Bab 1 : karipap panas & Blok D

522 15 3
                                    

Rabu , 10:00 pagi , di dalam kelas .
.
.
Amri masuk ke kelas dengan lagak gangsternya . Tahun ini merupakan tahun terakhirnya di sekolah itu . Maklumlah senior .. mula tunjuk taring ..

" weyh , kau tengok tu ..ada budak baru seyh !! " ujar adri sambil menunjuk ke arah seorang pelajar baru junior , amran .

" cantek arr ..mangsa baru " amri dan adri tersenyum . Pelbagai idea telah muncul difikiran untuk menyakat junior tersebut .

Khamis , 10:00 malam

" hoii budak baru sini kau !!" jerit amri memanggil junior tersebut .

" ye..ye bang ..sa..saya ke ?! " soal amran tergagap - gagap .

" kau la !! Siapa lagi ?!!! " adri menghentak almari baju , dimana amran sedang bersandar .
Semua pelajar lelaki yang berada di dalam dorm itu mula memerhatikan mereka

" apahal tengok - tengok !! Tak puas hati apa ?!! " sergah amri .

Semua pelajar kelam kabut kembali ke katil masing - masing dan mula menyiapkan diri untuk tidur .

Amri dan adri mengheret amran ke belakang blok dorm mereka .

" ap..apa ni bang ? " soal amran lagi ketakutan .
" dengar sini ! Dekat sini , aku dengan dia senior dekat sini dan kau wajib patuh arahan kitaorang , faham !! ? " sergah amri .

" ba..baik bang " jawab amran

" so , untuk permulaan ..aku nak kau belikan dekat kitaorang karipap panas dekat blok D sana ! " arah amri

" hah ?!! Ka..karipap ? Ta..tapi sekarang kan dah malam , bang ?! "

" jadi ? Aku kisah apa !! Aku suruh kau pergi beli , kau pergi je la ..yang banyak cakap pahal ?!! " bentak amri lagi .

" kalau kau taknak pergi takpa..tapi..mulai malam ni ..kau kena tidur dalam toilet ..bukan atas katil tu lagi ! " ugut adri .

" ba..baik bang ..saya pergi beli sekarang .." amran pun segera ke blok D yang dikatakan untuk membeli karipap panas yang diminta .

Adri dan amri tergelak terbahak - bahak .
Mereka kembali semula ke katil mereka .

" duh , kau rasa dia dapat beli ke karipap tu ..?! Hahahaha " soal adri .

" hahahahaaa ..apa la kau ni ?! Memang tak ar !! Blok D tu kan memang tak pernah wujud !! " amri sambung ketawa lagi .

" weyh , memang kompom budak tu tidur dalam toilet malam ni !! Hahahahaahahaa" ujar adri .

Selang beberapa minit kemudian ,

" abang , nah karipap panas yang abang pesan tadi " muncul amran secara tiba - tiba dengan sebungkus karipap di tangannya . Kehadirannya dengan karipap tersebut mematikan ketawa mereka berdua .

" dari mana kau dapat ka..karipap ni ?? " soal adri tergagap - gagap .

" dekat blok D yang abang cakap tu la " jawab amran .

Amri mengambil bungkusan karipap dari tangan amran .
Mukanya masih lagi terkejut .

" ta..tapi.. " adri mula hendak berkata - kata tetapi lidahnya kelu .

" ouh ya .. tadi makcik yang jual karipap ni ada bagi nota ni .. dia pesan suruh bagi dekat abang .. hmm mesti abang selalu beli karipap kat makcik tu kan sampai makcik tu siap kirim nota bagai .. "

Amran pun menghulurkan nota tersebut kepada mereka berdua .

" hmm kalau tak ada apa - apa lagi .. saya pergi dulu ya .. " ujar amran lalu berlalu pergi .

" LAIN KALI JANGAN BULI BUDAK JUNIOR LAGI DAH YE .. MAKCIK NAK TIDUR TAK SENANG .. SELAMAT MALAM , NAK ;))) "

Mata mereka berdua terlopong . Bulu roma mula meremang . Tiba - tiba , satu kelibat seorang makcik dengan bakul kuihnya muncul di muka pintu dorm mereka sambil tersenyum dan melambai ke arah mereka berdua dan menghilang .

Amri dan adri lari lintang pukang ke katil masing - masing . Keesokkannya , mereka berdua didapati demam panas .

" apa yang dah jadi ni , am ? " tanya warden asrama sekolah tersebut .

" entahlah semalam elok ja .. siap suruh saya pergi beli karipap panas dekat blok D tu lagi .. " jelas amran .

" karipap panas ?? Blok D ?? Jap ! Kamu dapat bawa balik karipap tu ?? " soal warden , terkejut .

" yup .. " amran mengangguk .

" haishh.. kamu semua dengar sini !! Benda ni jangan diungkit lagi dan jangan kamu pandai- pandai sebarkan !! Kalau kamu buat juga , saya dan pihak sekolah takkan bertanggungjawab kalau apa - apa jadi dekat kamu !! KAmu sendiri faham apa yang jadi .. dah , bersurai ! " arah warden .

Semua pelajar bersurai . Sejak peristiwa itu berlaku , amri dan adri tak berani lagi nak buli junior- junior sekolah tu lagi ..
Semua pelajar asrama disitu tahu tentang khabar angin makcik karipap di blok D tersebut . Masing - masing tahu kedua-dua benda tu tak wujud tapi benda tu tetap berlaku . Peristiwa itu dijadikan pengajaran .

So , korang .. malam - malam suka makan karipap panas x ?? Cer pandang luar tingkap sikit .. hehe :3

#SerammstoryWhere stories live. Discover now