"We wachten alleen nog op Kim dus. Waar blijft ze? Ze is nu al een halfuur te laat!" Nienke raakt geïrriteerd. Ze steekt een sigaret op en Lisa pakt ook haar sigaretten erbij. 'Misschien heeft Kim wel een geheim voor ons, dat we niet mogen weten.' Ik kijk Lisa aan. Geheim, wat niemand anders mocht weten. De stem van Kim van vorige week, ze zei dat ik moest beloven het aan niemand te zeggen. Ze wordt geslagen. Die blauw-paarse plek op haar bovenbeen. Waar is ze nu? Wordt ze nu ook geslagen op dit moment? "Is dat haar?" Vraagt Anniek die wijst naar een bewegend puntje aan het eind van de straat dat steeds dichterbij komt. 'Ja! Eindelijk! Kim! Waar bleef je nou?' Kim komt aanfietsen. Ze heeft een zonnebril op. 'Schatje, waar bleef je nou? Waarom heb je eigenlijk een zonnebril op? Het is bijna winter domkop!' Kim staat pal voor Lisa haar neus. 'Ik ben geen domkop.' Dat is alles wat ze zegt. Ze loopt boos het huis van Lisa in. Ik volg haar de trap op. Ze gaat op het bed van Lisa zitten. "Kim? Wat is er?" Vraag ik aandringend. 'Niks!' "Dan kun je die zonnebril ook wel af doen!" Ik word boos. Als ze een blauw oog heeft, moet ze aangifte doen! 'Oké.' Kim doet haar zonnebril af. Ik schrik. Haar linkeroog, helemaal blauw. "Ben je in elkaar geslagen? Jezus, dit moet ophouden! Je moet aangifte doen!" Kim staat op. 'Jij weet er helemaal niks van bitch!' Ze duwt me. Ik word razend en geef haar een duw terug. Ze pakt een glas en dreigt die naar me toe te gooien. Op dat moment komen Lisa, Nienke, Anne en Anniek binnen. 'Jezus! Wat doen jullie?' Roept Lisa geschrokken. Kim staat nog steeds met het glas in haar handen tegenover me. 'Nou? Denk eens na bitches, we gaan elkaar niet pijn doen!' Lisa klinkt net een politieagent. Ze weet hier helemaal niks van. Ik wil Kim beschermen, ik wil niet dat ze wordt geslagen. "Sorry, Lisa. Dit is iets tussen ons." Zeg ik. Kim kijkt op. Dan zien de andere meiden het blauwe oog van Kim. 'Kim! Jezus! Hoe is dat gekomen? Godverdomme, heb jij dat net gedaan Amber?' Ik kijk Lisa geschrokken aan. 'Ja, nee.. Eh..' Ik kijk Kim aan. Moet ik haar verraden of moet ik de schuld op mij leggen? Lisa staat tussen ons in. "Nou?" 'Amber heeft het niet gedaan, Lies. Het is mijn eigen schuld.' "Nu snap ik er echt helemaal niks meer van! Het is je eigen schuld dat je een blauw oog hebt? Waarom heb je dan een glas in je handen?" 'AAAH!' Klinkt er. Lisa, Kim, Anniek, Nienke en ik kijken geschrokken naar de deur. 'Waar is Anne?' "Anne! Anne? Waar is Anne?" We roepen door elkaar heen. Ik ren samen met Nienke naar de deur. Niks te zien. 'Ik hoorde haar gillen, Am. Echt waar.' Ik kijk Nienke aan. "Ik ook.. Waar is ze?" Nienke staat inmiddels midden op straat. 'Amber! Kom eens kijken! Lisa, Anniek, Kim!' Ik ren de straat op en kom bij Nienke staan. Ze wijst naar de grond. Daar ligt het mobieltje van Anne. 'Contactlijst, Lisa, bellen?' Ik lees op wat er op de mobiel staat. 'Ze wou Lisa bellen! Jezus, misschien is ze wel ontvoerd!' Ik ben bang. Ik had meer op haar moeten letten. De andere meiden komen ook bij ons staan. "Rustig, ze is heus niet ontvoerd! Dat zou veel te overdreven zijn!" 'Overdreven? Hoor je wat je zelf zegt, Nienke? Ze is heus niet ontvoerd? Hoe kan jij dat nou weten? Godverdomme, Ruzie tussen Amber en Kim, Anne gilt en is opeens verdwenen, wat gaat er nu met ons gebeuren? Bitch! Hoe durf je te zeggen dat we rustig moeten blijven!' Er ontstaat een ruzie tussen Lisa en Nienke. "Noem me geen bitch! Je bent zelf een kutbitch! Ik ben te weten gekomen wat je tegen Erick zei. Nou, je hebt zelf niet eens een vriend! Het enige wat je met Jason doet, is in bed vliegen! Dan ben je echt dom bezig!" 'Hoe durf je over Jason te beginnen? Ik vlieg helemaal niet alleen met hem het bed in! Dat gaat je ook helemaal niks aan, bitch!' Lisa slaat Nienke. "Jongens, dit loopt uit de hand... Jongens!" Ze horen me niet. Anniek, Kim en ik kijken elkaar aan. Ik pak Nienke en Kim en Anniek pakken Lisa. 'Laat me los, Am! Ze verdient een pak slaag terug! Dan kan ze uithuilen bij haar bedvriendje: Jason!' Ik neem Nienke mee de stoep op. "Dimmen, Nienke. Dit slaat helemaal nergens op!" 'Dimmen? Ik dimmen? Denk eens even aan jezelf! Jij moet dimmen! Je bent echt een watje! Je rookt niet eens! Je wordt alleen stomdronken omdat wij dat ook worden! Dan ben je echt een meeloper! Ik hou niet van meelopers, ik heb er een spuughekel aan!' Nienke spuugt in mijn gezicht. Ze staat op en loopt naar haar fiets. Ik wil haar slaan, duwen of ook op haar spugen, maar mijn voeten verzetten geen stap. "Doei bitches! Ik hoef jullie echt niet meer te zien!" 'Ik jou ook niet!' Roept Lisa boos. Nienke verdwijnt de straat uit. Anniek, Kim en Lisa komen bij me op de stoep zitten. 'Dit gaat lekker!' Lisa steekt een sigaret op. Kim loopt naar haar fiets. "Wat ga jij doen? Durf je ook niet meer bij ons te staan? Ik zou wel oppassen, anders krijg je er nog een blauw oog bij!" Ik kijk Lisa aan. Wat een gemene bitch. Ze weet zelf helemaal niet wat Kim haar thuissituatie is. 'Lisa? Ik heb maar 1 vraag voor je.' Kim gaat voor Lisa staan. "En dat is?" 'Denk je wel aan anderen?' Stilte. Kim kijkt Lisa boos aan. 'Dat dacht ik al!' Kim fietst weg. "Wat een watje!" Lisa lacht. Anniek steekt ook een sigaret aan. "Amber, eens kijken of jij ook zo'n watje bent! Neem ook een sigaret!" Ik kijk Lisa en Anniek aan. 'Nee, dankje.' "Dat dacht ik al! Ze is inderdaad een watje!" Anniek lacht en kijkt naar Lisa. "Waar wacht je nog op? Het is of roken, of wegwezen!" 'Dan ga ik.' Ik pak twijfelend mijn fiets. "Je beseft dat onze vriendschap over is als je wegfietst hè?" Anniek kijkt geschrokken naar Lisa. 'Serieus? Je wilt haar vriendin niet meer zijn?' Lisa kijkt van Anniek naar mij. "Nee, ze is anders. Ze is een ander mens, ze hoort niet bij mij." BAM. Dat komt hard aan. 'BITCH! Ik haat je!' Boos fiets ik weg. "Ik hoef jou ook nooit meer te zien!" Hoor ik achter me met een lachend stemmetje. Ik fiets zo hard als ik kan. Niet achterom kijken. Niet kijken. Fiets zo snel mogelijk weg. Niet kijken. Het kan haar niks schelen. Jou wel. Ze heeft je pijn gedaan. Ze is een bitch! Besef dat! Je hoeft haar vriendin niet meer te zijn! Fiets harder. Er flitsen allemaal gedachten door mijn hoofd. Ik voel tranen over mijn wangen. Ik ben anders, een ander mens. Ik hoor nier bij haar. BAM. Ik ben anders. Dit was waar ik al vanaf het begin bang voor was. Wat moet ik doen? Wat moet ik nu doen? Moet ik naar Niels? Moet ik terug? Help me, ik weet het echt niet meer.
JE LEEST
Amber
AdventureAmber is een meisje van middelbare leeftijd. Ze heeft haar ouders nooit gekend, en ze woont bij haar oma. Niels is haar vriend, waar ze later door omstandigheden gaat intrekken. Er gebeuren ondertussen allerlei dingen. Hoe ziet de toekomst van Amber...