BAHAGIAN 4

5 3 0
                                    


---

Setelah Syazana selesai menutup kedai dan mengemas barang-barang, dia menunggu Puan Saudah yang pergi mengambil kereta.

"Eh! Mana makcik Saudah ni? Penatlah nak tunggu," rungut Syazana.

Tidak lama kemudian, Puan Saudah pun tiba. Dia berhenti kereta di tepi jalan. Syazana masuk ke dalam kereta dengan wajah yang masam, lalu menutup pintu kereta dengan kuat.

*PAM!*

"Ui, kenapa dengan kamu ni, Zana? Rosaklah kereta makcik ni!" tegur Puan Saudah.

"Makcik lah! Siapa suruh lambat..." balas Syazana dengan nada merajuk.

"Eh eh, kang makcik suruh kamu keluar dari kereta ni karang! Makcik parking kereta jauh lah, Zana oii," jawab Puan Saudah, cuba memujuk.

Syazana diam, masih merajuk, sambil mengeluarkan telefon dari beg tangannya. Dia menatap skrin telefon tanpa menghiraukan Puan Saudah.

Puan Saudah merasa serba salah melihat Syazana yang merajuk. Walaupun malas, dia terpaksa memujuk Syazana kerana tidak suka melihat sikap Syazana yang begitu.

"Zana... Jangan macam ni, boraklah dengan makcik," kata Puan Saudah dengan lembut.

Namun, Syazana tetap diam, tidak mengeluarkan sepatah perkataan pun. Puan Saudah perlu mencari cara lain untuk memujuknya. Tiba-tiba, dia mendapat idea.

"Zana, kalau kamu terus merajuk, makcik tak nak belikan tiramisu cake," ugut Puan Saudah dengan nada bergurau.

"HA?! TIRAMISU CAKE?!" Syazana tiba-tiba bersuara, matanya bersinar.

"Iya, nak atau tak nak?" tanya Puan Saudah.

"Eh, of course lah nak!! Tapi makcik kena belikan dua tiramisu cake!" jawab Syazana dengan penuh semangat.

"Wah, banyak cantik kamu ni, Syazana. Ingat makcik ni ada banyak duit ke?" balas Puan Saudah, tersenyum.

"Ehehe, mestilah duit makcik Saudah banyak," gurau Syazana.

"Amboi, ngada-ngada dia tu... Yelah, makcik belikan dua tiramisu cake," kata Puan Saudah.

"YEYEYEYE! SAYANG MAKCIK SAUDAH!! SAYANG KETAT-KETAT, MUAH MUAH MUAHHH," Syazana terus ceria kembali.

Akhirnya, Puan Saudah berjaya memujuk Syazana. Dengan tiramisu cake, hati Syazana yang merajuk pun cair.

---

SUKA TAK SUKA, SAYANG JUGAWhere stories live. Discover now