Part 10

104 8 0
                                    

Hampir dua jam mereka berada di dalam kereta , Syafina pun bertanya kepada Faris apabila dia ternampak tol pedas .
"Eh tol pedas?ni kan tol nak masuk Melaka?bukan patutnya kita patut pergi jeti Kuala Perlis ?"tnya Syafina .
"Yup , suprise Fina . Abang dah rancang nk pergi bulan madu kat rumah arwah tok wan "jawab Faris .
"Ha?eh bukan Ayah n Ibu dah tempahkan bilik khas satu resort ni kat Pulau Langkawi ke?"tnya Syafina lagi .
"Ye mmg betul , tpi abang rasa baik kita bercuti kat Melaka . dah lama kita tak balik Melaka , ala takpelah Ayah dah batalkan . Fina okay ja kan?"tnya Faris .
"ohh, betul tu . Fina okay ja "Jawab Syafina .
"bguslah kalau mcm tu "jawab Faris .
Mereka pun berdiam diri semula . kereta milik Faris pun memasuki halaman kampung arwah tok wannya di Melaka . Mereka pun mula mengemas serba sedikit rumah arwah tok wannya sebelum menyusun barang mereka dibilik .
"Bilik ni sama ja macam masa kecil dulu "omel Syafina smbil membelek barang - barang miliknya semasa kecil .
"Betul tu "menyampuk Faris yng dari tadi memerhati Syafina .
"Eh abang "kata Syafina yng sedang terkejut apabila Faris tertiba ada di pintu .
"sorry abang bukan nak terkejutkan Fina , abang nak tolong Fina susun baju "terang Faris .
"ohh , tkpelah Fina boleh buat sendiri"jawab Fina .
"Erm betul ni , okay . boleh abang tahu kenapa Fina tk nk kita tidur sebilik?"tnya Faris smbil mendekati Syafina yng sedang menyusun baju di almari .
"Betul , erm Fina tak ready lagi sebenarnya "Jawab Syafina .
"Ohh,tkpe abang fhm . abang akan tunggu Fina smpai Fina dah ready okay?kata Faris .
"Ha?erm serba salah pulak tpi mmg aku tak ready hmmm "kata Syafina dalam hatinya .
"Hmm"mengeluh Syafina .
"Lupakan lah pasal tdi tu , malam ni kita pergi makan dekat restoran yng selalu kita makan dulu kat Kuala Sg. Baru nk?makan seafood nk?Fina suka makan seafood kan?"tnya Faris .
"Dia ni tahu-tahu ja aku mmg tgh mengidam nak makan seafood ni "omel Syafina dalam hatinya .
"Nak , dah lama kita tak makan kat sana . tahu ja abang ni "jawab Syafina .
"Okay , malam ni kita pergi makan eh?"
kata Faris .
"Okay bang "jawab Syafina .
"Haa sebelum abang lupa ,pukul 5 petang nnti kita beli barang dapur dulu tau "kata Faris .
"Oh okay "jawab Syafina .
Tepat pukul 5 petang , Faris pun menunggu Syafina yng sedang bersiap di ruang tamu . Apabila Syafina keluar sahaja dari biliknya , Faris terpegun dgn kecantikan Syafina tanpa makeup tertiba hatinya berdegup kencang . sejak dia berkahwin dgn Syafina hatinya selalu berdegup kencang apabila berdepan dgn Syafina .
"Abang nak kita beli barang dapur kat mana ni?"tnya Syafina apabila mereka berada di dalam kereta .
"Erm tahlah , kita pergi beli barang dapur kat family store kot "jawab Faris .
"ohh okay "kata Syafina .
Mereka pun tiba di family store .
Sedang Syafina dan Faris sibuk memilih jenama sosej , bahu Faris dicuit oleh seorang perempuan .
"Hey Faris "tegur perempuan itu .
"Hey Ayreen "balas Faris .
"Siapa perempuan ni?erm nmpk lagi lawa dri aku?hm , aku cemburu ke ni?"tnya Syafina dalam hatinya .
"You buat apa dekat sini?"tnya perempuan itu .
"I tgh beli barang dapur "jawab Faris .
"Oh , beli barang dapur dengan orang sebelah eh?"tnya perempuan itu lagi .
"Oh ya , lupa pulak nak kenalkan kat you . ni adik sedara I Syafina , n ni Ayreen kawan sekolej abang dulu "jawab Faris smbil memandang ke arah Syafina . Dia terpaksa menipu Ayreen kerana dia telah berjanji dgn Syafina untuk merahsiakan pernikahan mereka sehingga berlangsungnya majlis persandingan mereka .
"Oh , nice to know you Syafina "kata Ayreen smbil menghulurkan tangannya kepada Syafina .
"Oh , nice to know you too Ayreen "kata Syafina smbil membalas salaman Ayreen itu .
"You buat apa dekat sini Ayreen?"tnya Faris pula .
"I tgh beli barang jugak , sebenarnya I ada projek kat Melaka tu yng You nmpk I kat sini "jawab Ayreen dgn senyuman .
"sorry menyampuk abang , Fina nak pergi cari barang yang lain dulu "menyampuk Syafina .
"Tak nak tunggu abang dulu ke?"tnya Faris .
"erm takpelah abang tk pyh teman , abang sambung ja bual dgn Ayreen okay "jawab Syafina dgn nada yng perli .
"Erm okay "jawab Faris .
Syafina pun menolak trolinya meninggalkan mereka berdua . Syafina tertiba berasa cemburu apabila Ayreen menegur Faris ,Faris pula tertiba berasa serba salah .
"Erm You lepas ni dah nak balik ke ?"tnya Faris .
"Yup , terus balik KL "jawab Ayreen .
"Oh , okayy "kata Faris .
"Dah lama tak jumpa You lepas kita putus "kata Ayreen .
"Erm yup mmg dah lama "kata Faris .
"Reen ,penat I cari You tk jumpa-jumpa rupanya You kat sini dengan siapa ni?"tnya Erina kawan baik Ayreen .
"Sorry Erina , I tadi tgh nak cari sosej jenama Ayamas tu tertiba terjumpa my ex boyfriend kat sini btw ni Faris dia arkitek syarikat Gemilang Holding . terang Ayreen kepada Erina .
"Ohh , nice to know you Faris "jawab Erina dgn muka menggodakan smbil melambai tangan kepada Faris .
"N ni kawan sekerja ,housemates n merangkap best friend I , Erina "terang Ayreen kepada Faris .
"Ohh , nice to know you too Erina "balas Faris .
Sedang Faris berbual tertiba Faris terima mesej dari Syafina .
Syafina :Abang kat mana?dah hbis berbual belum ? Fina dh jumpa semua barang dapur yng kita nk beli , cuma tunggu abang ja ni nk bayar . Fina dekat kaunter no 4 ni tgh beratur .
"Alamak , lupa pulak hish kau ni Faris "marah Faris dalam hatinya .
Faris : Sorry Fina , abang lupa . okay okay abang datang skrang .
"You okay tak Faris ?"tnya Ayreen bila dia ternampak Faris mengerut mukanya .
"Tak okay , sorry I kena jumpa Fina n nak bayar barang dapur . okaybye I have to go now "jawab Faris .
"Oh sokay , sorry sebab gnggu You tgh pilih barang tdi "kata Ayreen .
"oh sokay "jawab Faris yng sedang berlari anak mencari kaunter tanpa menoleh ke arah Ayreen dan Erina .
"Boleh tahan hensem ex boyfriend You tu?,dia dah kahwin ke?"tnya Erina .
"Tengoklah taste I , rasanya belum dia ni bukannya jenis rapat dgn perempuan . dia lagi hebohkan hal dia dri perempuan . sebab tu I putus dgn dia dulu "jawab Ayreen .
"Ohh,You ada no dia lagi?I nk boleh?"tnya Erina .
"Eh You ni , gatal ja tak boleh dia tu I punya okay ?"jawab Ayreen .
"dia bukan bf You lagi kan?bila masa dia You punya lagi ha?"tnya Erina lagi .
"Yup mmg betul tu ,tpi tak lama lgi I akan jadi isteri dia "jawab Ayreen dgn muka jahatnya .
"Huhu , okay I tak amik dia . Dah lah jum balik . I dah jumpa dah barang apa yng nak beli "ajak Erina .
"Okay jum "jawab Ayreen .
"Sorry Fina , abang tak sengaja . abang terlupa tadi bnyk benda nk ckp yelah sebab kitaorg kan dah lama tk jumpa "jelas Faris kepada Syafina yng sedang beratur menunggu giliran .
"Oh , lain kali lama lah boraknya ye?"perli Syafina .
"Sorrylah Fina , abang memang betul-betul tak sengaja "jelas Faris lagi .
"Erm pape je lah "jawab Syafina .
"Okay"kata Faris .
Selesai sahaja mereka membayar , mereka terserempak lagi dgn Ayreen .
"Hey Faris , nasib baik I jumpa lagi You . ni I nak mintak no You , I lupa nak mintak kat You tadi "tegur Ayreen .
"Nasib baik bagi kau tpi nasib buruk bagi aku "marah Syafina dalam hati .
"Hey Ayreen , jumpa lagi kita . bukan You dah ada nombor I ke?"tnya Faris .
"Dulu ada lah ,lepas kita dah putus I terus tukar nombor baru "jawab Ayreen.
"Haa?PUTUS?"jerit Syafina dalam hati .
"Alamak , kenapalah Ayreen ni sebut perkataan putus ni ?"tnya Faris dlm hati .
"Oh ,meh sini phone You ,I taipkan nombor I "minta Faris .
"Nah "kata Ayreen smbil menghulurkan Iphonenya .
"Okay nah "kata Faris smbil memberi phone Ayreen kepada Ayreen .
"Okay tq Faris , I dah nak balik ni okaybye baby"ucap Ayreen dgn kenyit matanya ke arah Faris .
"Okayybye Ayreen "jawab Faris .
"Baby?haa?hish perempuan ni !"marah Syafina dalam hati .
"Aduh , Ayreen ni dah kenapa?mesti Fina marah "omel Faris dalam hati .
"Dah jum lah balik "ajak Syafina smbil menolak trolinya meninggalkan Faris .
"Okay jum , tunggu lah kejap Fina "jawab Faris smbil mengikut Syafina dari belakang .
Langit yng terang kini sudah gelap , Syafina yng tadi bersiap hendak bermakan malam di satu restoran pun selesai bersiap . Faris yng tadi solat isyak pun selesai . jam di dinding tepat menunjukkan pukul 8.43 mlam . Mereka berdua pun bergerak dari rumah arwah tok wannya menuju ke restoran itu . dalam perjalanan hendak pergi ke restoran itu , mereka berdua berdiam diri saja sejak balik dari membeli barang dapur . Faris tertiba bersuara , memecahkan suasana sunyi itu .
"Fina okay tak?masih marahkan abang ke?"tnya Faris .
"Okay je , mana ada "tipu Syafina .
"Yeke?dah tu kenapa Fina senyap ja dri kita balik beli barang dapur tdi ?"tnya Faris lagi .
"Ye ,takde mood "jawab Syafina .
"Takde mood?period ke dia ni?"tnya Faris dlam hati .
"Hm okay "kata Faris .
Mereka pun selesai memesan makanan di restoran itu . Mereka berdua membuat hal masing-masing sahaja .
tertiba Iphone 6 milik Faris berbunyi menandakan mesej masuk .
Faris melihat dari mesej itu dari nombor yng tidak dikenalinya .
**********:Hye babe , You tgh buat apa tu darling?
Faris : ni siapa eh?
**********:Ni Your Wife , haha just kidding . ni Ayreen lah .
Faris : oh , sorry lah Ayreen . I kan takde no You tu yng I tak kenal .
Faris terus menyimpan nombor Ayreen .
Ayreen : oh sokaylah .
Faris : oh okayy .
Ayreen : You tengah buat apa tu?
Faris : I kat luar ni kat kedai makan . tengah tunggu makanan smpai . You pulak buat apa?
Ayreen : oh, dgn siapa? I tgh mesej You .
Faris :Oh , I dgn Family I lah . tak chat Bf ke?
Ayreen : I mana ada Bf .
Faris : eh yeke?You ni kan lawa ? Dulu ramai ja Bf.
Faris cukup kenal perangai ex girlfriendnya yng ramai Bf itu .
Ayreen : eh You ni tak baik lah , mana ada Bf .
Faris : haha , okay lah I nak makan .
Ayreen : oh okay , nnti smbung mesej lagi okay?
Faris : Insya Allah .
Makanan yang dipesan telah sampai , Syafina perasan yng Faris leka dgn phonenya itu . tertiba Syafina rasa ingin tahu siapa yng dimesej oleh Faris itu .
"Siapalah yng mesej dia ni?dia ni sejak kahwin dgn aku Iphone dia tu bukannya selalu dia pegang . biasanya banyak call ja , kau dah kenapa Fina?kau cemburu ke?"omel Syafina dalam hati .
"Abang mesej dgn siapa tu?"tnya Syafina .
"Mesej kawan "jawab Faris smbil meletakkan phonenya dipoket seluarnya .
"Oh , perempuan ke lelaki?"tnya Syafina lagi .
"Eh kenapa dgn Fina ni?dia cemburu ke?"tnya Faris dlm hatinya .
"Dah lah jum makan , kang sejuk tak sedap bila makan "ajak Faris yng sengaja hendak mengelat dri pertanyaan Syafina itu .
"Erm, okay "jawab Syafina .
"Dia ni kenapa saja nak mengelat ni?ni mesti mesej perempuan ni "omel Syafina dalam hati .

Pilih kau atau dia?Where stories live. Discover now