Poniższy spis pojęć nie jest obowiązkowy dla lektury, jednak może ułatwić jej zrozumienie. Zawiera też ciekawostki przydatne w czasie czytania innych opowieści z uniwersum.
Stopnie wtajemniczenia w arkana magii zatwierdzone i przyjęte przez Międzynarodową Gildię Magów (MGM)
reflektant – osoba, u której doszło do manifestacji Więzi magicznej, przygotowująca się do rozpoczęcia nauki panowania nad mocą i korzystania z niej w jednej z placówek edukacyjnych kształcących magów.
akolita – najniższy stopień wtajemniczenia w arkana magii; uczeń akademii magicznej.
abiturient – dojrzały mag, który ukończył pobieranie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu magii; absolwent akademii magicznej.
alumn – mag, który pracuje nad rozwinięciem swojej wiedzy i umiejętności ponad zakres podstawowy; student magicznej uczelni wyższej.
magister – potężny mag, który rozwinął swoją wiedzę i umiejętności do poziomu akademickiego; absolwent magicznej uczelni wyższej.
mistrz – najwyższy stopień wtajemniczenia w arkana magii. Mistrzowie charakteryzują się znajomością magii na poziomie profesury. Często zajmują się m.in. edukowaniem akolitów i alumnów oraz odkrywaniem nieznanych wcześniej aspektów magii.
arcymag – mag stojący na czele jednego z narodowych kolektywów magów zatwierdzonych przez MGM. W zależności od kraju zajmowanego przez dany kolektyw, może jednocześnie pełnić funkcję ministra magii i pokrewne.
Sarthiańska Akademia Magiczna – obowiązująca nomenklatura
sezon – odpowiednik roku szkolnego. Sezon to okres nauki akolitów w akademii, trwający od września do końca czerwca. Każdy akolita musi zaliczyć sześć sezonów, aby uzyskać status abiturienta.
rocznik – ogół wszystkich akolitów przyjętych na naukę w akademii w danym roku kalendarzowym.
klasa – grupa akolitów z tego samego rocznika, władających tym samym rodzajem Więzi.
Kryształowy Gryf – wyróżnienie w formie statuetki przyznawane trzem najlepszym akolitom z każdej klasy pod koniec każdego sezonu.
Ceremonia Zakończenia Sezonu – uroczyste zamknięcie sezonu, podczas którego akolici i abiturienci otrzymują świadectwa ukończenia danego sezonu lub nauki w akademii.
ranking – zestawienie ocen uzyskanych przez akolitów w trakcie trwania sezonu.
Inne pojęcia z zakresu magii
Więź – rodzaj mocy, jaką włada dany mag. Każdy mag posiada tylko jedną Więź. Wyróżnia się następujące Więzi:
pospolite: wiatr, piasek, woda
niepospolite: ziemia, rośliny
rzadkie: ogień, mróz, cień
unikalne: światło, umysł
manifestacja – pierwszy objaw obecności Więzi u maga. Zwykle przebiega jako krótkotrwała, lecz niekontrolowana i nieprzewidywalna, nagła „eksplozja" mocy, dlatego bywa niebezpieczna. Niekiedy jej następstwem są drobne zmiany w wyglądzie maga, np. zmiana koloru oczu lub włosów (nie zawsze tak się dzieje). Manifestacja ma zwykle miejsce pomiędzy 11 a 16 rokiem życia i jest ściśle skorelowana z tempem, z jakim dany organizm wchodzi w okres dojrzewania. Z tego powodu akolici należący do tego samego rocznika nie zawsze są w tym samym wieku.
runknit – jeden z kryształów wykorzystywanych w celach magicznych. Właściwości: blokuje dostęp do Więzi u każdego maga, który znajdzie się w granicach działania jego mocy. Im większy kryształ, tym większy zasięg jego oddziaływania.
Eter – nie istnieje jednolita definicja Eteru, ponieważ obszar ten jest niezwykle trudny do zbadania i sklasyfikowania. Najczęściej uznaje się go za wymiar sąsiadujący ze światem fizycznym i domenę magii. Większość uczonych uważa, że Eter to miejsce całkowicie składające się z tkanki magicznej, ponieważ to właśnie dzięki szczególnemu połączeniu magów z nim, możliwe jest władanie nią w świecie fizycznym. Eter jest ściśle połączony ze światem fizycznym, dlatego wszelkie perturbacje w obu tych obszarach mogą powodować wzajemne oddziaływanie. Wiele religii uznaje Eter za miejsce, do którego wędrują dusze zmarłych lub za siedzibę bóstw.
Królewski Instytut Badań nad Eterem – placówka badawcza w Renafii, w której magowie zajmują się wszelkimi pracami z zakresu badań nad Eterem.
Sarthiański Kolektyw Magów – organ MGM w Sarthii; organizacja zrzeszająca wszystkich sarthiańskich magów oraz ustalająca wszelkie zasady i normy ich dotyczące. Podlegają mu wszystkie instytucje magiczne w Sarthii, w tym np. Sarthiańska Akademia Magiczna, Królewski Uniwersytet Magiczny lub Królewski Instytut Badań nad Eterem.
Geografia
Apagea – kontynent, na którym toczy się akcja opowieści, zamieszkiwany przez ludzi i elfy. Rozciąga się na większość stref klimatycznych.
Sarthia – rozległy kraj na terenie Apagei; zajmuje niemal całą północ i wschodnią część kontynentu wraz z wybrzeżem. W większej części kraju panuje klimat umiarkowany chłodny morski, a na północnym jego krańcu – subpolarny. Od zachodu graniczy z Gandalią, a od południa z Abakanią.
Sarthię, choć jest niezwykle wpływowym graczem na arenie politycznej, charakteryzują głębokie nierówności społeczne. Wzbudza też kontrowersje ze względu na pogardę, jaką jej władze okazują wartościom demokratycznym i wolności wypowiedzi.
Ustrój: monarchia absolutna. Głowa państwa: król/królowa. Główni mieszkańcy: ludzie.
Renafia – stolica Sarthii położona w jej centralnej części i miasto, w którym znajduje się Sarthiańska Akademia Magiczna; również miejsce zamieszkania Evrishów i Richinsonów. Przez Renafię przepływa największa rzeka Sarthii zwana Odin.
Archipelag Berneliski, pot. Bernelisy – kraj i archipelag wysp położonych na południu Apagei w klimacie podrównikowym. Światowa potęga gospodarcza. Wyspy są jedną z najstarszych osad ludzkich na kontynencie i mogą pochwalić się nie tylko burzliwą historią, ale i bogatym wkładem w kulturę światową – od architektury począwszy, poprzez sztukę oraz modę i na kuchni skończywszy.
Ustrój: republika. Głowa państwa: prezydent. Stolica: Gerensis. Główni mieszkańcy: ludzie.
Perłowa Przystań – metropolia położona na południu Archipelagu Berneliskiego i jedna z największych miejscowości turystycznych w Apagei. Miasto znane już tym, którzy czytali „Zrodzonego z oceanu".
CZYTASZ
Kryształowe Gryfy
FantasyStać się potężną czarownicą i prawdziwą znawczynią magii - to największe marzenie nastoletniej Hazel Evrish, uczennicy Sarthiańskiej Akademii Magicznej. Wystarczy dokonać tylko jednego - otrzymać statuetkę Kryształowego Gryfa - by móc kandydować na...