Bahagian Empat

2.6K 48 1
                                    


Didy'POV

Holiday trip to Langkawi! Yeay. After a long time, finally can release all my tension. Basketball player ada 14 orang and lagi 14 orang non-player lah. Atul dan Balqis withdraw dari trip. And I don't know why. At first Diba pun nak tarik diri juga, tapi Nicky pujuk dia, so dia ikut juga lah. Bila masa kita orang buka booth tu, tak ada siapa yang nak join, (rasa macam booth bunian pulak) so, our coach decide, one of each player must bring a partner. Tapi, Nicky dah ada girlfriend, Amy, didalam team. So, they give the place to a boy player to bring the friends of their girlfriend. Dah la kena tulis nama. Me come with who, she comes with who . Adoi. So menyusahkan. My name with Diba. Haha. So, totally girls ada 17 orang while boys ada 11 orang sahaja. Actually most of the girls player give their partner's place to the boys. I think only Chen have boyfriend here in the University. Others, all don't have. Registration for Diba, semuanya Nicky yang buat, sebab kalau Diba buat sendiri, dia akan perasan yang dia sebenar partner aku untuk trip kali ni. Haha . Mesti dia taknak pergi.

While aku dan Nicky sedang busy buat registration, Diba dah naik atas bus dah. Bila dah siap, Amy as a girls' captain, suruh semua orang naik ke dalam bas. Banyak sangat tempat kosong. Tapi yang aku nampak tempat sebelah Diba juga.

"Diba, aku nak duduk sebelah hang boleh?"

"Banyak lagi tempat lain, kenapa sini juga yang kau pilih ?"

"Alah, bolehlah. Pleasee."

"No, pergi cari tempat lain lah."

"Tak apa lah, aku duduk sebelah sini lah. Jangan jeles kalau ada orang duduk sebelah aku nanti."


Then, suddenly, ada seorang girl tu tanya nak duduk sebelah aku. Oh my god, banyak lagi tempat lain. Aku rasa inilah apa yang Diba rasakan tadi . Haha.

"Didy, boleh I duduk sini?" Eh, mana dia tau nama aku ni? Stalker ke? Muka dia macam aku pernah nampak, tapi seriously aku tak ingat kat mana.

"Duduklah. Err, did I know you?"

"Eh, kita satu kelas Electronics lah. This is me, Aida." Seriously aku tak ingat. Tapi nama sama dengan Diba dah. Oh gosh. And aku tak bergaul sangat bila kelas. What for huh ?

"Sorry, tapi aku tak cam muka hang."

"Takpe lah. Hmm, I, Aida binti Razak, asal KL. you?"

"Aku Didy, asal Penang."

"Full name, pleaseee."

"Err, do you really need my full name?"

"Mestilah. Hahaha."

"What for?"

"Hmm, saja nak tahu."

"Hmm, no need to know lah then. Sori. Just call me Didy okay?"


Dari mula sampai sekarang, asyik bercakap jea Aida ni, bila nak berhenti ntah. Aku tak tahu lah . Aku nak tidur ni. Kuala Perlis tu bukannya dekat. Lima jam tahu ? So, aku nak tidur, so please stop talking.


*tuttttt*tuttt* ada mesej masuk.


Text ni buat aku terjaga dari tidur, dan Aida tidur kat atas bahu aku. Haih, this girl, aku tak suka sangat kalau orang yang aku tak kenal sangat then nak manja-manja dengan aku. Bila aku buka text, diba yang text.


'Untunglah bahagia sekarang kan'.

'Diba, look at me now.' Bila diba pandang kearah aku, aku angkat kepala Aida dari bahu aku and aku text Diba.

'I'm not happy if you are not beside me. I'm happy when you are with me. I love you Diba.' Aku nampak muka Diba blushing bila dia baca text tu and dia tak reply text aku. Tak lama lepas tu, kita orang sampai ke Kuala Perlis. Agaknya berapa lama aku tidur ? Haha. Si Aida ni asyik ikut aku jea. Sampai aku naik rimas. So I text Nicky.

'Nicky, please get this girl away from me. Big mem marah edi.'

'Okay okay. Roger !' Nicky reply .


Aku tak tahu apa Nicky cakap dekat Aida's friends. So, aku rasa tenang sikit. Tanpa gangguan Aida. Yes, aku ingat dah, dia lah yang suka pandang aku tu. And dia lah geng gedik tu yang asyik ekori aku haritu . My goshh . Kenapa aku baru teringat ni ? Dah tidur sama-sama (?) , baru teringat . Mesti dia ingat aku pun ada hati kat dia . Adoii. Tolonglah touch wood touch wood . Simpang malaikat empat puluh empat.

Tiket feri jam 4, semua orang pun kalut nak naik feri. Aku tak tahu kenapa dengan Aida tu? Dia asyik nak kepit dengan aku. Even nak naik feri pun dengan aku. Okay Diba kat sebelah aku sekarang and we are holding each other hand in case one of us terjatuh dalam laut ke. Hahaha. And dia tolak Diba untuk jalan sebelah aku ? What the fucking is that ? Aku memang tak boleh tahan. Tunggu lah sampai Langkawi nanti . Tunggu. Dia tolak Diba, sampai Diba terlepas tangan aku dan jatuh. Diba memang dah tak boleh jalan dah masa tu, so aku dukung dia masuk dalam feri. Masa tu semua orang pandang aku dan Diba. Semua orang pandang macam kitaorang yang buat jahat. Then, macam-macam lah spekulasi orang ramai yang ada di dalam feri tersebut. Aku tahu Diba menangis, aku dengar. Aku dengar dengan hati aku, aku tahu kau malu menghadapi semua ini. Diba tolong jangan menangis lagi, nanti air mata aku juga akan mengalir untuk kau. Aku keluarkan tisu lalu mengelap muka Diba yang basah dek air mata. Lepas tu, aku keluar untuk ambil beg aku dan Diba, aku nampak Nicky tengah berusaha ambil beg Diba yang tengah terapung di lautan. Nasib baik ada jeti dan feri, kalau tak, kemana beg tu hanyut nanti. Aku membawa masuk beg-beg tersebut kedalam feri. Lalu, aku cari sit aku, aku nampak Aida duduk disebelah sit aku. Aku terus kearah Diba.


"Diba, kau okay?" tanya aku sambil memegang tangan Diba. Aku dapat rasakan yang tangan Diba menggeletar.

"Diba, kau sejuk ke?" lantas aku membuka sweater SAM limited edition aku tu dan letak di badannya. Selepas itu, lagi banyak air mata yang mengalir dari matanya, jatuh ke pipi dan berakhir di bibir. Aku ambil lengan sweater aku dan lapkan muka Diba.

"Diba, aku nak pergi duduk sekarang ni. Kalau ada apa-apa text okay ? Ataupun mintak jea dengan Nicky kat sebelah kau jea ni." Bila aku nak mengorak langkah, Diba pegang tangan aku, memberi isyarat 'wait'.

"Kenapa Diba?"

"Please, stay with me. Please." kata Diba dalam kesayuan. Dia mengenggam tanganku dengan begitu kuat sekali, aku akhirnya duduk bersila diatas lantai feri menemankan Adiba Aida bt Dato' Adam Kamaruzzaman.

Aku Cinta Kamu (gxg) (bahasa melayu)Where stories live. Discover now