Darah. Itulah yang Sara nampak di sekelilingnya. Haknyeon terbaring di tengah jalan, tubuhnya tidak bergerak. Dalam kekeliruan dan ketakutan, Sara hanya mampu menjerit, tangannya menggeletar saat dia cuba mendekati lelaki yang baru sahaja menyelamatkannya.
"Haknyeon, bangun! Tolong, jangan tinggalkan aku!" Sara merintih, suaranya pecah dalam tangisan.
Angin malam bertiup kencang, seolah-olah dunia turut menangisi kehilangan itu. Haknyeon, yang selama ini ada di sisinya, kini terbaring kaku, matanya terpejam seakan sudah menyerah pada takdir. Sara cuba menggoncang bahunya, berharap dia akan tersedar, berharap ini semua cuma mimpi buruk.
Namun, tiada balasan.
Segalanya berlaku terlalu pantas. Hanya beberapa minit sebelum ini, mereka tertawa bersama. Haknyeon menghulurkan jaketnya untuk melindungi Sara dari angin sejuk, seperti yang selalu dilakukannya.
"Sara, aku akan sentiasa ada untuk kau," katanya dengan senyuman yang menenangkan.
Tetapi kini, senyuman itu sudah tiada. Haknyeon sudah pergi. Sara rasa dunianya seolah-olah runtuh. Suara orang ramai mula samar-samar kedengaran, tetapi Sara hanya boleh mendengar suara Haknyeon di fikirannya.
"Aku tak boleh hidup tanpa kau," dia berbisik perlahan, air mata tak berhenti mengalir.
Kehilangannya begitu mendalam. Sara tidak dapat lagi membezakan antara realiti dan bayangan. Wajah Haknyeon yang selalu ada di sisinya kini hanya menjadi memori yang menghantui dirinya di setiap saat dan setiap langkah.
Dan perlahan-lahan, Sara merasakan dirinya terperangkap dalam kegelapan yang dicipta oleh rasa rindu dan kesedihan yang tidak berkesudahan.
_____________