MukaSurat 8

193 12 0
                                    

Pagi itu, aku turun ke dapur untuk menolong makcik Zalimah masak sarapan pagi.

"Masak nasi goreng? Mari, saya tolong."

Aku mengambil sudip di tangan makcik Zalimah. Dia kemudian duduk sebentar.

"Hm... Zira. Ayah kamu duduk kat mana?"

Aku terdiam, teringatkan peristiwa malam tadi. Tetapi, aku buat-buat tidak tahu dan menjawab dengan tenang.

"Kat Perlis. Kenapa makcik tanya?"

"Saja nak tau. Makcik ada jugak saudara kat sana. Perlis bahagian mana?"

"Arau. Kampung Batu Putih."

Aku menyudip nasi goreng yang sudah siap ke dalam bekas makanan. Jantung aku berdegup kencang. Aku pun tak tau kenapa. Tiba-tiba, makcik Zalimah menanyakan satu soalan.

"Zira, kamu suka anak makcik?"

Aku terdiam.

'Aduh... Tak ada soalan lain ke?'

Getus hatiku.

"Orang tua-tua cakap, diam tanda setuju."

Aku terus berpusing memandang makcik zalimah. Sambil membawa nasi goreng tadi, aku berjalan ke meja tempat makcik Zalimah duduk.

"Makcik, saya suka Ammar macam kawan. Seronok berkawan dengan dia tu,"

"Betul sebagai seorang kawan je?"

Aku terdiam. Aku berjalan ke dapur masak. Mengangkat cerek dan menuang air panas. Aku bancuh satu teko teh O dan dua cawan milo untuk aku dan makcik Zalimah. Selesai, aku datang semula kepada makcik Zalimah.

"Betul, makcik... Hm... Kawan je. Saya ni tak cukup baik untuk dia."

"Mana kamu tau? Kamu tanya dia?"

"Eh, tak kan lah saya nak tanya dia. Saya tau lah, makcik. Dia boleh cari yang lebih baik daripada saya. Hah?! Lagipun hari dia cakap kat saya yang dia da jumpa seseorang istimewa."

"Kamu tau siapa orang tu?"

"Tak tau pula. Dia tak bagitau pun hari tu."

"Kamu lah orang yang dia maksudkan."

"Hehehe... Makcik ni bergurau pula, ye."

"Tak, Zira... Makcik tak bergurau. Macam ni lah. Apa kata kalau makcik nak hantar rombongan kat rumah ayah kamu?"

Aku terdiam, tidak tahu apa patut aku jawab kepada makcik zalimah. Wajah makcik Zalimah kini serius.

"Setuju?'

"Entahlah makcik. Saya dengan ammar ni pun baru je berkawan."

"Tak apa. Makcik dapat rasakan yang kamu ni lah menantu yang makcik tunggu-tunggu selama ni. Lagipun, bercinta lepas kawin tu lagi indah."

Aku hanya tersenyum. Makcik zalimah juga tersenyum.

*****

KEINDAHAN SEBUAH PERCINTAANWhere stories live. Discover now