaan serta mental anak nya.
Eileen duduk dengan mendengar tutur kata sang ibu dan bapanya. Noah Qidran memberitahu tujuan utama serta hasrat isteri pertamanya justru itu dia datang untuk melamar dan menjadikan Eileen sebagai isteri ketiganya.
Mereka berborak dengan santai semuanya perlu memberi peluang dan berfikir terbuka , Eileen juga turut memberi idea dan jawapan atas perkahwinan yang akan diadakan nanti dan Alhamdulillah semuanya selesai. Bertapa lega hati mereka berdua walaupun mula-mula di tantang hebat namun usaha dan berkat doa dilembutkan juga hati Puan Sahara dan Tuan Isa.
"Baik kalau macam tu saya minta diri dulu ye Uncle dan Aunty, Inshallah minggu depan saya akan datang lagi untuk kenalkan keluarga saya " Tuan Isa mengangguk tanda faham.
Eileen yang dengar hanya tersenyum nipis perasaan dia pada Noah Qidran belum sama sekali muncul baginya nya Noah sangat tua untuk ya seperti ayah nya namun umur adalah faktor bukan utama dalam mengikat hubungan suami isteri. "Leen jangan dipandang lama sangat zina mata tu sayang,sudah tolong mami angkat cawan ke dapur!" Arah Puan Sahara.
Noah Qidran bersalaman dan meminta diri untuk pulang ke rumah , dia menemui sang isteri dan memberitahu bahawa kedua ibu bapa Eileen sudah pun setuju dengan pernikahan nya . Erdiana langsung memeluk tubuh suaminya "Ya Allah syukur lah,sayang dekat sini tak henti-henti doakan supaya family Leen sudi beri restu untuk Abang. Lega hati sayang abang dapat lah sayang tengok anak-anak abang nanti" harapan yang besar namun perit.
"Sayang kalau kita tak ada anak pun,Cinta dan jiwa abang tetap milik sayang" ia mengucup dahi isterinya lembut.
"Sayang tahu tapi kalau ada anak lebih lengkap Abang, sayang... perempuan yang belum mampu beri abang zuriat. Sayang gagal Abang!" Tubuh isterinya ia peluk
Kenapa perempuan yang asyik disalahkan kalau belum mampu memberi keturunan,kenapa tidak lelaki alasan apa yang buatkan masyarakat fikir perempuan ini mandul tapi tidak lelaki.
Ya Allah sakitnya hati bila dapat tahu see
•••
ADIRA mengambil beberapa keping roti gardenia lalu memasukkan roti tersebut ke dalam pemanggang roti ,sambil menunggu roti tersebut siap dia meneguk rakus air susu . Matanya kembali meredup saat ia teringat dengan pesanan ringkas tapi menyakitkan dari isteri pertama sang suami.
My Madu Kak Erdiana
Assalamualaikum Dira, Alhamdulillah abang dah ada calon inshallah kita akan dapat madu baru. Doakan urusan abang dengan Leen dipermudahkan akak tak sabar rasanya nak tengok semoga kehadiran dia mampu berikan kita cahaya.
Melihat bertapa gembiranya Erdiana ia terdiam,teringat bagaimana mula-mula ia dilamar sama persis namun tidak ia kunjung hamil. Padahal mereka semua subur tak ada yang mandul tapi kenapa Allah masih tidak memberi ia zuriat sedangkan hal itu penting untuk perempuan yang sudah berkeluarga sampai bila perlu ttc dia tidak kuat lagi.
Andai ini ujian apa perlu dia salahkan , dia sangat mencintai Noah Qidran tidak pernah terfikir untuk berpisah atau akhiri cerita ini.
"Jangan engkau fikirkan sangat Dira,anggap sahaja ini takdir kau. Kalau betul perempuan itu dapat mengandung bukan kah hal yang bagus kau boleh berkongsi jaga" terdiam Adira mendengar nya PA nya tersenyum nipis ke arahnya.
"Aku tahu maksud kau Dira sebelum ni, kau fikir kenapa perlu pertahankan dalam rumah tangga yang tiada tangisan anak. Dan memilih untuk bercerai lalu menikah dengan lain as jadi bahan uji kaji . Kalau tidak dengan Noah tapi dengan lelaki lain. Kau dah terlalu cintakan suami kau Adira impossible kau akan pilih cerai" dia kenal Adira dan pola pemikiran perempuan itu , tidak salah pun menuntut cerai kerana alasan ranjang tapi apakah hati ini rela.
Pilihan itu ada di tangan kita
Pisah atau bersama
"I tak tahu I bencikan satu perasaan ni like I gagal berikan apa yang perempuan sepatutnya bagi . Dia rasa macam kecewa tapi tak sedih sangat sebab I boleh jaga tubuh badan I tanpa perlu mengandung or diet but sometimes I rasa kosong. Mentally tired is far worse than psychically tired. Slowly accepting the fact that life doesn't always go the way ,we want but it's okay" kata Adira lalu menarik kerusi untuk duduk di samping kawan nya itu .
Tiada seorang pun memahami apa yang ia rasa setiap manusia berbeza perasaan dan cara pemikiran mereka lain juga.
"I love him so much tapi I perlu sedar yang suami I pun perlukan anak untuk bantu dia dimasa depan. Beribu bintang I bagi pun tetap I tak mampu berikan dia anak, entah I rasa I ..." Tangan nya diusap lembut memberi semangat supaya dia tidak terlalu emosi.
"Meskipun kau tak mampu bagi tapi percaya dia pun perlukan kau juga . Jangan mengalah inshallah rumah tangga kau dengan suami kau sampai ke jannah. Jangan give up or frust tahu tak Baik. Aku berdoa kau akan merasa seperti mana perempuan rasa. Ingat mental kau kena selalu jaga ok." Katanya dengan nada lembut
Adira mahupun Erdiana tiada apa pun untuk dibanggakan kerana mereka hanya perempuan berkarir,jadi fokus mereka pada kerja sahaja.
My Madu Kak Erdiana
Dira nanti malam teman akak kita pergi butik ambil baju nikah Abang ye!
Satu pesanan yang sempat ia lihat tanpa ada niat untuk balas nya. Hatinya remuk.
Macam mana dengan perempuan yang pernah rasa dimadukan apakah sama seperti dirinya. Hancur itu yang ia mampu ungkap.
Dia memang suka jadi perempuan kaya dan memiliki suami yang mampu tunaikan segala kemahuan nya namun dia juga mencintai Noah Qidran sepenuh hati,ia jatuh cinta dengan lelaki itu sejak kali melihat wajah itu di majalah .
THANK YOU FOR READING
YOU ARE READING
MRS NOAH QIDRAN | 32
Romansa" Aku perlukan kau Eileen untuk buktikan dengan semua orang yang aku mampu ada keturunan" Ujar Noah Qidran dengan nada tegas "Kau dah ada 2 isteri Noah tapi kenapa aku yang kau nak kan. Cari perempuan lain yang boleh bagi kau zuriat aku bukan kilan...