2 - Memainkan perasaan

1.2K 12 0
                                    

"Termenung panjang nampak?"

Ustazah Salwa tersentak dari lamunannya. Pantas dia mendongak untuk melihat gerangan siapakah yang menegurnya itu.

"Cikgu ni. Terkejut saya tau" kata Ustazah Salwa sebelum mencebik manja.

Kelihatan comel di mata Cikgu Zainal. Lelaki itu duduk bertentangan dengan Ustazah Salwa dan meletakkan bungkusan makanan yang baru dibelinya tadi.

"Kenapa ni Ustazah? Ada masalah ke? Dari tadi saya nampak Ustazah termenung je"

"Takde apa-apa lah Cikgu. Abaikan jelah. Cuma, saya nak tahu je, betul ke cikgu akan ketuai rombongan budak-budak sekolah kita ke KL?"

Ketika itu angin bertiup dengan agak kuat sehingga tudung yang dipakai ustazah Salwa melekat pada bahagian dadanya dan menampakkan dengan jelas bentuk dan saiz dua buah bukit yang merupakan aset penting untuk seorang wanita.

"Betul tu ustazah. Mesti Cikgu Fauziah yang bilang kan?" Balas cikgu Zainal sambil matanya menjamu selera kegebuan buah dada wanita di hadapannya itu.

"Taklah. Guru besar yang bilang" Jawab ustazah Salwa selamba.

Spontan dahi Cikgu Zainal berkerut kehairanan.

"Macam mana Guru Besar pulak yang bilang ustazah pasal hal ni? Dia nak suruh ustazah buat report untuk buletin sekolah ke?"

"Bukan! Cikgu Fauziah tak boleh join la pasal mak dia baru meninggal. So Guru Besar mintak saya carikan siapa yang boleh ganti dan ikut serta sebagai guru pengiring perempuan. Itu je" Ustazah Salwa cuba bermain dengan perasaan cikgu Zainal walhal dia sudah pun bersetuju untuk mengganti Cikgu Fauziah sebagai pengiring perempuan.

"Innalillahiwainnailaihirojiun. Hmmm
.. kalau Cikgu Fauziah tak boleh pergi, ustazah pergi lah, tak payah laa susah-susah nak cari orang lain. Kalau ustazah pergi kan bagus"

Kata Cikgu Zainal sebelum menghirup kopi panasnta.

"Kenapa pulak bagus?"

"Kalau Ustazah yang pergi, boleh lah ajar saya yang masih jahil ni, tentang hal-hal agama. Lagipun, apa yang ustazah ajar masa di kuarters saya belum..."

"Ish Cikgu ni. Jangan lah sebut lagi pasal benda tu. Kan dah janji" pantas ustazah Salwa memotong sebelum mengerling tajam lelaki di hadapannya itu.

Teringat dia kembali tentang adengan yang tak sepatutnya berlaku di dalam kuarters Cikgu Zainal minggu lepas, adengan yang susah untuk dilupakan.

Tertawa kecil lelaki itu seketika sebelum sambung menghirup kopi panasnya lagi. Babak manis di kuarternya bersama ustazah tempoh hari sentiasa bermain di mindanya dan dia berharap sangat babak itu akan berulang lagi.

"Maaf lah ustazah. Saya janji tak akan sebut lagi. Lagipun..."

"Lagipun apa Cikgu?" Soal Ustazah Salwa sambil merenung mata coklatnya dengan dalam.

"Lagipun, saya masih ada seribu satu soalan nak tanya ustazah ni dan pada pendapat saya, ia menjadi satu kewajipan bagi ustazah untuk memberi jawapan kepada soalan-soalan itu dan..."

"Dan...?" Soal Ustazah Salwa lagi, terkebil-kebil matanya menunggu jawapan dari guru latihan jasmani yang tampan itu. Geram pula dia dengan perbualan Cikgu Zainal yang tersekat-sekat itu.

"Dan... kan bagus kalau Ustazah dapat jawab semua soalan itu dalam perjalanan kita ke KL nanti. Kita tak buang masa dan perjalanan kita pun tak membosankan. Jadi, memang patut lah Ustazah ikut saya ke KL besok"

Tertawa kecil ustazah Salwa dengan penjelasan Cikgu Zainal. Bila difikirkan, memang unasabah alasannya.

'Licik juga cikgu ni' getus hatinya.

"Ohhh. Macam tu ke? Mai saya nak bagitau hal sebenar, sebenarnya guru besar dah calonkan saya supaya ikut rombongan tu, ganti cikgu Fauziah dan saya pun dah bersetuju"

Dengan spontan, raut wajah Cikgu Zainal bertukar ceria. Tersenyum lebar lelaki itu sehingga ternampak gigi putihnya.

"Oh ye ke? Pandai jugak ustazah main-mainkan perasaan saya kan" balas cikgu Zainal penuh keriangan.

Ustazah Salwa juga tersenyum ceria. Dalam diam, dia semakin teruja untuk pergi ke KL bersama Cikgu Zainal esok. Kebaikan lelaki itu dan sikapnya yang pandai melayan kerenah Ustazah Salwa menyenangkan hati wanita itu. Kemesraan pantas terjalin di antara mereka berdua sejak pertama kali bertemu. Tak lupa juga paras rupa lelaki itu yang tampan dan mampu menyejukkan mana-mana mata yang memandang.

Tetapi di masa yang sama, dia juga risau  jika sesuatu akan terjadi antara dia dan Cikgu Zainal itu.

"Tapi Cikgu, saya tak biasa bawa murid-murid ikut rombongan ni tau. Bolehlah cikgu tolong bantu saya nanti kan?"

"InsyaAllah, saya akan bantu mana yang ustazah rasa perlukan bantuan saya. Tapi, jangan lupa ajarkan saya juga apa yang ustazah rasa saya perlu tahu. Ok?" Soal Cikgu Zainal dengan senyuman nakalnya.

"Saya takut Cikgu pulak yang melebih-lebih mengajar saya nanti. Saya pergi dulu Cikgu. Jumpa besok k. Assalamualaikum" balas wanita itu, mengakhiri perbualan mereka berdua dengan melemparkan satu senyuman yang sungguh menawan.

Abang... Maafkan SalWhere stories live. Discover now