Aku masuk ke dalam oficce dengan keadaan yang tidak tentu arah. Habis semua pasu ku langgar. Dah macam orang mabuk gayanya. Beberapa pekerja memandang aku dengan pandangan yang aneh
" encik akiff okay tak ni? " tegur aina, salah seorang staff yang bertugas di jabatan kemanusiaan.
" err haa saya okay! Okay! Saya takde pape pun. Pening sikit je "
" erm takpe lah kalau macam tu. Saya keluar dulu ye. "
" haa okay okay. Awak pergi lah "
Aku menuju ke arah lif. Aku rasa sangat tidak bermaya. Nak berjalan pun rasa macam nak mati dah. Kalau boleh nak mengesot je. Takpun baring je kat sini. Sebab tu lah aku tak boleh kalau terkejut terkejut ni. Lain macam sikit. Aku punya hilang semangat tu. Pehhh skala 9 beb. Aku gagahkan kaki melangkah masuk ke dalam lif. Aku tekan butang menuju ke tingkat 17. Cepat lah sampai cepatlah cepatlah. Lembap lah sial lif ni. Babi betul. Segala makian aku hamburkan. Nasib baik takde orang dalam lif tu. Boleh lah aku maki sepuasnya. Selalu nya aku ni sopan, berkarisma, gentle depan staf.
Ting. Pintu lif terbuka. Aku menerpa keluar dari dalam lif dengan pantas dan berjalan laju masuk kedalam bilik ku. Semua staf yang menegur aku, aku abaikan tanpa toleh sedikitpun.
" Ahhhh! Fuck! Bitch! Sial! Babi! Apahal aku jumpa dia lah kimak "
Tok. Tok. Tok. Pintu aku diketuk
" masuk je lah babi " aku maki.
" pehh. Masuk masuk je aku dibabikannye. Apa masalah kau ni doh. Serabut dah aku tengok engkau ni " tegur adam.
" aku jumpa dia dam. Kau paham tak dam. Aku jumpa DIA! okay aku jumpa
DIA! Sial lahh jai "" wait. Wait kau ni dah kenapa ha laknat. Masuk office marah marah. Lepastu cakap yang engkau jumpa dia. Siapa yang engkau jumpa ni? Jantan mana pulak kau sebat ni? Tulah aku suruh kau layan perempuan kau taknak. Nak jugak carik lelaki " maki adam.
" kau diam lah sial. Kau masuk sini buat aku makin serabut kau tahu tak. Dah kau keluar lah bodoh. Fuck lah kau ni "
Uishh. Aku tak pernah tengok si akiff ni marah macam ni sekali. Selalu nya aku kutuk dia, dia gelak je. Paling paling pun dia diam je. Ni melawan aku woi. Ni kes parah ni. Tah jantan mana dia jumpa ni. Parah dah si akiff ni. Lubang punyalah banyak kat luar sana tu. Batang jugak yang disangapkan. Pelik pelik.
" okay okay. Sorry lah kif. Aku gurau je. Jangan lah emo bro. Wehh kemon lahh. Kenapa ni? Story lah dekat aku. Kenapa ni? Anything bad had happen? "
" hahh. Entahlah dam. Aku tak tahu nak cerita macam mana. Kalau aku cerita benda ni mesti kau tak percaya. Mesti kau cakap aku merepek. Mesti kau cakap aku ni gila "
" Tak. Tak kau cerita lah dulu dekat aku duh. Jangan lah terus judge aku macam tu. Macam lah aku ni baru kenal kau. Kemon dude. What happen? "
Aku cerita daripada A sampailah Z. Macam macam mimik muka si adam ni buat. Nasib baik lah dia ni kawan aku. Kalau tak memang aku jolok jugak dia ni. Muka tak pernah sememeh. Dan aku dah agak dah reaksi apa yang dia akan bagi. Sebab tu aku malas nak cerita.
" HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. babi pickup line apa sial yang kau bagi pagi pagi ni. Bodoh lah cerita kau. Sumpah aku terhibur hahahaha. You've got 5 star bro. Lawak international siot kau. "
" sebab tu lah aku tak nak cerita dekat kau. Sebab aku dah kompem haram jadah jadinya "
aku berjalan menuju ke sofa dan aku rebahkan badan aku. Sambil tu aku picit kepala aku yang mula berdenyut. Ahhh! Migrain lah ni. Shit!
" alalalala. Jangan lah merajuk sayang. I gurau je lah. Tapi betul lah cerita u tu buat i happy taw. U just make my day lahh. Hahahaha. Tak in serious word. Kau ni nak berkhayal pun agak agak lah. Jangan lah fikir benda yang impossible jadi weh. Tak mungkin lah dia boleh wujud lagi. Dia dah MATI kif. MATI. Lagi pun yang engkau nampak tu lelaki bukannya perempuan okay. LELAKI! dan aku berani jamin yang kau takkan lupakan apa yang dah kita buat kan? Bayangan kau je kif. Please kif. Move on. "
" aku tahu apa yang aku nampak dam. Dan aku yakin yang aku tak silap. Itu dia dam. Aku kenal mata dia. Tapi, aku hairan mungkin aku silap pandang atau aku terlebih fikir pasal benda tu sangat. Dam aku serabut lah "
" look. Kau fikir kat dunia. Wait. Kat malaysia ni je lah. Kau ingat dia jeke yang ada mata macam tu? And lagi satu. Berapa kali aku nak ulang. Hei yang kau jumpa tadi tu lelaki kiff. Hei brother! Lelaki okay bukan perempuan. Please lah kiff, Dont mess yourself lah dude. Please "
Aku pandang anak mata adam dalam dalam sama ada dia ada rasa apa yang aku rasa sekarang ni atau tak. Kosong! Betul lah kata adam. Yang semua ni bayangan aku je. Tak mungkin orang yang dah mati hidup balik kan. Lagipun mustahil lah itu dia. Sebab yang aku jumpa tadi bercanggah jantina nya. Aku cuba untuk menyedapkan hati yang tak menentu tatkala ini.
" dah dah. Aku tak nak dengar lagi any nonsense story macam ni. Please jangan buat main main hal macam ni k. Aku tak suke. Ohh ye. Jangan lupa malam ni your meeting dengan suhan movies. Dekat restoran biasa. Pukul 9. Sharp on time. And no excuses okay "
Adam terus keluar dari bilik aku dengan riak wajah yang aku sendiri tak boleh nak nilai macam mana. Risau ke dia? Ke dia tak kesah langsung? Ahh lantak sana. Aku pejamkan mata. Tak sampai beberapa minit aku mula terbuai dalam mimpi yang aku reka sendiri. Mimpi yang sukar aku ungkapkan. Ahhh!!!!
YOU ARE READING
SONGSANG
Misterio / Suspensoakiff. seorang photographer tersohor dan terkenal dengan ketampanan nya. tapi sayang. bukan wanita yang dikejar tetapi lelaki. sejantina nya yang dikejar. sehingga pertemuannya dengan seorang lelaki yang mengingatkan dia pada wanita yang pernah berk...