Part 16

84 3 0
                                    

Azan subuh mula berkumandang , Syafina yang dari tadi tidur nyenyak di atas katil Faris pun tersedar .
"Ermm "mengeluh Syafina smbil mengeliat badannya . Dia agak terkejut melihat Faris sedang menyalin baju , dia pun melihat badannya . Faris pun yang selesai menyalin baju pun perasan bahawa Syafina sudah bangun .
"Baru bangun ke?lena tak tidur?dah pergi mandi ,kejap lagi kita solat subuh sesama "kata Faris .
"Kita takde buat pape kan?"tnya Syafina dengan muka agak risau .
"Maksud Fina?yang ehem ehem tu ke?"tnya Faris dengan mendekati Syafina .
"Yup,tkde kan?"tnya Syafina lagi .
Faris pun mengangguk kepala dan berkata "Ada "membuatkan Syafina terkejut sampai matanya bulat sangat kemudian dia terus tergelak kerana reaksi muka Syafina membuatkan dia hendak tergelak .
"Kenapa abang gelak ha?"tnya Syafina smbil membaling bantal ke arah Faris .
"Eh kenapa baling bantal kat abang?"tnya Faris .
"Fikir lawak ke?"tnya Syafina .
"Mana ada lawak , abang saja nak kenakan Fina . malam tdi kita takde buat pape pun , Fina tertidur kat dada abang ja "terang Faris .
"Ohhh,dah lah Fina nak pergi mandi . merajuk lah "jawab Syafina smbil membuat muka merajuknya .
"Ala merajuk pulak dia ni "kata Faris .

Tepat pada pukul 4 petang ,Syafina tiba di shopping mall seperti yang dijanjikan untuk berjumpa .
"Ha tu pun kau "kata Anisa yang sedang memegang phonenya smbil memandang ke arah Syafina .
"Sorry lambat weyh "jawab Syafina .
"Sokaylah , kau memang dari dulu lagi selalu lambat . dahlah jum masuk "ajak Anisa .
"Hehe , okay jum "jawab Syafina .
Hampir 2 jam mereka membeli barang keperluan mereka untuk diguna di Uitm nanti . Anisa pun mencari barang keperluannya yang lain meninggalkan Syafina seorang diri membeli barang , Sedang Syafina mencari duit didalam dompet untuk membayar barang yang hendak dibeli , tertiba sahaja ada orang melanggarnya . Habis jatuh semua beg kertas yang berisi barang dibelinya .
"Alamak haih "rungut Syafina smbil memungut semula beg kertasnya tanpa menoleh ke arah lelaki yang melanggarnya itu .
"Sorry ye , saya tak sengaja "kata lelaki yang telah melanggarnya .
"Lain kali kalau jalan tu ....."Syafina terus terdiam sebaik sahaja dia menoleh ke arah orang itu . Lidahnya kelu apabila lelaki yang melanggarnya itu ialah Akief .
"Terkejut ke?"tnya Akief smbil menghulurkan beg kertas milik Syafina .
"Akief?awak buat apa kat sini?"tnya Syafina .
"Bayar dulu barang tu , kang saya cerita "jawab Akief .
"Ohh yaa , kejap ye "jawab Syafina smbil mengeluarkan wang semula .

Mereka berdua pun sambung berbual di satu restoran yang ada di dalam shopping mall itu .
"Ha ?kenapa Akief berhenti belajar?"tnya Syafina .
"Malas lah "jawab Akief .
"Dah tu papa tak marah?"tnya Syafina .
"Marah lah jugak , tapi lama lama mesti papa tak marah lagi dah "jawab Akief .
"Hish Akief ni "kata Syafina .
"Ala rileklah "jawab Akief .
"Erm yelah Akief "jawab Syafina .
"So macam mana hidup lepas dah jadi isteri kepada abang saya?"tnya Akief .
"Macam mana apa?"tnya Syafina .
"Okay ke tak?bahagia tak?"terang Akief .
"Okay je , bahagia je "jawab Syafina dengan muka selamba .
"Oh yeke?kalau bahagia ?kenapa tak ada anak lagi ni?"tnya Akief .
"Ha?belum ada rezeki lah "jawab Syafina .
"Oh yeke?okay okay "kata Akief .
"Ye , sibuk ja dia ni "kata Syafina .
"Haha , tak salah kan ?"tnya Akief .
"Pape je lah "jawab Syafina .
Sedang mereka sibuk berbual , Syafina baru teringat akan Anisa lantas dia mengambil phonenya . Dia lihat terdapat 5 panggilan tidak dijawab oleh Anisa 6 minit yang lepas .
"Alamak,asal aku silent phone?"rungut Syafina .
"Kenapa?"tnya Akief .
"Jap eh "jawab Syafina yang sedang menelefon Anisa .
Anisa : Hello ,kau kat mana ni ha?aku cari kau kat kedai yang kau masuk tadi takde . lama aku tunggu kau kat sini .
Syafina : ala sorry , aku kat kedai makan yang dekat tingkat 1 ni yng kita ada lalu tadi .kau dtng lah sini .
Anisa : oh yelah aku datang
"Haishh "mengeluh Syafina sebaik sahaja panggilan dimatikan .
"Kenapa ?"tnya Akief lagi .
"Tadi Fina dgn kawan , tadi dia heboh nak cari barang dia yang lain dulu tu yang kita org terpisah . ni bila dah jumpa Akief lupa pulak kat dia "jawab Syafina .
"Ohh , dah tu dia kat mana ?"tnya Akief .
"Kejap lagi dia datang "jawab Syafina .
"Oh "jawab Akief .
"Kat sini rupanya kau "tegur Anisa dari belakang Syafina .
"Ala sorry lah , tadi aku terjumpa adik ipar aku Akief"jawab Syafina .
Muka Akief tidak senyum apabila terdengar gelaran "adik ipar" yang disebut oleh Syafina .
"ohhh,patutlah "jawab Anisa smbil duduk disebelah Syafina .
"Ni Anisa , kawan baik Fina "terang Syafina kepada Akief .
"Ohh , hye Anisa "tegur Akief .
"Hye Akief"balas Anisa .
"Dah jumpa dah semua barang kita nak guna kat sana nanti?"tnya Syafina .
"Dah "jawab Anisa .
"Nak guna kat mana?"tnya Akief .
"Kat Uitm nanti , Fina dengan Anisa dapat smbung belajar kat Uitm Shah Alam "jawab Syafina .
"Ohh , belajar rajin rajin nanti "kata Akief .
"Terima kasihlah bagi semangat "ucap Syafina .
"Sesama "jawab Akief .
"Weyh Fina , aku kena balik rumah sekarang lah weyh . Ayah aku kata ada hal kecemasan ni "kata Anisa tertiba mencelah .
"Ha, hal kecemasan?kalau macam tu macam mana aku nak balik?"tnya Syafina .
"Sorrylah weyh , ala kau naik teksi boleh kan?"jawab Anisa .
"Eh takpe biar Akief hantar Fina balik "kata Akief .
"Ala tkpelah kau balik ja lah Anisa ,biar Fina suruh abang Faris amik Fina "jawab Syafina .
"Ha okay weyh , bye nnti pape hal aku chat kau "kata Anisa kemudian berlalu pergi meninggalkan Akief dan Syafina .
"Akief kan ada kat sini ?tak payah nak susahkan abang Faris "kata Akief .
"Erm yelah "jawab Syafina , dia terpaksa akur .
Faris yang dari tadi sedang menonton televisyen di ruang tamu rumahnya , terdengar bunyi pintu pagarnya dibuka lantas dia membuka pintu rumahnya untuk memeriksa .
"Fina dah balik dah?cepatnya Anisa balik rumah dia "tnya Faris sebaik sahaja dia melihat Syafina pulang .
"dah , bukan Anisa yang hantar tpi Akief "jawab Syafina smbil menyalam tangan Faris .
"Ha?Akief?dia dah balik ke?"tnya Faris dengan terkejut .
"Ye Akief , dah "jawab Syafina .
"Kenapa abang tak tahu?"tnya Faris , dia langsung tidak tahu Akief berada di Malaysia .
"Peliknya abang , kenapa dia nak berhenti belajar eh ?dia tu abang tengok rajin tau buat assignment ,takkanlah dia nak sia-siakan pergorbanan dia selama ni"kata Faris smbil duduk di meja makan untuk menikmati hidangan makan malam . Dia masih tidak berpuas hati tentang adiknya itu .
"Tak tahulah bang , nnti abang cubalah tnya dia "jawab Syafina yang sedang mencedukkan nasi untuk Faris .
"Erm yelah , ni Fina dah siapkan barang nak bawak kat sana kan?"tnya Faris .
"Dah , semua dah lengkap "jawab Syafina .
"Baguslah , dah jum makan abang dah lapar ni "kata Faris .
"Hehe , okay"jawab Syafina .

Pilih kau atau dia?Where stories live. Discover now