MukaSurat 6

206 12 0
                                    

"Hm... Penatnya hari ni. Berpeluh satu badan."

"Penat ye. Naiklah dulu. Makcik buatkan air."

"Eh! Tak payah lah makcik. Susah-susah je."

"Tak apa la. Kamu dua orang ni kan penat. Makcik ke dapur kejap."

"Tak apa, cik. Kami tak haus."

Aku mencapai tangan makcik Zalimah membuatkan makcik Zalimah akur. Dia melabuhkan punggung di sebelah aku. Perbualan bermula.

"Apa yang kamu dapat hari ni?"

"Hari ni kami survey tempat je dulu. Masuk hutan, panjat bukit. Tu yang penat tu."

Jaja membalas soalan makcik Zalimah.

"Ouh... Kamu duduk lah dulu. Makcik nak ke dapur. Nak siapkan makan malam."

"Ouh... Biarlah kami tolong."

"Tak apa. Kamu tu penat. Kesian kamu."

"Tak penat sangat pun. Lepas kami mandi, kami turun tolong makcik, ye."

*****

'There I was again tonight. Forcing laughter, faking smiles. Same old tired, lonely place... Walls of insincerity. Shifting eyes and vacancy. Vanished when I saw your face... All I can say is it was enchanting to meet you.....'

Jam penggera aku berbunyi menandakan pukul 3.30 pagi. Terus aku bangun dan mandi. Aku berwuduk dan menunaikan qiamullail. Selesai qiam, aku membaca al-Quran. Jiwa aku berasa tenang ketika itu. Tidak semena-mena, wajah Ammar terbayang di minda. Cepat-cepat aku memadamkan imejnya dari minda aku. Entah kenapa dia boleh muncul di kotak fikiran aku. Azan subuh berkumandang dan solat subuh aku tunaikan.

*****

Pejam celik, pejam celik, sudah seminggu aku berada di Pahang. Kajian pun sudah siap. Hanya tinggal kertas laporan saja untuk disiapkan. Aku menyatakan hasrat untuk pulang ke Kuala Lumpur kepada makcik Zalimah.

"Laaa.... Da nak balik ke? Tinggal la sini lagi dua, tiga hari.."

"Tak boleh la, makcik. Kami nak kena siapkan report pulak."

"Ala... Report-report tu kat sini pun boleh buat, kan... Tinggal la lagi berapa hari. Makcik seronok kamu berdua ada kat sini. Maklumlah, makcik ni tak ada anak perempuan. Nak harapkan menantu, erm.... Entah bila dapat."

Makcik Zalimah berkata sambil melirik kan matanya kepada Ammar. Jaja membalas sambil melirik kan mata kepada aku pula.

"Tak apa, cik. Tak lama lagi dapat la tu."

Aku mencubit peha Jaja. Jaja mengaduh kesakitan. Kemudian, aku bersuara.

"Yela, makcik. Kalau makcik nak kami stay sini, boleh juga. Tapi, dua hari je la. Tak boleh nak lama sangat."

"Boleh, boleh... Nak lebih hari pun boleh.."

*****

KEINDAHAN SEBUAH PERCINTAANWhere stories live. Discover now