Bu çok ciddi bir konu. Bazı yazarlar, (diyecek başka birşey bulamıyorum, gerçek yazarlara haksızlık yaptığımı düşünüyorum çoğu zaman) farklı bir isim olsun diye çok uğraşıyorlar.
Mesela wattpad de okuduğum çoğu kitabın erkek karakterinin adları:
1. Aras, kesinlikle çok kullanılıyor. Artık baydı beni.
2. Ayaz, bu isim de çoğu kitapta var.
3. Demir. 1 numara bu olmalıydı. Az önce aklıma geldi ya. Kesinlikle çoğu kötü çocuğun ismi bu. Hayır, ismi Demir, Çelik, Kalas olunca daha mı kötü oluyorlar, anlamıyorum.
4. Berk, Cenk,... Yılların modern diye adlandırılan ama herkesin kıl olduğu daha bir çok isim.
5. Egemen. Hatırladınız değil mi? Hani başrol Badcan'ın düşmanı... Nerdeyse bütün kötü karakterlerin ismi bu oluyor.
6. Cem... Bunu hatırlamamış olamazsınız. Bu isme sahip olan karakterler başrolün kardeşim dediği erkek arkadaşlarından birisi ya da şebeklik yapıp okuyucuları güldüren o çocuğun adı.. Hatırladınız değil mi onu?
7. Savaş. Bunun özelliğini pek çözemedim aslında. Iyi karakter rolünü oynayan bir Badcan da olabilir, kötü karakter rolünü oynayan bir Badcan da. Yazarın insiyatifine kalmış.
8. Ateş... Bu isim genelde iş adamlarına, daha olgun olan erkeklere veriliyor. Ve bu isimli bir başrol olduğunda kullanılan sözcükler kesinlikle aynı. O yakmak için gelmişti. Beni yakmıştı. O Ateş'ti. Gibi gibi.
Evet, şimdilik aklımda kalanlar bunlar. Bir de her kitapta başrol kıza yardım eden bir öğretmen kesinlikle var ve çoğu da aynı ismi taşıyor. Onun adını hatırlamıyorum. Bir şey daha var.
9. Ismi Muhammet Ali ya da Mehmet Ali olan bir karakter var ve Mali diyorlar genel olarak. Iyi niyetli, komik çocukları genelde Mali oynuyor. Ve Mali'lerin çoğunluğu dinlemeyi bilen, düşünceli çocuklar oluyor.
Şimdi de kız isimlerine geçelim. Çoğu kız ismi kesinlikle fiyasko oluyor. Erkekte kolay, Aras deyip geçiyorlar. Ama kız ismini inanılmaz derecede abartıyorlar. Evet, şimdi de bir kaç kız ismi inceleyelim.
1. Arya. Bu ismi de ilk wattpad de duydum. Aslında başta çok hoşuma gitti ama sonra her kitapta görünce soğudum. Kesinlikle her kitapta var, ya başrolü ya da başrolün yakın kız arkadaşlarından birisi. Garip olan şu ki, bu isimli bir karakter hiç bir zaman kötü rol oynamıyor.
2. Gece. Bu ismi de ilk wattpad de gördüm. Başta hoşuma gitti açıkçası fakat bu da çok kullanılıyor.
3. Bal. Tamam kabul, çoğu kitapta yok. Ama çok garip değil mi?
4. Ada. Sanırım çoğu yazar kısa, modern isimleri seviyor.
5. Yaprak, Doğa, Dolunay gibi genel hayatta görebileceğimiz isimler. Ne yazık ki wattpad de çok abartılıyor.
6. Alev. Eski dönem dizilerinde olduğu gibi wattpad'de de başrol erkeğe aşık olan, onu baştan çıkarmaya çalışan, seksi ama saf tiplerin ismi. Başrol kızın aksine çok sürtük oluyorlar.
7. Defne. Genelde mitolojiyle ilgili bir iki çift cümle olan kitaplarda başrol kızın ismi.
8. Merve, Melis, Irmak gibi 'ben başrolün en yakın arkadaşıyım' diye bas bas bağıran isimler. Bunun herhangi bir sakıncası yok benim için, sadece yazmak istedim.
9. Derin. Hüzünlü bir geçmişi olan kızların ya da tam tersi mutlu kızların ismi oluyor. Başrol oynayabilir, bir nevi Savaş gibi...
10. Hazan. Hayatı boyunca yalnız kalmış, hüzünlü kitap karakterleri. Bu başrole sahip kitaplar gerçekten de insanları ağlatabiliyor sanırım. ( bir arkadaşım bir kitaba çok ağladığını söylemişti ve her zamanki gibi başrol karakterin adı Hazan' dı.) Garip ama Gerçek!
11. Masal... Bunu sona yazmış olamam, değil mi? Çoğu kitapta var kesinlikle. Figüran olarak olsa bile kendine bir rol buluyor.
Bunlar çok kullanılan isimler... Bir de farklı olsun diye iyice uçmuş isimler var. Az rastlıyoruz fakat çok da hoşumuza giden isimler değil. Aslında örnek vermek isterdim fakat kitabı tahmin etmenizden korkuyorum. Açıkçası 'küfür' yemek istemiyorum.
(Kavga etmek yerine, küfreden ilk insan uygarlığın kurucusuydu, demiş Freud. Aslında haklı bir söz fakat kavgayı da küfrü de sevmiyorum.)
Sanırım verebileceğim örnekler bu kadar. Tek isteğim, bir kere de 'Hasan, Mustafa, Bilal' gibi çok karşılaştığımız erkek isimler ya da 'Aynur, Halime, Rukiye' gibi kadın isimler kullanmanız. Böyle isimlere 'modern değil' damgası koyanlar ya da tutmaz tarzı eleştiriler yapanlar var. Çok saçma.
Diyeceklerim bu kadar. Buradaki bir iki Badcan fanı okur istedi ya da karşı çıktı diye klişe isimler koymak hoş değil.
Yeri gelmişken neden 'klasik' değil de 'klişe' dediğimi açıklayayım. Klasik, hep aynı olan fakat her zaman güzel olan şeylere denir. Klasik müzik gibi.
Fakat klişe, klasik gibi değildir, hep aynıdır evet ama bir süre sonra insanları sıkar, nefret ettirir. Bence böyle ^^
Evet, konu çok sapmadan bir sona ulaşalım en iyisi. Sanırım en uzun bölümüm bu oldu, inşallah sıkmamışımdır.
Başka bir bölümde görüşmek üzere! Hoşçakalın ;))
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Wattpad Eleştiri Günlüğü
Phi Hư CấuCidden. Bazı kitapları okurken kan beynime sıçrıyor, bir tepki bir bilinç oluşturabilmek için bu yola başvurdum. Amacım içimdekileri kusmak. Neyse. Hoşçakalın.