Kapitel 6 - Bibliotekket

137 6 0
                                    

Langsomt åbnede jeg mine øjne. Min krop var øm, og i en langsom bevægelse strakte jeg min arm op over hovedet. Med knoerne, kløede jeg mine øjne, for at få søvnen ud af øjne. Sengen knirkede et langt knirk, da jeg rejste mig op. Et bank på døren, fik mig langsomt til at kigge derover. Min mor åbnede den og stak hovedet inden for.
"Er du oppe, skat?" Spurgte hun i et forsigtigt tonefald.
Jeg nikkede og rettede blikket i mod gulvet.
"Jeg har lavet morgenmad. Du kan bare tage noget, hvis du bliver sulten. Jeg tager på arbejde nu." Jeg svarede ikke, hørte blot døren gå i igen.
Ventede til at jeg kunne høre ydredøren smække, før jeg rejste mig for at gøre mig klar.

Jeg smækkede døren, og gik med tunge skridt ud i køkkenet. Mine tanker kørte rundt i hovedet på mig, og jeg kunne mærke jeg var sløv. Hvad var der sket med mig? Rettere sagt; hvad sker der med mig? Mit hovede dunkede, og mine ben gik ind i stuen. De førte mig igennem stuen og hen til sofaen. Fjernsynet var slukket, men det lavede jeg hurtigt om på. Jeg lod mig falde ned i sofaen, med øjne klistret på skærmen. Jeg spiste automatisk, med øjne rettet i mod fjernsynet. Mine tanker kørte rundt, men alligevel føltes det som om at jeg var tom - ikke var til stede.
Jeg vågnede op, da jeg endte med at bide mig i fingeren.
Et suk undslap mine læber, og jeg rejste mig fra den bløde læder sofa, for at gå ud i køkkenet igen. Jeg åbnede skabslågen under håndvasken, og smed æbleskroget i skraldespanden, hvor jeg derefter rettede mig op. Mit blik faldt på de svajende træer udenfor. De stod på række langs vejen, ny beskåret og unge. Få gange kørte der en bil forbi og lyden af dækkende, der kørte hurtigt over vejen, fik mig til at falde i dvale.
Jeg bed mig blødt i læben, inden at jeg gik ind i stuen igen. Istedet for at sætte mig i sofaen, og se reality shows, slukkede jeg Tv'et, og fortsatte over i mod døren. Jeg lagde blidt mine fingre, i mod det brune træ og stod et øjeblik og overvejede det hele. Jeg var nysgerrig, og ville gerne vide mere om hvad der skete den foregående aften. Havd havde Luke ment? Og hvad var det, jeg ikke vidste om min familie?
Jeg vendte mig om i mod knagerækkerne, og stak fødderne i de sorte løbesko.

Efter at have forladt huset, var jeg begyndt at trave ned mod det gamle bibliotek. Bibliotekaren var en sød ældre dame, som lige nu stod bag skranten og bibbede bøger ind, til unge og ældre. Jeg trådte frem i mod hende, og hun kiggede spørgende på mig. Hendes grålige hår, hang lyst over hendes skuldre og hendes grønne øjne smilte til mig.
"Og hvad kan jeg så gøre for sådan en ung dame som dig?" Spurgte hun, og lagde bøgerne, som hun havde foran sig, i en stak, og skubbede dem ud til siden.
"Jeg har brug for hjælp til at finde en bog.." Svarede jeg lidt lavere, og vendte blikket i mod bøgerne, som hun lige havde lagt væk. Ingen af dem, var hvad jeg ledte efter.
"Okay," Svarede hun, og rejste sig lidt op, inden at hun prøvede på at fange mit blik igen. "Hvad vil du gerne have hjælp til at finde? En krimi eller fantasy?"
"Faktisk.." Lagde jeg ud, men blev igen afbrudt af hendes stemme. "Nå, du er måske mere til romantik?"
"Faktisk," prøvede jeg igen, og fik endelig lov til at tale færdigt. "leder jeg efter en bestemt bog. En bog om overnaturlige. Tror du at du kan finde sådan en til mig?"
"Selvfølgelig, lad mig se hvad jeg kan gøre," Svarede hun med et smil, og søgte lidt rundt på computeren. "Aha, kom med."
Hun gik ned i mod enden af biblioteket, mens jeg haltede efter, før hun stoppede ved en reol. Hun lod fingrene glide over bøgerne, indtil at hun stoppede op. Hun trak tre læderbunde bøger ud, og støvede dem en smule af, inden hun rakte mig dem.
"Her." Sagde hun, og jeg tog i mod dem. Jeg vendte mig om, og søgte hen i mod et ledigt bord, i enden af biblioteket, og satte mig ned. Bøgerne sagde et højt bunk, da jeg satte dem på bordet. Med højre hånd, skubbede jeg bunken til side, og tog den første bog og lagde den foran mig på bordet. Med pege og tommelfingeren vendte jeg forsiden af bogen, samt de samtlige sidder, til introduktionen. Med en pegefinger gennemgik jeg kapiteloversigten.
"Myter, Cytaruer, Dæmoner og Djævle, Enhjørninger, Feer, Formskiftere, Havfruer og mænd, Nymfer,Shjalong.." Min pegefinger stoppede nede under ordet Shjalong, og mine øjne fortsatte ud til side tallet. 76. Med pege og tommelfingeren, vendte jeg siderne, for at ende på side 76 og 77.
Kringlede bogstaver brydede bogen og ordet Shjalong stod forstørret på side 76. Efter det fulgte en  masse tekst.

Det havde taget en halv time at læse de to sidder, og jeg vendte siden. På den næste sidde, stod der med store bogstaver Vampyr. Chokeret over det pludselige skift, kiggede jeg længere ind på siden, og så revner fra en side der var revet ud. Hvem havde revet den ud?
Efter naivt at have kigget i de tre andre bøger uden held, sad jeg lidt og kiggede ud i luften. Hvem havde revet siden ud og hvorfor?
Jeg havde heller ikke opdaget, at stolen ved siden af mig var blevet trukket ud, og nogen havde sat sig.
"Er du okay?" Pigens mørke øjne, borede sig ind i hovedet på mig, da jeg vendte hovedet.
"Ja, ja.. Jeg sad bare lige og tænkte." Svarede jeg og vendte blikket i mod, den læder Inbundet bog foran mig.
"Hvad tænkte du på?" Spurgte hun nysgerrigt. Jeg sukkede indvendigt.
"Ikke noget.." Sukkede jeg og kørte hånden over læderet.
"Overnaturlige.. Cool! Læser du også sådan noget? Hvad læser du om?" Spurgte hun igen begejstret, og lænet sig lidt ind mod mig.
"Jeg lavede bare lidt research.."
"Til hvad? Om hvad?"
"Om Shjalonger.." Svarede jeg langsomt. Hun lukkede munden stille, som om at ordet havde sagt hende noget.
"Ved du noget om dem?" Spurgte jeg hende, og vendte mit blik i mod hende. Hendes mørke hår faldt bølget ned over hendes skuldre. Hun havde haft en lædertasker over den ene skulder, der nu var faldt ned om armen på hende.
"Øhm.." Hun gik i hak, og lænede sig tilbage. Hun satte armene over kors, og pustede hårdt ud.
"Hvad ved du?" Spurgte jeg ivrigt og hårdt, måske lidt for hårdt. Hun vendte blikket ned, og rørte nervøst på sig. Irriteret mærkede jeg de skarpe tænder, prøve at bryde igennem mit tandkød. Jeg smagte den jernagtige smag af blod, der var flødet ud i min mund, og brugte et par sekunder på at prøve at trække dem tilbage, uden held.
"Hvad vil du vide?" Svarede hun igen, uden at kigge mig i øjne. Jeg kiggede nærmere på hendes hånd, og så en sølv ring. Jeg genkendte tegnet på ringen fra bogen. Ringen med de to sværd på, er et kendetegn for racen.
"Er du en?" Jeg opdagede ikke, før i slutningen af sætningen, at jeg viskede. Hun rettede blikket en smule, og jeg fik fanget hendes blik. Hun krympede sig under det, og nikkede kort de hovedet.

Undskyld den lange vente tid, men endelig er her et kapitel! Håber på at få skrevet mere, efterhånden. :)

Elementbørne 1.Where stories live. Discover now