Hoofdstuk 1

352 19 3
                                    

Ilse pov

Het is 6 jaar geleden dat Lily bij ons is komen wonen. Ze voelt zich echt helemaal thuis hier. Maar ik weet dat haar iets dwars zit. Maar ik weet niet wat en ik weet ook niet hoe ik haar moet helpen.

'Ils? Waar zit jij met je gedachten?' Bart's stem haalt mij uit mijn gedachten en hij geeft mij zachte, lieve kusjes in mijn nek.

'Overal en nergens,' antwoord ik. Bart glimlacht.

'Gaan we onze dochter wakker maken?' stelt hij voor. Ik kijk hem glimlachend aan. We zijn Lily als onze eigen dochter gaan beschouwen. Zij beschouwt ons als haar echte ouders.

'Ik maak haar wel wakker. Dan kan jij een lekker ontbijtje maken,' zeg ik glimlachend en Bart geeft mij een snelle kus op mijn mond en loopt dan naar de keuken om een ontbijtje te maken. Ik loop hoofdschuddend naar boven en open de slaapkamer van Lily. We hebben haar kamer laten verven toen we te horen hebben gekregen dat ze bij mij en Bart mocht komen wonen. Voor altijd. Er staan nu ook een aantal meubels in haar kamer: een kledingkast, een bed en een bureau. Ook een boekenkast. Lily is echt dol op lezen en loopt ver voor met het lezen op haar leeftijdsgenootjes.

'Goedemorgen, slaapkop,' zeg ik glimlachend als ik op Lily's bed ga zitten. Langzaam opent ze haar ogen en wrijft in haar ogen. Ze heeft nog een vermoeide blik in haar ogen, dat komt doordat ze net wakker is geworden.

'Goedemorgen, mama,' zegt Lily lief en ze slaat haar armen om mij heen.

'Zullen we maar lekker gaan ontbijten?' stel ik voor als ze mij heeft losgelaten.

'Is goed. Wil je je eerst aankleden? Want je moet vandaag weer naar school,' zeg ik tegen haar. Lily krijgt een verdrietige blik in haar ogen. Het is de dag na de zomervakantie en ze moet weer naar school. Ze vind het niet echt leuk op school. Iedere keer is ze bang dat iemand haar pijn zal doen, of lelijk tegen haar zal doen. Maar haar verleden is uitgelegd aan de juffen en meesters die ze krijgt en gaat krijgen, dus het zal allemaal wel goed komen.

'Het komt wel goed, lieverd,' zeg ik geruststellend tegen haar. Lily knikt langzaam en loopt naar haar kledingkast om kleren te pakken. Ik loop achter haar aan om te kijken wat ze aan wilt.

'Deze?' wijst Lily een lichtblauw jurkje aan. Het kan prima, want het is zomer. Lily's lievelingsseizoen had ze mij een keer vertelt.

'Is goed.' Lily kleed zich met een beetje hulp van mij aan en dan lopen we naar beneden waar Bart al klaar zit met het ontbijt.


Ilse de Lange and the story behind Lily part 2Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu