Hari yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Majlis pertunangan Aeysha dan Andra berlangsung dengan suasana meriah. Rumah Hajah Husnah dihiasi dengan cantik, penuh dengan bunga-bungaan yang segar. Saudara-mara serta tetamu sudah mula memenuhi ruang tamu, berbual-bual sambil menikmati hidangan. Semua berjalan lancar, tiada sebarang masalah. Andra, dengan senyuman tenangnya, melayan para tetamu dan saudara-mara Aeysha dengan mesra.Namun, ada sesuatu yang menarik perhatian. Beberapa sepupu Aeysha, terutama yang masih muda, kelihatan tidak henti-henti memuji Andra, tidak malu-malu menunjukkan rasa tertarik dengan ketampanan lelaki itu. Andra hanya tersenyum sopan, cuba mengalihkan perbualan ke arah yang lebih sesuai. Namun, setiap kali dia cuba beralih, mereka semakin berani mendekatinya.
"Aeysha memang bertuah dapat tunang macam awak," ujar salah seorang sepupu Aeysha sambil tersenyum manis.
Andra ketawa kecil, cuba mengekalkan formalitinya. "Saya pun bertuah dapat bertunang dengan dia."
Namun, sebelum perbualan itu berlanjutan, tiba-tiba Aeysha muncul. Dengan wajah tegang, dia menghampiri Andra dan tanpa berkata apa-apa, menarik bajunya perlahan, membawa Andra jauh daripada sepupu-sepupunya yang kelihatan kecewa.
"Awak jangan layan mereka," kata Aeysha tegas sebaik sahaja mereka berdua berada di sudut yang lebih sunyi. "Awak tunang saya sekarang. Jangan pandang atau layan perempuan lain."
Andra tersentak, kemudian tersenyum lebar. Dia tahu, dalam nada keras Aeysha, ada sesuatu yang lebih mendalam. Dia faham isyarat itu - Aeysha cemburu. Dan dia tak mampu menahan diri daripada mengusik.
"Awak cemburu, ya?" tanya Andra sambil menahan tawa. "Tak sangka tunang saya ni ada perasaan juga. Selalu marah je."
Aeysha membalas dengan wajah yang sedikit merah, tetapi dia cepat-cepat menafikan. "Cemburu? Saya? Tak, saya tak cemburu. Saya cuma tak suka tengok sepupu saya gedik dengan awak. Itu saja."
Andra ketawa kecil lagi, kali ini lebih jelas. "Kalau bukan cemburu, kenapa sampai tarik baju saya tadi?"
Aeysha menjeling tajam ke arah Andra, tapi dia tak dapat menahan senyum nipis yang terbit di hujung bibirnya. Dia cuba mengekalkan nada serius, tetapi Andra jelas menikmati setiap detik ini.
"Saya cuma tak nak tengok awak layan orang lain selain saya... dan mak," kata Aeysha perlahan dengan nada yang lebih lembut.
Andra memandang Aeysha dalam-dalam. Ada sesuatu dalam kata-kata Aeysha yang membuatkan dia tersenyum dengan lebih tulus. Dia tahu, di sebalik semua ketegangan dan kekeliruan antara mereka, ada perasaan yang mula timbul. Dia tak memaksa Aeysha untuk menyukainya, tetapi sekurang-kurangnya, ada ruang kecil di hati gadis itu untuknya.
"Saya janji, saya tak akan layan perempuan lain selain awak dan mak," ujar Andra sambil mengangkat tangannya seolah-olah sedang bersumpah.
Aeysha hanya menggeleng kepala dengan sedikit senyuman di wajahnya. Namun, sebelum dia sempat membalas, Andra menambah, "Tapi... kalau awak cemburu, tak apa. Saya suka tengok awak cemburu."
Aeysha mendengus kesal. Dia berpaling dan segera melangkah pergi, meninggalkan Andra yang masih ketawa kecil di belakang. Wajahnya sedikit merah, tapi dia cuba menyembunyikannya dengan menundukkan kepala. Sementara itu, Andra terus memerhati dari jauh, senyuman puas tak pernah hilang dari bibirnya.
Dia tahu perjalanan mereka masih panjang, tetapi detik kecil ini membuatkan dia yakin, ada harapan untuk mereka berdua.
Di ruang tamu, suasana kelihatan tenang dan penuh keakraban. Kedua ibu bapa Andra, Encik Rahman dan Puan Khadijah, berbual mesra dengan Hajah Husnah. Mereka bercerita tentang keluarga masing-masing, cuba mengenal hati budi satu sama lain. Walaupun pertemuan ini sedikit formal, gelak tawa kecil dari mereka mencairkan suasana.
YOU ARE READING
TOGETHER || SEUNGCHEOL
Fanfiction"Mungkin jodoh kita sampai sini saja." "Saya percaya Zarith adalah yang terbaik walaupun dia adalah yang paling teruk." "Janji kita sampai disini saja." Betul kata orang, seorang itu lebih baik. Kadang kala pilihan sendiri yang memusnahkan impian k...