2

21 13 3
                                    

"Milczenie jest złotem, a mowa srebrem" – to powiedzenie, choć znane od wieków, wciąż budzi wiele refleksji. Czy rzeczywiście cisza jest bardziej wartościowa niż słowa? Czy umiejętność milczenia jest dziś równie ważna, co umiejętność wyrażania siebie?

W świecie, gdzie hałas jest nieodłącznym elementem codzienności, cisza staje się luksusem. To w ciszy możemy usłyszeć swój wewnętrzny głos, zregenerować siły i nabrać dystansu do otaczającej nas rzeczywistości. Milczenie to nie tylko brak dźwięku, ale także przestrzeń dla refleksji, kreatywności i rozwoju duchowego. W ciszy możemy dostrzec piękno drobnych rzeczy, które w pośpiechu dnia codziennego łatwo przeoczyć. Jest to jak schronienie przed burzą myśli, gdzie możemy uporządkować swoje emocje i przemyślenia.

Słowa, z kolei, są narzędziem, które pozwala nam wyrazić siebie, podzielić się swoimi doświadczeniami i budować relacje z innymi ludźmi. Dobrze dobrane słowa potrafią przekonać, wzruszyć, a nawet zmienić czyjeś życie. Mowa jest jak pędzel artysty, który maluje obrazy naszej rzeczywistości. Jednak, podobnie jak każde narzędzie, słowa mogą być używane zarówno do konstruktywnych, jak i destrukcyjnych celów.

Oba te aspekty komunikacji – milczenie i mowa – są równie ważne. Nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, kiedy milczeć, a kiedy mówić. Wszystko zależy od konkretnej sytuacji, naszych intencji i relacji z innymi ludźmi. Zbyt wiele mówienia może prowadzić do zmęczenia słuchaczy i utraty zaufania. Z kolei zbyt długie milczenie może być interpretowane jako brak zainteresowania lub niechęć do rozmowy.

Milczenie może być strategią, zwłaszcza w sytuacjach, gdy słowa mogłyby przynieść więcej szkody niż pożytku. Może być formą protestu, znakiem dezaprobaty lub sposobem na podkreślenie znaczenia tego, co zostało powiedziane wcześniej. Czasami milczenie mówi więcej niż tysiąc słów.

Z kolei umiejętność mówienia to prawdziwa sztuka. Aby skutecznie przekazywać swoje myśli i uczucia, trzeba nie tylko znać słowa, ale także rozumieć ich znaczenie i kontekst. Ważne jest również, aby dostosować swój sposób komunikacji do odbiorcy i sytuacji. Dobry mówca potrafi słuchać, zadawać pytania i empatycznie reagować na wypowiedzi innych.

Współczesny świat, zdominowany przez media społecznościowe, stawia przed nami nowe wyzwania związane z komunikacją. Ciągła potrzeba bycia online, dzielenia się każdym szczegółem swojego życia prowadzi do informacyjnego przeładowania i utraty głębi. Warto zatrzymać się na chwilę, odłączyć od cyfrowego świata i posłuchać swojego wewnętrznego głosu.

Podsumowując, zarówno milczenie, jak i mowa są niezbędnymi elementami naszej komunikacji. Złoto ciszy pozwala nam na refleksję, regenerację i pogłębienie relacji ze sobą. Srebrna mowa umożliwia nam wyrażenie siebie, budowanie więzi z innymi i wpływanie na świat. Kluczem do skutecznej komunikacji jest umiejętność znalezienia równowagi między tymi dwoma aspektami."

"Drogi pamiętniczku,

Dziś postanowiłam uwolnić się od wszystkich myśli, które krążą mi po głowie, i dać upust mojemu pragnieniu przygody. Tę stronę zatytułowałam "Ucieczka", bo mam plan – plan, który, jeśli się powiedzie, odmieni całe moje życie.

Wszystko zacznie się podczas balu maskowego, który ma odbyć się w zamku. Wiem, że wszyscy będą oczekiwać na widok księżniczki, która od zawsze zachowuje się jak wzór cnót. Ale ja chcę to zmienić! Postanowiłam przebrać się za tajemniczą damę, która zjawia się ze świata poza tym dusznym pałacem. Wysoką, elegancką suknię z ciemnogranatowego jedwabiu, upiększającą moją postać, już mam. W połączeniu z maską, która zasłoni moją tożsamość, stanę się niewidzialna wśród tańczących gości.

Lwy & Legendy - Marta Cieszyńska. PLANUJĘ WYDAĆ!Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz