Sminkskola #3

304 4 0
                                    

ÖGON

1. Lägg på ögonskugga
Börja med en ljus - till exempel ljusrosa, vit eller beige - ögonskugga. Svep den över hela ögonlocket och in mot ögonvrån. Ta sedan en lite mörkare skugga och lägg den på ögonlocket och upp mot globlinjen. Jobba med skuggan utåt, och "sudda" lite lätt så att det inte blir några kanter.
2. Markera ögonen
Vill du markera ögonen lite extra? Då kan du använda en eyeliner eller en kanal. En eyeliner målar du på ögonlocket, så nära fransarna som möjligt. En kajalpenna kan du använda precis innanför den nedre fransraden.
3. Fixa fransarna
Nu är det dags för mascaran! Dra mascaraborsten från roten av ögonfransarna och jobba dig utåt med sicksack drag. Låt mascaran torka och logg sedan på ett till lager om du vill ha mer effekt av mascaran.

Mascara-kollen
Volym: En mascara som gör att fransarna ser tjockare och tätare ut.
Extra length: Gör att fransarna ser längre ut. Den brukar också separera fransarna bra!
Water proof: Mascara som står emot vatten väldigt bra. För att ta bort den behövs en speciell sminkborttagning.
Genomskinlig: Framhäver fransarna lite grann, utan att ge någon extra färg.

Vilken färg framhäver dina ögon?
Om du har bruna ögon så framhäver gröna och blå ögonskuggor dina ögon bäst.

Om du har blåa ögon så framhäver guldiga och bronziga ögonskuggor dina ögon bäst

Och om du har gröna ögon så framhäver en lila ögonskugga dina ögon!

En bok för tjejerWhere stories live. Discover now