Amber hoofdstuk 1

2 0 0
                                    


"Tot maandag!" Ik kijk naar mijn vriendin die de straat uit fietst. Het is vrijdag, weekend. Eindelijk! Ik hou niet van school, al dat huiswerk en al die toetsen... Nee, voor mij hoeft dat niet. Maar gelukkig heb ik allemaal lieve vriendinnen op school en is het er altijd gezellig.

Ik woon in een klein dorpje in Friesland, bij mijn oma. Ik ken mijn vader en moeder niet. Ik ben geboren in Nederland, maar heb nog nooit mijn vader en moeder gezien. Mijn oma laat soms foto's zien, maar ik mis hun niet echt. Ik heb een druk genoeg leven. Soms haat ik mijn leven gewoon, zonder vader en moeder, wonen bij mijn oma, ik ben anders dan normale kinderen. Gelukkig kan ik altijd bij mijn vriend terecht: Niels. Ik ken hem al 14 jaar. Toen ik twee jaar was, zag ik hem voor het eerst. Toen was hij al vier jaar. Hij is dus twee jaar ouder dan mij, 18. Hij woont in de grote stad, maar dat is niet zo ver van het dorp vandaan.

Hij gaat ook naar een andere school dan mij, maar toch zie ik hem heel vaak.

Als ik heel verdrietig ben of me eenzaam voel, kan ik altijd naar hem toe.

Doordeweeks hebben we alle twee school, maar ik blijf elk weekend bij hem slapen.

Hij woont in een een flatje, met nog twee kamergenoten.

Toen ik jong was, werd ik erg gepest omdat ik mijn vader en moeder niet kende.

Daarom werd ik elke dag opnieuw buitengesloten.

Daardoor werd ik heel verlegen en bang om weer gepest te worden.

Maar toen ik naar de middelbare school ging, werd alles anders. Ik kreeg twee lieve vriendinnen en in het tweede jaar kreeg ik er nog drie bij. Samen zijn we met z'n zessen.

Ik ben voor hun niet een ander mens, een uitzondering. Ik hoor erbij en daar ben ik blij om.

We zien elkaar elke dag op school en we zitten allemaal bij elkaar in de klas!

Vrijdag middag na school spreken we altijd af. Dan blijf ik tot laat in de avond en dan ga ik naar Niels.

Ik woon officieel bij mijn oma, behalve op zaterdag en zondag.

Mijn opa is vier jaar geleden overleden en ik mis hem heel erg. Hij was als een vader voor me, omdat ik mijn echte vader niet ken.

De meeste mensen hebben veel familieleden zoals tantes en ooms.

Maar ik ken alleen mijn oma, mijn opa die is overleden en mijn vriend en vriendinnen.

De rest van mijn familie woont waarschijnlijk in het buitenland, maar ik heb nog nooit van hun gehoord.

"Amber, Laat die foto eens zien! Geef hier die mobiel!"

Het is vrijdag middag en ik ben samen met Lisa, Kim, Anne, Nienke en Anniek bij Lisa thuis.

"Ja, Amber! Geef ons die foto!" 'Nee, blijf van mijn mobiel af! Er is niets bijzonders te zien.' Lisa, Anne, Nienke en Anniek kijken me verbaasd aan. "Niks bijzonders te zien? Mij lijkt een foto van een jongen zijn bovenlichaam best bijzonder! Laat staan die van je vriend!!", roept Nienke. Ik word rood. Ik kijk naar het raam, waar Kim alleen zit. Zonder dat ik het door heb, wordt mijn mobiel afgepakt. Ik stap van het bed af en loop naar Kim. 'Gaat het?', vraag ik zacht. Ik zie Kim naar buiten kijken, diep in gedachten. Als ik naast haar zit, kijkt ze op. "Wat doe je?", vraagt ze. 'Ik zag je hier zitten en vroeg me af of er wat met je is.' Kim negeert mijn blik. Maar als ik goed naar haar gezicht kijk, zie ik opeens een traan op haar wang stromen.

Ik geef haar een knuffel. 'Schat, ik zie dat er wat is...' "Ja, er is ook iets. Thuis.. Ik word thuis geslagen.." Ik schik. 'Echt waar? Door wie dan?' Ik zie dat ze mijn blik weer wilt negeren. 'Kim, door wie word je geslagen?' Ze kijkt me aan. "Door mijn vader en door mijn zus.."

'Waarom?' "Mijn zus zoekt elke keer ruzie en als ik boos word, slaat ze me." 'Oke.. Wat een vervelende zus. Maar waarom slaat je vader je dan?" 'Of hij neemt het op voor mijn zus, of hij is voor de zoveelste keer dronken.' "Jezus! Waarom zou je als je dronken bent je eigen dochter slaan?" Ik zie Kim schrikken van mijn reactie. Ik kijk de kamer in. De rest is naar beneden gegaan, denk ik. Maar op dat moment komen ze achter elkaar de kamer in met flesjes bier. "Zuipen!!" 'Ik ga 6 flesjes bier opdrinken, wedden?' "JIJ? 6 flesjes? Dat wil ik wel eens zien!!" Lisa, Anne, Nienke en Anniek discussiëren over bier. Ik draai me om naar het raam, maar Kim is inmiddels gaan staan. Ze kijkt me aan en zegt zacht: 'Beloof dat je niks zegt, oké?' Ik knik.

Ik lig languit op de bank met Anniek op mijn schoot. We kijken een horror film en het bed ligt vol met zakken chips en flesjes bier. Lisa wedde dat ze 6 flesjes bier op zou drinken en dat heeft ze ook gedaan. Stomdronken wat ze is! We zijn allemaal dronken, we hebben allemaal wel 4 flesjes opgedronken, maar Lisa is de kampioen met 6 flesjes. Kim en Nienke zijn buiten aan het roken. Zelf rook ik niet, maar ik ben van plan om het wel te doen. Ik ben nu nog de enige die het niet doet en überhaupt nog nooit heeft gedaan. Maar aan de ene kant wil ik niet dat mijn oma teleurgesteld is en aan de andere kant denk ik :waarom niet? Ik ben al 16 en mijn vriendinnen doen het ook. Maar ik hou het voorlopig even bij dronken worden. Dat vind ik leuk genoeg. Het gaat me om de gezelligheid met elkaar. 'Hey! Call me maybe!' Er klinkt een ringtone. Het is die van Nienke. Hij ligt op het bed. Lisa kijkt op haar mobiel. "ERICK! Het is Erick! Zal ik opnemen?" 'Nee, jongen! Dat zou veel te gemeen zijn! Wat zou hij te melden hebben?' Vraagt Anniek. "Zie je wel! Je bent zelf ook nieuwsgierig!" Roept Lisa. Ik kijk haar aan. Ze neemt op. "Hallo lekkerding!" 'Doe hem op de luidspreker bitch!', roept Anniek. 'Lisa, schatje! Hoe is het?', klinkt er door de luidspreker. "Goed hoor knuffeltje van me. Met jou ook?" Anniek moet lachen dat Lisa Erick haar knuffeltje noemt. Ik pak een flesje bier en luister naar het gesprek. 'Ja, gaat super! Denk dat ik morgen wel een enorme kater heb!' Lisa lacht en zegt:"Ja, ik ook! Ik heb al 6 flesjes bier op!" Ik hoor Erick lachen. Dan begint Lisa weer te praten. 'Maar waarom belde je? Wou je Nienke spreken of wou je met me iets voor vannacht afspreken, schatje?' "LISA!" Roepen Anniek en ik tegelijk. Op dat moment komen Kim en Nienke binnen. 'Wat doe je met mijn mobiel? Met wie bel je?' Nienke grist haar mobiel uit Lisa's handen. 'Erick?' Nienke loopt met haar mobiel de kamer weer uit. Kim komt bij ons op bed liggen. 'Man, je wilt niet weten met wie wij net gesproken hebben!' Zegt ze tegen ons. "Met wie dan? Met wie hebben jullie staan roken? Vertel op bitch!" Lisa wilt alles weten. Kim begint te praten. 'Nienke en ik gingen buiten roken en toen kwam Jason langs lopen!' "JASON? Bitch! Had me even geroepen! Bitch dat je bent!" Lisa gooit een kussen in Kim's gezicht. Jason is het vriendje van Lisa. Nou, vriendje? Ik denk meer iemand waar ze alleen maar in bed mee bezig is de laatste tijd. Nienke komt de kamer inlopen. 'Wat had Erick te melden?' Roept Lisa. "Hij miste me. Hij vroeg of ik nu naar hem ga." 'Blijf nog even hier!', zegt Anniek. Ik roep door iedereen heen dat ik ook maar naar mijn vriend ga. Het is toch al kwart over twaalf dus Niels zal ook wel op me wachten. Het is half een als Nienke en ik de rest uitzwaaien. 'Tot maandag!' Roepen we naar elkaar. Ik pak mijn fiets en fiets met knallende koppijn naar Niels.

AmberWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu