Andra terjaga awal pagi, semangatnya berkobar-kobar. Hari ni adalah hari yang ditunggu-tunggu. Dia dapat panggilan dari HQ semalam dan sekarang, dia dalam perjalanan ke ibu pejabat dengan rasa berdebar. Sampai je di sana, dia disambut oleh Leftenan Arif yang nampak serius."Selamat datang, Andra. Ada berita baik," Leftenan Arif mula.
"Berita baik?" Andra tanya, rasa berdebar semakin kuat.
"Awak terpilih untuk latihan khas komando," Leftenan Arif cakap.
Andra terkejut. "Latihan komando? Betul ke ni? Saya... saya tak tahu nak kata apa!"
"Ya, ini peluang yang awak tunggu. Latihan akan berlangsung selama 12 minggu. Saya harap awak bersedia untuk cabaran yang datang," Leftenan Arif menerangkan.
Andra mengangguk, kepalanya ligat memikirkan semua impian yang lama terpendam. "Saya dah bersedia, Tuan. Ini apa yang saya mahukan sejak dulu."
Lepas berbincang pasal persiapan dan peraturan latihan, Andra bergegas pulang ke rumah. Dia nak share berita gembira ni dengan keluarganya.
Di rumah, suasana ceria. Khadijah, ibunya, menyambutnya dengan senyuman lebar. "Andra! Macam mana hari ni?"
"Mak, saya dapat tawaran untuk latihan komando!" Andra cakap excited.
Khadijah terkejut, tapi senyumnya perlahan-lahan hilang. "Latihan komando? Andra, tu berbahaya! Apa akan jadi kalau..."
"Mak, jangan risau. Saya dah buat keputusan. Ini langkah untuk masa depan saya," Andra cuba tenangkan ibunya.
"Dan Aeysha? Dia macam mana?" Khadijah tanya.
Andra terdiam. "Saya akan beritahu dia sebaik je jumpa."
Malam tu, Andra pergi ke rumah Aeysha. Hatinya berdebar-debar, tak tahu apa reaksi gadis tu. Sampai je, dia disambut oleh Aeysha yang nampak letih, tapi matanya bersinar bila tengok Andra.
"Ada apa, Andra?" Aeysha tanya, rasa ada yang berbeza.
Andra ambil nafas dalam-dalam sebelum explain, "Aeysha, saya dapat tawaran untuk latihan komando. Saya akan pergi selama 12 minggu."
Reaksi Aeysha dingin. "Latihan komando? Kenapa awak perlu ambil risiko macam ni?"
"Aeysha, ini peluang yang saya cari. Saya nak jadi lebih baik, bukan hanya untuk diri saya, tapi juga untuk kita," Andra jawab, cuba tahan rasa kecewa dalam hati.
Aeysha masih tak tunjuk minat. "Baiklah, kalau awak nak pergi, pergi je. Saya tak halang," katanya dengan nada dingin.
Andra tak nak mengalah. "Saya janji akan pulang selamat. Saya takkan ambil risiko yang tak perlu. Dan bila saya balik, saya akan terus halalkan awak."
Aeysha terdiam, terkejut dengan kata-kata Andra. Tak sangka lelaki di hadapannya tu bersungguh-sungguh demi dirinya. Rasa marah dan benci yang selama ni menyelubungi hatinya sedikit demi sedikit mula pudar.
"Ada apa-apa ke ni? Kenapa awak terlalu berkeras?" Aeysha tanya, suaranya bergetar sikit.
"Sebab saya nak awak tahu yang saya ambil serius tentang kita. Saya nak buat ni untuk masa depan kita," Andra jelas, tekadnya semakin kuat.
Aeysha pandang Andra dalam-dalam. Dia tahu Andra bukan lelaki biasa. Dia ada misi dan impian, dan entah kenapa, hatinya bergetar bila tengok ketulusan lelaki tu. "Baiklah, saya akan tunggu awak," katanya perlahan, tanpa sedar.
Andra tersenyum, lega. "Terima kasih, Aeysha. Saya janji akan buat yang terbaik untuk kita berdua."
Malam tu, Aeysha rasa berdebar. Walaupun masih ada keraguan dalam hati, tapi satu benda yang pasti, Andra adalah lelaki yang berjuang demi cinta mereka.
YOU ARE READING
TOGETHER || SEUNGCHEOL
Fanfiction"Mungkin jodoh kita sampai sini saja." "Saya percaya Zarith adalah yang terbaik walaupun dia adalah yang paling teruk." "Janji kita sampai disini saja." Betul kata orang, seorang itu lebih baik. Kadang kala pilihan sendiri yang memusnahkan impian k...