Keesokan harinya, seperti biasa Syazana sibuk berniaga, melayan pelanggan dengan penuh ceria. Namun, tiba-tiba lelaki yang sama datang, melangkah dengan penuh keyakinan. Syazana segera mengenali wajah sinis itu, lelaki yang mempersoalkan nyanyiannya semalam.
Dia melangkah terus ke arah Syazana sambil tersenyum sinis, seolah-olah menantikan sesuatu. Syazana cuba berlagak biasa, tapi hati kecilnya sudah terasa geram. "Apa lagi dia nak kali ni?" fikirnya.
“Eh, jumpa lagi! Rasanya aku dah bagi amaran, kan?” Lelaki itu memulakan bicara sambil tersenyum penuh makna.
Syazana tersenyum manis, tidak mahu mengalah. “Encik ni pelanggan atau pengkritik muzik sebenarnya?”
Lelaki itu ketawa kecil. “Sebenarnya, aku ni jurugambar. Tapi kalau nak kritik nyanyian, aku boleh buat juga,” katanya sambil menyelitkan kamera di lehernya, seolah-olah menunjukkan bukti.
“Oh, jurugambar ye?” Syazana tersenyum sinis. “Encik tau tak, ambil gambar orang tu senang je, tapi betul-betul kenal hati budi orang tu belum tentu senang.”
Lelaki itu tersentak sekejap, namun kembali dengan senyuman nakal. “Oh, berfalsafah pulak kita? Bagus juga. Mungkin kau ni berbakat jadi model, siapa tahu?”
Syazana mencebik. “Model? Untuk jurugambar sombong macam kau? Jangan harap.”
Lelaki itu ketawa lebih kuat, terhibur dengan sikap berani Syazana. “Sombong? Hmm, aku terima itu sebagai pujian. Tapi dengar sini, aku cuma nak ambil gambar orang yang boleh buat aku kagum, bukan sekadar orang biasa.”
Syazana memandangnya dengan cabaran dalam mata. “Biasa-biasa atau luar biasa, itu cuma perspektif kau. Kalau kau betul-betul nak jadi jurugambar hebat, kau perlu belajar untuk hargai semua sisi orang lain.”
Lelaki itu terdiam seketika. Kata-kata Syazana bagaikan mencuit egonya. Tapi bukannya marah, malah dia semakin kagum. "Perempuan ni memang luar biasa," fikirnya.
Sebelum beredar, lelaki itu melemparkan satu senyuman kecil. “Syazana, kan? Tunggu dan lihat. Siapa tahu, satu hari nanti, kau sendiri yang akan minta aku ambil gambar kau.”
Syazana hanya menggeleng sambil tersenyum. “Kita tengok nanti, encik jurugambar sombong.”
Selepas lelaki tunggalkan Syazana, Syazana tersenyum sendiri. Dalam hatinya, dia tak sangka pertemuan kecil ini akan membuatkan dia tertanya-tanya — siapa sebenarnya lelaki sombong yang pandai mengusik hati kecilnya ini?
YOU ARE READING
SUKA TAK SUKA, SAYANG JUGA
Romancepenerangan cerita berdasarkan watak-watak dan perkembangan yang saya sebutkan: Cerita ini berkisah tentang seorang lelaki yang merupakan seorang jurugambar profesional terkenal dengan sikap sombong . Dia sering kali merasakan bahawa kejayaannya dala...