Part 2 : Membuat Report

6.8K 84 3
                                    


Keesokan harinya, Suraya bangun dengan tekad untuk melaporkan insiden yang berlaku di bilik maternity itu. Walaupun kejadian tersebut membuatkan dia rasa terganggu, dia tahu bahawa dia harus mengambil tindakan agar wanita lain tidak mengalami perkara yang sama. Dengan hati yang berat, Suraya meninggalkan rumah bersama Adam dan kembali ke pusat membeli-belah di mana kejadian itu berlaku.

Sampai di pusat pengurusan pusat membeli-belah, Suraya merancang untuk bertemu dengan pihak berkenaan dan membuat laporan tentang Ganesh. Namun, sebelum dia sempat melakukannya, dia perlu singgah sekali lagi ke bilik maternity untuk menyusukan Adam yang sudah mula merengek. Seolah-olah takdir, ketika dia melangkah masuk, Ganesh sekali lagi ada di sana, membersihkan ruangan itu seperti biasa.

Wajah Ganesh menampakkan senyuman yang sama seperti sebelumnya, tetapi kali ini ada sesuatu yang lebih tajam dalam tatapannya. Suraya berhenti seketika, hatinya berdegup kencang. Dia cuba menenangkan diri, namun perasaan tidak selesa kembali menghantui.

"Awak kembali lagi, Puan?" sapa Ganesh dengan suara lembut. "Anak awak kelihatan comel seperti biasa. Dan awak... nampaknya memerlukan rehat."

Suraya cuba mengabaikan ucapannya dan fokus pada Adam. Namun, ada sesuatu dalam nada suara Ganesh yang melemahkan tekadnya. Membuatkan dirinya seakan-akan "cair". Dia tahu dia seharusnya terus melangkah keluar selepas selesai, tetapi rasa kekosongan dan sunyi yang sudah lama terpendam mulai terasa. Tanpa Amir di sisinya, dan dengan beban menjadi ibu baru yang berat, kelemahan emosi mula meresap ke dalam dirinya.

"Tak apa, saya tak ambil masa lama," jawab Suraya cepat, cuba mengakhiri perbualan sebelum ia menjadi lebih sukar dikendalikan.

Namun, Ganesh terus mendekatinya. "Saya tahu awak rasa letih," bisiknya dengan lebih dekat. "Suami awak jauh, awak terpaksa hadapi semua ini sendirian. Kadang-kadang, seseorang perlukan lebih daripada sekadar kata-kata. Saya boleh buat awak rasa... kurang terbeban."

Suraya merasakan dunia seolah-olah berhenti sebentar. Dia terdiam, tidak percaya dengan apa yang baru dia dengar. Ada sesuatu tentang cara Ganesh berbicara, cara dia mendekat, yang membuatkan Suraya rasa goyah. Tekanan emosi dan fizikal yang dirasainya selama ini tiba-tiba menyeruak ke permukaan.

"Tak... saya tak boleh," kata Suraya, suaranya bergetar. Namun, dalam benaknya, suara yang lebih halus berbisik, "Siapa yang tahu? Amir jauh, dan ini hanya sekali..."

Ganesh tersenyum lebih lebar, seolah-olah dia tahu apa yang sedang bergolak dalam fikiran Suraya. "Tak ada yang akan tahu, Suraya. Ini antara kita saja. Saya cuma mahu awak rasa bahagia... sebentar, seperti yang awak layak terima."

Suraya cuba melawan godaan itu, tetapi fikirannya semakin kabur. Dia memikirkan Amir yang jauh di lautan, tak mampu melihat atau merasakan apa yang sedang berlaku. Sepi yang dia rasakan selama ini, kekosongan yang lama terpendam sejak kelahiran Adam, dan keletihan menjadi seorang ibu baru semuanya bersatu dalam satu detik kelemahan.

Ganesh mengorak langkah, mengambil kon di dalam ruang bilik kecil dibilik tersebut, sebelum pergi ke pintu utama dan meletakan kon tersebut di depan pintu masuk, sambil menampal sticker tertera "bilik sedang dibersihkan". Selepas itu beliau mengunci bilik itu dan menuju kembali kearah Suraya.

Suraya hanya memerhatikan dan tanpa sempat berfikir lebih lanjut, Ganesh sudah berdiri lebih dekat, menghulurkan tangan perlahan ke arah bahunya. Memicit manja bahunya. Sentuhan ringan itu seperti percikan api yang mengalirkan perasaan yang dia sendiri tidak fahami—rasa bersalah, kesepian, dan keinginan yang bercampur aduk.

 Sentuhan ringan itu seperti percikan api yang mengalirkan perasaan yang dia sendiri tidak fahami—rasa bersalah, kesepian, dan keinginan yang bercampur aduk

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Suraya terdiam, hatinya berperang dengan akalnya. Namun, dalam saat-saat itu, dia tahu dia sedang tewas dalam godaan yang tidak sepatutnya berlaku. Di sebalik suara hatinya yang menjerit, Suraya tidak lagi mampu melawan tarikan yang makin kuat di dalam dirinya.

Di bilik maternity yang sunyi itu, Suraya membuat keputusan yang akan menghantui dirinya kelak—sesuatu yang dia tahu akan mengubah hubungan antara dia dan Amir buat selamanya...

Antara Kesetiaan dan GodaanWhere stories live. Discover now