Hari itu terasa seperti hari-hari sebelumnya bagi Andra. Dia memasuki hospital dengan langkah tenang, membawa sejambak bunga yang biasa dia hadiahkan untuk Hajah Husnah. Namun, jauh di dalam hatinya, ada sedikit kegusaran yang tidak dapat dijelaskan. Sejak perbualannya dengan Ayriel malam sebelumnya, perasaannya semakin berkecamuk. Fikirannya masih terbelenggu dengan bayangan Aeysha Hanna, gadis yang dia selamatkan di kampung. Walaupun Ayriel mengatakan bahawa Aeysha sudah berpindah ke bandar lain, Andra tidak dapat mengabaikan rasa seolah-olah dia masih terikat dengan gadis itu.Setibanya di bilik hospital Hajah Husnah, Andra terhenti di depan pintu yang sedikit terbuka. Suara lembut seorang wanita kedengaran dari dalam bilik, suara yang asing baginya. Andra tidak pernah melihat pelawat lain selama dia melawat Hajah Husnah, dan rasa ingin tahunya mula menguasai diri. Dengan langkah perlahan, Andra menolak pintu sedikit, matanya tertumpu ke arah gadis yang sedang duduk di sisi katil Hajah Husnah. Gadis itu kelihatan berbicara dengan penuh kasih sayang kepada wanita tua itu, mengusap lembut tangannya yang lemah.
Hajah Husnah tersenyum manis, tetapi senyuman itu pudar sebaik saja dia menyedari kehadiran Andra di pintu. "Andra," panggilnya perlahan.
Mendengar nama itu, gadis di sebelahnya segera berpaling. Andra terpaku. Nafasnya tersekat sejenak, jantungnya berdegup lebih kencang. Wajah yang dia impikan, wajah yang tidak pernah hilang dari fikirannya selama ini, kini berada tepat di hadapannya.
Aeysha Hanna.
Mata mereka bertemu, dan dalam beberapa saat yang sunyi, Andra tidak mampu berkata apa-apa. Gadis itu berdiri, matanya membulat terkejut. Dia juga jelas mengenali lelaki di hadapannya-lelaki yang telah menyelamatkannya dari kemusnahan di kampung. Namun, suasana menjadi tegang saat kedua-duanya merenung satu sama lain tanpa kata.
"Andra, mari masuk," suara Hajah Husnah memecahkan keheningan. "Ini... Aeysha. Anak perempuan makcik."
Aeysha menunduk, menyembunyikan perasaannya di balik tenang wajahnya. Andra melangkah masuk perlahan, namun perasaan dalam dirinya bercampur aduk. Gadis yang sekian lama dia cari, kini berdiri di hadapannya sebagai anak kepada Hajah Husnah, dan lebih dari itu-adik kepada arwah Zaki, sahabat baiknya yang telah gugur dalam misi.
"Hajah... Aeysha adalah..." Suara Andra hampir tersekat di kerongkongnya.
Hajah Husnah mengangguk dengan wajah yang lembut tetapi sayu. "Ya, Andra. Aeysha adalah adik Zaki. Adik kepada sahabat kamu."
Andra terdiam, menyedari bahawa takdir telah mempertemukan mereka dengan cara yang tidak pernah dia jangka. Aeysha, adik kepada sahabatnya, adalah wanita yang selama ini memenuhi ruang fikirannya. Namun, keadaan menjadi lebih rumit apabila dia melihat reaksi dingin Aeysha. Ada sesuatu dalam tatapan matanya yang membuat Andra merasa terasing.
Aeysha memandang Andra dengan wajah penuh emosi yang dia cuba kawal. "Kau... kau askar yang selamatkan aku di kampung, kan?" suaranya rendah, hampir tidak terdengar, namun penuh dengan rasa yang tertahan.
Andra mengangguk perlahan. "Ya, aku Andra. Sahabat Zaki."
Begitu mendengar nama arwah abangnya disebut, wajah Aeysha berubah. Air matanya hampir tumpah, tetapi dia segera menahan dirinya. Dengan suara bergetar, dia berkata, "Kau sahabat abang aku... dan juga salah satu sebab aku kehilangan dia."
Kata-kata itu menikam hati Andra. Dia tidak menyangka Aeysha akan menyalahkannya, namun dia mengerti rasa kecewa yang dialami gadis itu. Sejak kematian Zaki, Aeysha mula membenci pekerjaan tentera, pekerjaan yang membawa abangnya pergi dan kini menjadi simbol kehilangan dalam hidupnya. Tambahan lagi, dia baru saja kehilangan ayah dalam serangan kejam yang menghancurkan kampungnya.
YOU ARE READING
TOGETHER || SEUNGCHEOL
Fanfiction"Mungkin jodoh kita sampai sini saja." "Saya percaya Zarith adalah yang terbaik walaupun dia adalah yang paling teruk." "Janji kita sampai disini saja." Betul kata orang, seorang itu lebih baik. Kadang kala pilihan sendiri yang memusnahkan impian k...