Amber Hoofdstuk 2

2 0 0
                                    


Hoofdpijn. Koppijn. Steken. Licht. Het is ochtend als ik wakker word met hele erge koppijn en last van het licht. Ik lig in bed en ben heel moe. Ik heb een enorme kater, maar dat is mijn eigen schuld. 'Amber? Ben je wakker? Ik heb croissantjes voor je.' Ik ga rechtop zitten en merk dat ik naakt ben. Niels komt naast me zitten. 'Hoe was het gisteren met je vriendinnen?' "Gezellig! Echt leuk! Maar ik heb nu wel een enorme kater.." 'Eigen schuld schat, eigen schuld.' "Wat heb jij gisteren eigenlijk gedaan?" Vraag ik aan Niels terwijl ik een croissantje oppak. 'Ik ben de stad in geweest met vrienden.' Ik kijk hem aan. Het lijkt alsof hij iets voor me verzwijgt. "Was dat alles?" 'Ja, ik ben met vrienden naar de stad geweest en naar een kroegje gegaan.' "Zeker weten? Ik zie aan je dat je liegt. Wat heb je gisteren gedaan?" Niels staat op en loopt naar de keuken. Om de hoek zit een jongen op de bank. 'Jullie hebben wel veel troep gemaakt gisteren, Niels!' Ik kijk naar Niels. "Jullie? Wie is jullie?" De jongen kijkt naar me en ik doe mijn deken wat hoger. 'Er was hier gisteren een meisje en het was heel gezellig!' Ik word boos. Wat moet ik nou geloven? Als de jongen naar Niels kijkt, sta ik op en doe ik mijn badjas aan. Ik loop naar Niels. "Ik wil het weten. Ik ken je al 14 jaar, je bent godverdoomme mijn vriend! Ik ben toch ook eerlijk tegen je?" Niels negeert me terwijl hij koffie inschenkt. 'Koffie, Tim?' De jongen knikt. Ik word nog bozer. "Niels! Als je het nu niet zegt, vertrek ik!" Hij draait zich naar me om. 'En dan wil je me zeker nooit meer zien?' Ik kijk hem aan. Wat een klootzak dat hij is! Vreemdgaan, dat had ik nooit gedacht van hem! Ik draai me boos om en wil mijn spullen pakken, maar Niels houdt me tegen. 'Schat, kom even mee. Dan kan ik het je uitleggen.' Niels neemt me mee naar de gang. 'Ik ben gister middag naar de stad geweest met vrienden en tegen de avond zijn we naar een kroeg geweest. Om negen uur ging ik naar huis en onderweg kwam ik een oud-klasgenoot tegen. Een meisje. Lara. Ik heb haar naar binnen gevraagd en toen hebben we gechild tot half twaalf.' "Gechilld?" Niels kijkt me aan. 'Ja, gechild. Filmpje kijken, bier en hapjes.' "Waarom zei die Tim dan dat jullie veel troep hebben gemaakt?" 'We werden dronken en er zijn flesjes bier op de grond gevallen. Amber, geloof me. Ik zou toch niet vreemdgaan?' Ik kijk hem heel lang aan. Natuurlijk zou hij niet vreemdgaan. Dit verhaal geloof ik ook wel, maar dat hij dat achter mijn rug om doet met een meisje dat ik niet eens ken? 'Amber?' "Ik.. Ik moet er even over nadenken. Ik ga naar een vriendin." Ik loop de kamer in en doe mijn kleren aan. 'Kom je wel weer terug?' Ik pak mijn spullen. Ik wil weg. Naar een vriendin. Naar Lisa. 'Amber?' Ik kijk hem nog een keer aan. "Ja, ik kom terug.. Als ik klaar ben met denken." Ik doe de deur open en stap op mijn fiets. 'Ik hou van je, Amber.' "..ik ook van jou.." En ik fiets weg.

'Schatje toch! Ik snap dat je even moest denken..' Lisa steekt een sigaret op. "Ik weet niet welk verhaal ik moet geloven." 'Denk je dat hij vreemdgaat?' "Nee. Dat zou hij niet doen. Maar ik vind het wel raar van dat meisje. Ik ken haar niet eens!" Lisa pakt haar broek en doet die aan. Ze loopt in haar bh naar mij toe. 'Het komt goed Am, echt waar!' Ik geloof ook niet dat hij zou vreemdgaan, maar hij had inderdaad wel even kunnen zeggen waarom hij dat meisje mee naar binnen nam.' Ik geef Lisa een knuffel. "Heb je ook zo'n koppijn?" Ik kijk Lisa aan. 'Nee valt mee. Van 6 flesjes krijg je juist geen koppijn meer.' "Serieus?" Lisa lacht. 'Grapje! Ik heb knallende koppijn! Maar roken helpt wel een beetje! Wil je ook een sigaret?' "Nee, dankje." 'Zeker weten? Dan denk je ook niet zoveel aan Niels.' "Lisa, ik rook niet." Lisa staat op en doet het raam open. 'Wat jij wilt. Maar ik zou niet teveel over je heen laten lopen.' "Dat laat ik ook niet doen. Het is goed zo. Ik geloof hem." Lisa draait zich om. 'Je bent ook echt de beste bitch die ik ken!' Ik laat me op de grond vallen. Lisa schrikt en komt bij me zitten. 'Gaat het? Wat is er?' Ik kijk haar aan en glimlach. "Koppijn. Ik heb een enorme kater!"



AmberWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu