Keira wist niet meer wat ze moest voelen terwijl ze naar de schermen voor haar keek. De getallen erop deden er allemaal niet toe, alleen de personen die bij haar in het lokaal waren zouden deze ooit te zien krijgen. De buitenwereld zou er helemaal niets meer van te horen krijgen, voor hen was project L.O.W.A. een mislukking. Jarenlang was er aan gewerkt geweest en Keira wist dat er zelfs heuse bijeenkomsten werden georganiseerd om toe te kijken naar de landing van de vijf astronauten. Om vanop de aarde te kunnen toejuichen voor de prestatie die ze hadden weten klaar te spelen, een eerste stap om ook Mars te gaan bevolken. Wat ze niet hadden geweten was dat deze missie gedoemd was geweest om te mislukken, dat dit helemaal geen eerste stap zou worden.
Ze hadden nooit moeten doorzetten, wist Keira. Het zou niet uit moeten maken hoeveel geld dat er al in dit project gestoken was geweest, het ging immers over vijf onschuldige mensenlevens. Het waren beslissingen die door anderen gemaakt werden maar het zou haar kop zijn die zou gaan rollen. Er was haar gewaarschuwd dat als ze haar familie wilde beschermen, ze maar beter haar mond kon houden. De ruimtevaartmaatschappijen zouden zich niet kunnen veroorloven om sponsors en de steun van de overheid kwijt te raken. Daarnaast waren de overeenkomsten zo geschreven dat door een weigering, er mensen duur zouden moeten betalen. De enige manier om ervoor te zorgen dat ze niet failliet gingen, was door de raket naar Mars te sturen. Ook al was Mars niet levensvatbaar en had de tijd al laten zien dat het zuurstofsysteem niet kon functioneren met een andere zwaartekracht. Allemaal kennis die ze niet had kunnen delen, kennis was immers macht.
Keira had moeten liegen tegen alle vijf en ze wist dat de dood op haar geweten stond. Zij had de missie willen afblazen maar ze had geen enkele keus gehad. Afgelopen maanden tijdens de ruimtereis had Keira amper geslapen, ze wist dat dit moment ooit zou komen. Dan zou ze project L.O.W.A. zien landen en verliezen. Ze wist dat de landing zou lukken, daar hadden ze Tyrin voor te bedanken. Alleen zou bijna niemand dat weten, voor de buitenwereld was het beeld op zwart gesprongen. Ze zouden te horen krijgen dat het signaal verbroken was. Over enkele uren zou de NASA met een uitleg komen, de raket was neergestort. Keira had geweigerd het verslag te lezen met de verklaring waarom ze neergestort waren. Ze had het document al uitgereikt gekregen nog voor het vertrek meer dan acht maanden geleden. Ze waren toen op papier al dood verklaard terwijl ze nog in deze gangen rondliepen, terwijl Keira hen nog oppeppende toespraken diende te houden. Dat was het moment dat Keira haar beslissing had genomen.
Ze kon het niet, ze kon de vijf niet zomaar laten gaan. Ondanks alle consequenties was ze naar Joni gestapt en had haar alles verteld. Ze had aan Joni gesmeekt om een geheime boodschap voor te programmeren die Asya zou kunnen kraken. Om ze te vertellen wat er besloten was geweest, om ze die laatste waarheid nog te kunnen bieden. Keira wist dat het geen verschil zou maken, het was vooral haar geweten dat haar had laten doorzetten. Zelf kon ze niet maken om de boodschap zelf in te spreken, dat was immers veel te riskant. Joni had het haar verzekerd dat ze wist wat ze diende te doen en er waren daarna geen woorden meer gewisseld tussen beiden. Beiden zouden immers moeten doen alsof er helemaal niets gebeurd was, alsof Keira niet zonet haar geheimhouding had geschonden. Keira slaakte een diepe zucht, ze wist niet eens of de bemanning de boodschap zou vinden.
Joni had dienst op een andere afdeling, Keira wist niet goed waarom. Zou iemand door hebben gehad dat Joni meer wist dan ze hoorde te weten? Ze had er nog niet naar durven vragen. Om haar gedachten ergens anders op te richten, keek Keira rond in de bestuurskamer. Het voelde gewoon verkeerd dat degene die de keuze hadden gemaakt om ondanks alles de missie plaats te laten vinden, waren niet eens aanwezig. Waarschijnlijk zaten er ergens in een kantoor toe te kijken terwijl ze in vergadering waren. Het waren de topmannen die besloten over leven en dood en het was Keira die diende te luisteren. Voor haar zaten vooral de technische staf en vertrouwelingen die het project in goede banen hadden dienen te leiden. Er waren daarnet nog enkele bekende koppen aanwezig geweest toen ze opnamen hadden gemaakt voor de uitzendingen die wereldwijd werden uitgezonden. Uitzendingen die inmiddels allemaal op zwart waren gesprongen zoals het hoorde.
JE LEEST
Project L.O.W.A.
Science FictionNa exact 264 dagen is het eindelijk zover. Project L.O.W.A. slaagt erin om als eerste bemande vlucht een voet op Mars te kunnen zetten. Al wordt voor de zeskoppige bemanning al snel duidelijk dat dit geen plezierreisje zal worden. Dit verhaal is mi...