Tiba - tiba .. ada sesuatu yang melintas dihadapan kereta ayah . Seolah-olah kelibat seorang kanak-kanak perempuan . Ayah buat tak tahu . Ayah teruskan bawa kereta macam biasa dan ayah mula baca sesuatu . Doa pelindung mungkin . Ayah ada kebolehan tengok benda tu . Sama dengan ibu . Tapi , ada masa yang tertentu .
Aku yang dibelakang hanya berdiam diri sambil merenung ke luar tingkap . Aku ternampak bayangan tiara dekat cermin tingkap kereta . Dia seperti sedang melambai ke arahku dan matanya ...matanya mengeluarkan satu kerlipan cahaya berwarna merah . Aku terkejut . Aku menoleh ke arah anak patung yang aku sedang pegang . Biasa . Tiada perubahan .
Aku pun kembali tidur sambil memeluk tiara .Jam 5:45 pagi .
Finally , dah smpai rumah maksu .
Ibu suruh aku masuk rumah dulu dan bersihkan diri . Abang dan ayah angkut barang masuk dalam rumah .Aku masuk ke dalam rumah dan salam maksu dengan maktok . Kemudian , aku masuk bilik yang disediakan khas untuk kami . Aku letakkan anak patung itu diatas katil .
" min ..? " panggil maktok .
Aku menoleh .
" min sihat ? " soal maktok lagi .
Aku mendiamkan diri . Lantas , segera aku keluar dari bilik bersama tiara . Aku tak sengaja terlanggar maktok namun aku biarkan . Aku rasa sesuatu yang pelik . Tapi tak tahu apa . Bila aku nampak semua orang , aku rasa macam tak puas hati , panas baran , benci .
Ibu pula masuk ke dalam bilik menyapa maktok .
" mak .. kenapa ni ? " soal ibu .
" takda apa - apa " maktok tersenyum manis .
5 hari kemudian ,,,
4:50 Petang .
Di halaman rumah ..Maktok , ibu dan ayah duduk di halaman rumah sambil menjamu makan petang . Aku dan abang sedang menonton tv didalam rumah . Maksu pula belum habis kerja .
" mak rasa anak kamu tu dah lekat ' sesuatu ' ! " kata maktok dengan tegas . Ibu dan ayah berpandangan antara satu sama lain dengan pandangan ' terkejut ' dan ' pelik ' . Hmm .
" macam mana mak tahu ? " soal ibu .
" anak patung . Anak patung yang anak kamu bawa kehulu kehilir .. kamu tak perasan dengan perubahan sikap anak kamu tu ?!!!! " jelas maktok .
" perasan tu memanglah perasan .. tapi .. " ayah menghentikan ayatnya . Dia memerhatikan aku untuk seketika .
" mana anak kamu dapat anak patung tu ? " soal maktok .
" seingat saya .. masa kami nak balik sini baru nampak anak patung tu . " kata ayah .
" saya tahu mana dia dapat anak patung tu ! Masa kami berhenti dekat R&R ********** ni .. saya dengan min ada nampak anak patung tu dekat dalam tandas . Saya dah cakap dekat dia jangan sentuh .. jangan bawa balik .. tapi dia degil juga !! " marah ibu .
" tak semestinya dia sentuh benda tu .. mak rasa .. ' benda ' tu yang nak ikut anak kamu . Sekarang , ' benda ' tu dah rasuk anak kamu . Kamu berdua kena cepat buang ' benda ' tu !! Kalau tak , inilah kali terakhir kamu jumpa anak kamu !! " pesan maktok .
Aku terdengar segala percakapan maktok , ibu dan ayah . Betul . Memang betul cakap maktok . Aku dirasuk . Fikiran aku dah tak macam ' aku ' lagi . Tiba - tiba , aku histeria . Menjerit - jerit . Abang yang duduk ditepi aku pun terkejut dan panggil ayah dan ibu . Semua masuk ke dalam rumah . Ibu dan abang pegang tangan dan kaki aku . Maktok ambil anak patung tu dan mula baca sesuatu . Kemudian , maktok campak anak patung tu kedalam satu tong dan bakar . Ayah baca sesuatu di telingaku . Badanku rasa panas . Telingaku seperti berdesing dengan kuat . Aku melawan sekuat hati pegangan ibu dan abang . Kemudian , semuanya jadi gelap .
YOU ARE READING
#Serammstory
Korkusini aku kongsikan beberapa cerita seram yang aku tahu .. ATTENTION Makcik Senah dan Makcik karipap Blok D Are watching you ! Ehek ehek enjoy your reading :))