Part 7

102 10 3
                                    

Tepat pukul 9 malam , dirumah Syafina sanak saudara dan keluarganya sibuk menyiapkan semua persiapan untuk pernikahan Syafina dan Faris pada esok pagi .malam ni diadakan malam berinai , kerana dipaksa ibunya lah Syafina terpaksa akur untuk memakai inai . Anisa yng hendak menjadi pengapit Syafina pun memakai inai bersama Syafina .
"Haa adek nak pilih corak yang mana ni?"tnya kak Nas smbil menunjukkan buku miliknya yng penuh dgn corak inai .
"Hmm " jawab Syafina smbil menyelak muka surat .
"Weyh pilihlah yang ni?"cadang Anisa .
"Eh kau ni ? kau yng nak kahwin ke aku ni?"tnya Syafina dgn nada memerli .
"Aku bagi cadangan ja lah , jgn mrah "jawab Anisa .
"Erm yelah tak marah pun , haa mana tdi yng kau tunjuk?"tnya Syafina .
"Haa yang ni "jawab Anisa .
"Haa yang ni lah Kak Nas "jelas Syafina .
"Ohh yang ni?okay baik "jawab kak Nas smbil mencari inainya .
"Kak kang akak pakaikan inai untuk minah sorang ni "minta Syafina .
"Minah?kawan adek ni eh?"tnya Kak Nas .
"Ha dia lah siapa lagi yng ada kat sini ?semua kat dapur nak pakai inai daun "jawab Syafina .
"Kuang asam kau Fina " marah Anisa .
"Hahahaha " gelak Syafina .
"Baru nmpk kau gelak weyh , rindu nak tgok lesung pipit kau tu "luah Anisa .
"Eh haha , lama ke aku dah tk gelak ha?"tnya Syafina .
"Lama lah weyh , sejak kau dah nak nikah ni tak nmpk pun kau punya senyuman n lesung pipit kau yng comel tu "jawab Anisa .
"Ermm"balas Syafina dgn muka sedih .
"Alaa weyh jgnlah mcm ni balik !"pujuk Anisa .
"Haa ye aku tak sedih lagi "kata Syafina smbil senyum nampak gigi .
"haa macam tu lah kawan aku "jawab Anisa .
Kak Nas memerhati sahaja gelagat dua org kawan itu . selesai sahaja malam berinai itu . Syafina dan Anisa masuk ke dalam bilik Syafina yng dihiasi bunga - bunga berwarna merah ,cadar berwarna coklat dan selimut yng begitu empuk .
"Wahh , lawanya bilik kau ni ?!"luah Anisa .
"Erm lawa kan?tgoklah ibu siapa ?" jawab Syafina .
"Aunty Hamiza mmg the best lah kalau bab menghias ni eh ? kau ni tak kisah aku tidur sesama dgn kau ni?"tnya Anisa .
"ala dah lama tak tidur dgn kau lah weyh , mlm ni kan last aku bujang "jawab Syafina .
"haa yelah "balas Anisa dgn muka yng sedih .
"Kau ni macam tak suka ja ?"tnya Syafina .
"Aku okay lah , cuma sedih lepas ni dh tak dpt dh nk lepak dgn kau ,tidur sesama "jawab Anisa .
"ala jgn lah sedih weyh , tkkan lah Faris tak kasi aku lepak dgn kau lgi?"jelas Syafina .
"hm harap harap dia kasilah , dah lah weyh jum tidur esok kau kena bangun awal nak siap n make up lagi?"ajak Anisa .
"Okay jum weyh "balas Syafina .
Mereka pun tidur sesama di atas katil . langit yng gelap sudah mula cerah sedikit . jam loceng milik Syafina pun berbunyi menandakan tepat pada pukul 5.30 pagi . Anisa tersedar dahulu lalu mengejut Syafina .
"Weyh bangun weyh !"jerit Anisa .
Syafina pun tersedar dri lenanya . lantas Syafina marah Anisa akibat mengejutnya dgn menjerit .
"Woi ! sakit lah telinga aku kau jerit , kejutlah aku elok -elok "marah Syafina .
"Dah aku kejut elok - elok kau tak nak bangun?"jelas Anisa .
"erm yelah yelah , dahlah aku nak mandi lepastu kita solat sesama eh ?"ajak Syafina .
"Haa okay , aku mandi kat bilik air tetamulah nk tunggu kau hbis mandi lama "jawab Anisa .
"Suka hatilah , dah dah pergi "halau Syafina .
Selesai sahaja mereka mandi dan solat bersama . mereka pun turun ke dapur untuk menikmati sarapan sebelum bersiap dan berdandan .
"Ibu masak ke ni?sempat pulak ibu nak masak ?"tnya Syafina apabila melihat nasi goreng cina terhidang atas meja .
"iye ibu masak , sempatlah nak masak "jawab ibunya yng sedang sibuk menyediakan makanan .
"Sedapnya " puji Syafina dan Anisa yng sedang mengunyah .
"Terima kasih , ha Syafina mak andam kejap lgi smpai nak dandan kamu .keluarga paksu dan maksu bagitahu ibu gerak ke rumah kita dalam pukul 10 pagi , 10.30 pagi macam tu smpailah ,akad nikah korang mungkin dalam pukul 11 pagi "terang ibunya .
"ohhhh , erm okay ibu "jawab Syafina yng baru selesai membasuh pinggan makannya .
"Asalamualaikum "Mak andam iaitu Puan Izzah memberi salam apabila sampai ke dapur .
"Waalaikumusalam " jawab semua yng ada di dapur .
"Mana pengantin yng nak aku dandan ni?"tnya mak andam kepada Puan Hamizah .
"Haa Izzah , ni haa anak aku yng nak nikah kejap lagi "jawab Puan Hamiza smbil memegang bahu Syafina .
"Meh lah aunty dandankan "ajak Puan Izzah smbil menarik lengan Syafina .
"Haa Anisa , pergilah teman Syafina tu . kamukan pengapit dia?"suruh ibu Syafina .
"pinggan ni tak basuh lagi lah aunty kejap lagi saya temanlah dia "jawab Anisa .
"ala biarkan ja lah pinggan tu nnti aunty basuhkan "jawab ibu Syafina .
"Haa yelah aunty , terima kasih ya "kata Anisa lalu menuju ke bilik Syafina .
Hampir 30 minit Syafina didandan puan Izzah , Anisa yng mendandan dirinya pun tidak smpai 30 minit . mungkin mak andam nak kasi muka Syafina nmpk berseri -seri .tertiba Iphone milik Syafina berbunyi menandakan ada chat masuk . Syafina melihat chat itu dari Faris .
Faris : asalamualaikum , dah siap ke?abang sekeluarga tgh otw rumah Fina .
Syafina :waalaikumusalam , dah siap dandan ja dulu belum salin baju nikah lagi . ohh okay take care tau .
Faris : ohh , tq wife . you too .
"wahh?dia pnggil aku wife?belum sah lagi lah ?hishh "tnya Syafina dlm hati smbil senyum .
Syafina : hehe okay .
Anisa yang sudah mengambil baju nikah Syafina di dalam almari pun perhati sahaja gelagat kawannya yng senyum sendiri smbil bermain phonenya lantas menegur kawannya itu .
"hui?bakal suami chat ke ?"perli Anisa .
"eh ? haah dia chat "jawab Syafina .
"dia chat apa ?"tnya Anisa .
"Dia tnya aku dah siap ke?dia bgithu aku dia dh gerak dh . eh dh lah meh hulur baju tu siap cepat kang dia dah smpai kang haa kelam kabut semua "jawab Syafina .
"Nah baju nikah kau , kang kalau dh siap salin baju pnggil aku okay ?aku nak duduk luar "jawab Anisa .
"Okay weyh "kata Syafina .
Faris yang dari tadi cuba menghafal nama penuh Syafina smbil cuba untuk melafaz . hatinya berdegup kencang , tertiba sahaja dia terfikir bagaimana rupanya Syafina ketika dia smpai nanti . dia pun akui mmg suka kepada Syafina , tpi tidaklah smpai jatuh hati . dia tahu Syafina tak akan mungkin suka pada dirinya .

Pilih kau atau dia?Where stories live. Discover now